گروه بورس- هاشم آردم:طی معاملات بورس تهران در هفته جاری، شاخص کل بورس بیش از ۲ هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد. در حالی که در ابتدای هفته شاخص کل هنوز در کانال ۷۸ هزار واحدی به سر می‌برد، اما فشار فروش و موج هیجان ناشی از افت قیمت در نمادهای خودرویی باعث شد دماسنج بازار به همان میزان برسد که در تاریخ ۱۹ بهمن ماه سال گذشته تجربه کرده بود. حالا دماسنج بازار در کانال ۷۵ هزار واحدی قرار گرفته است.

نکته مهم معاملات هفته جاری، ادامه روند لیدری گروه خودرویی بود. پس از آنکه شاخص بورس در سه ماه پایانی سال گذشته به واسطه رشد شدید شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات با جهش مواجه شد و سایر گروه‌ها نیز به تبع این گروه با رشدهای نسبی مواجه شدند، به نظر می‌رسید که بازار به لیدری جدید برای ادامه رشد قیمت‌ها نیاز دارد. اتفاقی که در عمل پدیدار نشد و در نهایت خودرویی‌ها در مسیر اصلاحی نیز بدل به لیدر بازار شدند.

پس از رسیدن شاخص کل به محدوده‌های بیش از ۸۰ هزار واحدی و شکل‌گیری رونق معاملات در ماه‌های اخیر، اغلب کارشناسان و تحلیلگران اعتقاد داشتند که بازار نیازمند مجالی برای اصلاح است و افت قیمت‌ها برای ادامه روند صعودی به مدتی استراحت نیاز دارد. فضای هیجانی به حدی بالا بود که استراحت قیمتی به‌طور مداوم به تاخیر می‌افتاد. در این میان از آنجا که رشد قیمت در نمادهای خودرویی بسیار بیشتر از انتظار بود، برخی فعالان بازار احتمال دادند که شاخص کل احتمالا با لیدری جدید که هنوز رشد قابل توجهی را تجربه نکرده بود، موج صعودی جدیدی را آغاز می‌کند. به همین علت طی یک ماه گذشته دوره استراحت زمانی قیمت‌ها آغاز شد و فعالان بازار برای مدتی بدون آنکه فشار فروش یا فشار خرید محسوسی به فضای بازار وارد کنند، شاخه‌های مختلف بازار را برای سهامداری امتحان کردند. اما سایر گروه‌ها سنگین‌تر از آن نشان می‌دادند که بتوانند جانشین گروه خودرویی در مسیر صعودی شوند. در نهایت صبر بازار به پایان رسید و در هفته‌ای که گذشت کم‌حوصلگی سهامداران در سطح قیمت‌ها منعکس شد.

همان‌طور که اشاره شد؛ در هفته‌ای که گذشت نمادهای خودرویی گارد نزولی خود را آغاز کردند. دو نکته مهم و اساسی در مورد گروه خودرویی وجود دارد که مرور آن خالی از لطف نیست. اول آنکه با وجود خبرهای مثبتی که حول این صنعت می‌چرخد، حقیقت این است که صورت‌های مالی مربوط به سال‌های گذشته شرکت‌های خودروساز چندان جالب نیست. قراردادهای جذابی که میان خودرویی‌ها با شرکای خارجی منعقد شده است در بهترین حالت طی دو سال آینده به ثمر می‌نشینند و شاید تا آن زمان، سودی قابل توجه و مستمر عاید سهامداران خودرویی نشود. نکته دوم آنکه رشد قیمت در گروه خودرویی بسیار پرشتاب بوده است و حالا انبوهی سهامدار ریز و درشت خودرویی در بازار وجود دارد که با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از قیمت‌های فعلی روی تابلوی خودرویی‌ها نیز، می‌توانند سود قابل قبولی شناسایی کنند. این دو موضوع می‌تواند باعث شود فشار فروش در گروه خودرویی ادامه داشته باشد.

