بازگشت بورس به لیگ جهانی
گروه بورس- مهرنوش سلوکی: سایه اقبال در سرمایه‌گذاری این روزها بر سر بازار سهام بیش از دیگر بازار‌ها خودنمایی می‌کند. بازار سرمایه که در سال 94 به‌عنوان پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در کشور مطرح شد، این روزها به کانون توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران بدل شده است. با این حال روز گذشته در چهاردهمین روز از شروع سال 95، تالار شیشه‌ای میزبان دکتر محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود. رئیس سازمان بورس که به دیدار نوروزی مدیران و ارکان بازار سرمایه آمده بود، با حضور در میان مردم به گفت‌وگو و شنیدن مشکلات سرمایه‌گذاران پرداخت. به گزارش «دنیای اقتصاد» محمد فطانت در سخنان خود در میان مدیران ارشد بورسی خبر از پیوستن ایران به سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) داد؛ وی همچنین بورس 95 را بورسی روبه رشد دانست و تحقق آرمان‌های اقتصاد مقاومتی، در قالب تامین منابع پروژه‌های بزرگ را از برنامه‌های اصلی سازمان بورس در سال جاری دانست. فطانت در میان اهالی بازار

دیدار نوروزی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تالار شیشه‌ای روز گذشته در حالی رخ داد که محمد فطانت در جمع مردم و اهالی تالار شیشه‌ای حضور تحلیلگران فعال را در بازار نوید حرکت روبه رشد بازار در سال جاری دانست و گفت: انتظار می‌رود بازار در سال جدید حرکت مثبت و قابل قبولی داشته باشد. البته در این بین ممکن است نوسانات زیادی به وجود بیاید که اینگونه عملکرد‌ها هیچ ارتباطی با سازمان بورس ندارد. وی در ادامه بیان کرد: سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر تلاش می‌کند تا بتواند مشکلات پایه و بنیادی سهامداران را بر طرف کند که در سال گذشته در این زمینه اقدامات مثبت بسیاری صورت گرفت. رئیس سازمان بورس همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: اولین نکته که در تحقق اقتصادی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که زمینه جمع‌آوری منابع مالی مورد نیاز برای انجام پروژه‌های بزرگتر فراهم شود. سازمان بورس در این زمینه وظیفه خود می‌داند که با توسعه بازار صکوک اقدامات لازم را انجام دهد. بنابراین در روزهای پایانی سال گذشته، ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت پارس جنوبی و غرب کارون منتشر شد که با استقبال بسیار چشمگیری روبه‌رو شد. وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تاثیر نرخ دلار و بودجه یک دوازدهم بر روند شرکت‌های بورسی بیان کرد: بخش بزرگی از اقتصاد کشور از طریق برنامه بودجه مشخص می‌شود. در این زمینه صنایعی چون سیمان و فولاد تا زمان ابلاغ بودجه‌های عمرانی نمی‌توانند چشم‌انداز مشخصی داشته باشند که در این زمینه نیز نگرانی خاصی وجود ندارد.


فعالیت بی‌سابقه بورس در سال ۹۴

بخش دوم این بازدید به حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در میان مدیران ارشد بورسی اختصاص داشت. در این جلسه که مدیران فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی، نهادهای سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران حضور داشتند، فطانت در ابتدای سخنانش با تشکر از فعالیت سازمان‌های مختلف بورسی در سال گذشته بیان کرد: سال گذشته سال بسیار سختی بود، آرزو می‌کنم با همت مدیران بازار سرمایه سال 95 در راستای بیانات رهبری درخصوص اینکه بتوانیم اقدام عملی در راستای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم را سامان دهیم. وی با اشاره به شرایط حاکم بر کشور گفت: رشد اقتصادی در ایران نیاز به تجهیز منابع فردی آحاد جامعه و سوق دادن مردم به بازارهای زود بازده‌تر دارد تا رشد و توسعه اقتصادی کشور با سرعت افزایش پیدا کند. رئیس سازمان بورس افزود: اوراق مشارکت صنعت نفت که در روزهای پایانی سال گذشته به ارزش 5 هزار میلیارد تومان عرضه شد با موفقیت و استقبال بالا به فروش رفت که این میزان تامین مالی در ایران بی‌نظیر بوده و حتی هنگام عرضه تا 10 هزار میلیارد تومان تقاضا در سیستم بود به همین دلیل در کسری از دقیقه کل 5‌هزار میلیارد تومان معامله شد.


