گروه بنگا‌ه‌ها- زهرا مجتهد: مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر پیش‌بینی کرد که در سال آینده رشد اقتصادی کشور به 8/ 5 درصد افزایش یابد. غلامرضا سلیمانی ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به این مطلب که شرایط سرمایه‌گذاری در ایران بسیار مهیاست، اظهار کرد: پتانسیل زیادی برای رشد اقتصادی کشور وجود دارد و محافظه‌کارانه می‌توان این رشد را بین 5/ 4 تا 8/ 5 درصد پیش‌بینی کرد. وی بر این امر تاکید کرد که بازار سرمایه ما باید به‌عنوان یک مولفه قوی برای اقتصاد کشور حرکت کند.

سلیمانی افزود: بورس نسبت به اقتصاد کشور خیلی کوچک است و باید برای جهت‌گیری رو به رشد بازار سرمایه تلاش کرد تا سهم بیشتری نسبت به بازار پولی در اقتصاد از آن خود کند. مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر گفت: در تامین منابع مالی بازار سرمایه از کارآیی لازم برخوردار است به‌طوری که می‌تواند حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از منابع از محل بازار سرمایه تامین شود. وی گفت: با توجه به بازگشت امید به بازار سرمایه، این بازار میان مردم از اقبال بیشتری برخوردار شده است. سلیمانی بااشاره به این مطلب که دیدگاه کنونی مبنی بر اینکه در پسابرجام بلافاصله پول وارد مملکت می‌شود، دیدگاه مطابق با واقعیت نبوده، تصریح کرد: البته این حرف برای تبلیغات مناسب است اما حضور در شرایط بین‌المللی نیازمند طی مراحلی است به این معنی که انعقاد قرارداد با صاحبان تکنولوژی از مراحل آغازین آن بوده که برخی آن را نادیده می‌گیرند.

وی تصریح کرد: پس از انعقاد قرارداد که خود پروسه اجرایی دارد، ورود خط تولید به کشور ممکن است بیش از ۶ ماه به‌طول بینجامد. ضمن اینکه مرحله ساخت بین ۳ تا ۵ سال برای یک پروژه زمانبر است. البته همه این مقدمات به مرور اثراتی ذاتی در رشد اقتصادی خواهد گذاشت. وی معتقد است قطاری که دو هزار نفر را سوار می‌کند ممکن است برای ورود دو هزار نفر زمان صرف شود، اما در یک زمان این تعداد را به مقصد می‌رساند. مقایسه این قطار حکایت از وضع کنونی اقتصاد ایران در پسابرجام بوده که در مقایسه با خودروی سواری که چهار نفر را سریع‌تر سوار می‌کند و به مقصد می‌رساند، قطعا وضعیت مناسب‌تری خواهد بود. وی گفت: به همین دلیل برای ایجاد اشتغال و کار زمان بیشتری صرف خواهد شد، ولی با بهبود و به جریان افتادن زیرساخت‌ها، همه افراد به یکباره به مقصد می‌رسند.


ارزش ۱۸ هزار میلیارد تومانی غدیر

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از NAV این شرکت معادل 18 هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر سال 93 معادل 27 هزار میلیارد تومان پروژه در اختیار داشت که در سال 94 این رقم به 37 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. وی ضمن برشمردن برنامه‌های سال آینده غدیر خاطرنشان کرد: تامین مالی پروژه‌های در دست اجرای غدیر از طریق فاینانس که معمولا از نرخ‌های پایین‌تری برخوردارند و صرفه اقتصادی بیشتری دارند در برنامه‌های آتی غدیر است.

وی از به خدمت گرفتن گروه مالی در زیرمجموعه غدیر خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این هلدینگ، تامین منابع برای بخش‌های دیگر غدیر که نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه دارند، انجام خواهد شد. وی افزود: مطابق جلساتی که با سازمان بورس صورت داده است، امید داریم که مجوز شرکت تامین سرمایه به غدیر داده شود. وی با اشاره به اینکه برنامه 5 ساله غدیر دستیابی به میزان یکصد هزار میلیارد تومان دارایی است تصریح کرد: در بخش صنعتی پروژه‌های گاز، نفت و پتروشیمی و انرژی و در بخش معدن نیز با همکاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به فعالیت ادامه می‌دهیم. مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر از اقدامات انجام شده برای بین‌المللی شدن این شرکت به ثبت لوگوی غدیر اشاره کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که به سطحی از بزرگی و دارایی دست یابیم که غدیر در رده شرکت‌های به روز و بزرگ دنیا از حیث دارایی قرار گیرد و به همین منظور برنامه افزایش سرمایه‌ها را یکی پس از دیگری و به‌طور مستمر دنبال می‌کنیم.

وی افزود: از دیگر اقدامات می‌توان به ارسال اطلاعات به یک موسسه معتبر رتبه‌بندی فرانسوی، اشاره کرد. وی از رشد 245 درصدی دارایی‌های غدیر از سال 90 تا به امروز خبر داد و گفت: دارایی‌های شرکت تا پایان 30 آذر سال 90 معادل 3 هزار و 540 میلیارد تومان بوده که تا پایان سال مالی 94 این رقم به 12 هزار و 234 میلیارد تومان ارتقا یافته است. وی به بازدهی 5 ساله اخیر غدیر اشاره کرد و گفت: در این مدت شاخص کل بازار سهام تا دهه دوم اسفندماه رشدی معادل 325 درصد داشته است که غدیر در همین مدت معادل 659 درصد بازدهی داشته است. سلیمانی یادآور شد: غدیر در حال حاضر 48 درصد در صنعت پتروشیمی، 24 درصد در برق و انرژی، 3 درصد در صنعت ساختمان و 24 درصد در بخش صنعت و معدن و یک درصد در صنعت سیمان پروژه در دست اجرا دارد.

پیش‌بینی مدیرعامل غدیر از اقتصاد 95