در هفته‌ای که گذشت، سهام جایزه شرکت‌های خودروسازی زامیاد و سایپا به پرتفوها اضافه شد و حال قابل معامله است. در نماد خساپا، به دلیل تعدیل قابل توجه در درآمد هر سهم، شاهد متوقف شدن نماد این لیدر خودرویی بودیم. حال به نظر می‌رسد فعالان بازار منتظر خواهند ماند تا قیمت در نماد خساپا مشخص شود، سپس درباره آینده خودرویی‌ها و در نهایت کلیت بازار تصمیم‌گیری کنند. فشار فروش مذکور و همچنین آزاد شدن سهام جایزه در برخی نمادهای خودرویی در هفته گذشته تمایلات نزولی قیمت در این گروه را بیش از پیش نمایان کرد. همین موضوع سبب شد که گروه خودرویی در این هفته بیشترین افت سطح شاخص را میان گروه‌های بورسی به خود اختصاص دهد. شاخص این صنعت بیش از ۱۲ درصد افت هفتگی را ثبت کرد. اما این گروه همچنان بیشترین ارزش معاملات را (طبق معمول ماه‌های اخیر) به خود اختصاص می‌دهد. ارزش معاملات هفتگی در این گروه تقریبا ۳۹۲ میلیارد تومان بود. این در حالی است که ارزش کل معاملات سهام در بورس تهران رقمی حدود هزار میلیارد تومان بود. به عبارت دقیق‌تر، ۳۹ درصد از ارزش معاملات هفته به گروه خودرویی اختصاص یافته است، در حالی که این گروه از لحاظ ارزش بازار در رتبه هفتم قرار دارد. در مجموع هفته از میان ۳۷‌صنعت بورسی، ۲۷ صنعت با بازدهی منفی و ۸‌صنعت با رشد شاخص مواجه شدند. بیشترین رشد قیمت به گروه‌های محصولات کاغذی، قند و شکر و لاستیک و پلاستیک اختصاص یافت. این گروه‌ها به ترتیب بازدهی ۷، ۶ و ۵ درصدی را به‌طور متوسط برای سهامداران خود به ارمغان آوردند. در طرف دیگر گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، ساخت محصولات فلزی، ماشین‌آلات برقی و استخراج زغال سنگ بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کردند.

بانک‌ها، کم‌معامله‌تر از قبل

در حالی که سهام گروه خودرویی با وجود حرکات قیمتی شدید و پرنوسان، بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص می‌دهند، گروه بانکی که زمانی به‌عنوان یکی از گروه‌های خوش‌آتیه در پسابرجام مطرح بود، حالا از اقبال کمتری از سوی فعالان بازار مواجه است. ارزش معاملات این گروه که طی دو سال گذشته اغلب در رتبه اول قرار می‌گرفت، جای خود را به ارزش معاملات گروه خودرویی واگذار کرده است. به تازگی ارزش معاملات در گروه فلزات اساسی نیز از این گروه پیشی گرفته است. گروه بانکی این هفته از لحاظ ارزش معاملات در رتبه سوم قرار گرفت و زیان تقریبا ۲ درصدی را برای سهامداران خود رقم زد.

حمله بورس‌بازان به بتا منفی‌ها؟

از میان گروه‌هایی که این هفته بازدهی مثبت را تجربه کردند گروه قند و شکر توجهات را به خود جلب می‌کند. این گروه که به زعم فعالان بازار به گروهی با ضریب بتای منفی (حرکت برخلاف جهت کلی بازار) معروف شده است، به نظر می‌رسد بیشتر از هفته‌های گذشته مورد توجه بورس‌بازان قرار گرفته است. اگرچه ارزش معاملات این گروه نسبت به سال گذشته و پیش از اجرایی شدن برجام با کاهش شدیدی مواجه شده است، اما حال که کلیت بازار منفی است، ممکن است بورس‌بازان دوباره به این گروه حمله‌ور شده و شاهد نوسان قیمتی در سهام این گروه باشیم. در هفته‌ای که گذشت گروه قند و شکر با بازدهی ۶ درصدی مواجه شد. این در حالی است که بازدهی این گروه از ابتدای سال تقریبا صفر شده است. در واقع افت شاخص این گروه از ابتدای سال جاری تا ابتدای هفته گذشته، تنها در یک هفته جبران شده است. ارزش معاملات این گروه نیز در هفته گذشته رقمی در حدود ۱۱ میلیارد تومان بود. بنابراین باید مراقب بود سهامداران تازه‌وارد در دام رفتارهای سفته‌بازی نیفتند.

افت دسته‌جمعی با طناب لیدر