بازار سرمایه بازوی اقتصاد مقاومتی

دبیر شورای عالی بورس بیان کرد: این میزان استقبال نشان‌دهنده پتانسیل بالای بازار سرمایه است که در سال جدید به‌عنوان بازوی مقتدر برای تحقق اقتصاد مقاومتی عمل کند. وی با اشاره به شعار سال گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی منوط به رشد شرکت‌های دانش بنیان است. فرابورس سال گذشته توانست زمینه حضور شرکت‌های دانش بنیان را فراهم کند و همچنین تفاهم نامه‌ای بین سازمان بورس و فرابورس با معاونت وزارت صنایع درخصوص حضور شرکت‌های متوسط و کوچک در فرابورس بسته شد. دکتر فطانت با ابراز امیدواری درخصوص توسعه بازار از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط گفت: بازار سرمایه باید در زمینه پوشش ریسک نقش با اهمیتی داشته باشد که در این راستا معاملات آتی ارز برای پوشش نوسانات ریسک محقق می‌شود. سخنگوی سازمان بورس گفت: از کارکردهای اصلی بازار سرمایه شفافیت در بازار است که به معنای توسعه بخشی شفاف اقتصادی خواهد بود که می‌تواند نقش بارزی در اقتصاد مقاومتی ایفا کند. وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته دنیا رقابت اصلی خود را در بزرگ کردن بازار سرمایه متمرکز کرده‌اند و اینک سرمایه‌های ریز را جمع‌آوری و تجهیز کند باعث ابرقدرت شدن آنها می‌شود. در سال جدید امیدواریم بازار سرمایه توسعه یابد و علاوه بر تجهیز منابع ایرانیان داخل و خارج از کشور، حضور سرمایه‌گذاران خارجی را نیز داشته باشیم.


ایران به آیسکو پیوست

اما مهم‌ترین خبر این بازدید را می‌توان رونمایی از حضور قطعی ایران در آیسکو دانست. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخشی از سخنانش خبر از عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع اعضای سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار(آیسکو) داد.وی با اشاره به سال‌ها تلاش در این خصوص گفت: بازار سرمایه ایران با سابقه دیرین فعالیت در عرصه اوراق بهادار، برای اولین بار به عضویت آیسکو در آمد. فطانت همچنین افزود: با توجه به عضویت سازمان بورس در آیسکو، این امکان برای بورس‌ها فراهم شده است تا به‌عنوان عضو وابسته در این نهاد پذیرفته شوند.از این رو در جلسه آتی آیسکو که در پرو برگزار خواهد داشت از سازمان بورس و اوراق بهادار دعوت به عمل آمده که در این جلسه حضور یابد. وی خاطر‌نشان کرد: تلاش‌های بسیاری در این مهم انجام شده و به همین دلیل در نخستین نشست آیسکو پرونده عضویت سایر ارکان ارائه خواهد شد.


آیسکو مسبب حضور مجدد در WFE

در همین زمینه روح‌الله حسینی‌مقدم، مدیر نظا‌رت بر شرکت‌های بورس در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» پیوستن ایران به آیسکو را رخدادی مهم تلقی کرد و گفت: پس از لغو تحریم‌های هسته‌ای، تصمیم‌های بسیاری درخصوص بین‌المللی کردن بورس ایران مطرح بود. در این زمینه تعاملات بسیاری میان ایران و کشور‌های خارجی صورت گرفت، اما در این بین حضور ایران در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (isco) را می‌توان بزرگ‌ترین‌ گام در این زمینه بیان کرد. وی در ادامه و با تشریح این حضور بیان کرد: پیوستن ایران به آیسکو باعث می‌شود تعامل ایران با بازارهای بین‌المللی افزایش یابد.در این سازمان مقام‌های ناظر مهم دنیا حضور دارند که می‌توانیم از اطلاعات و تجربه‌های آنها استفاده کنیم.

همچنین بسیاری از فعالیت‌های انجام شده در این سازمان بین‌المللی تنها در اختیار اعضا قرار می‌گرفت که در شرایط جدید ایران نیز می‌تواند از بسیاری از اطلاعات بورس‌های مهم جهان استفاده کند. در ادامه این گفت‌وگو حسینی‌مقدم خبر از رفع تعلیق ایران از فدراسیون بورس‌های جهانی(WFE) داد و گفت: بورس ایران طی سال‌های بسیاری در عضویت فدراسیون بورس‌های جهانی قرار داشت که این عضویت در سال‌های اخیر به دلیل عدم حضور ایران در آیسکو به حالت تعلیق درآمده بود.

با پیوستن ایران به سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار، بار دیگر این امکان به وجود آمد که ایران به عضو قطعی WFE تبدیل شود. حسینی مقدم درخصوص تطبیق قوانین ایران با قوانین بین‌المللی با توجه به حضور در آیسکو بیان کرد: قبل از پیوستن به آیسکو یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان بورسی کشور تطبیق قوانین بازار سرمایه ایران با الگوهای بین‌المللی بود. یکی از مواردی که برای حضور ایران در این سازمان مهم به شمار می‌رفت،شفافیت در معاملات بود که سازمان بورس ایران در این زمینه فعالیت‌های بسیار چشمگیری داشت تا توانست شفافیت بازار را به استانداردهای بین‌المللی برساند. به‌طور کلی از لحاظ پذیرش قوانین ایران در سازمان‌های جهانی، مشکل قابل توجهی وجود ندارد و به نظر می‌رسد روزهای بسیار خوبی پیش روی بازار سرمایه ایران در سطوح بین‌الملل وجود داشته باشد.