گروه بورس- همایون دارابی : بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته مجددا در برخورد با سطح مقاومت 78هزار واحدی شاخص کل ناتوان ماند و تن به استراحت داد.

بازار سهام دیروز پس از شروعی متعادل با افزایش عرضه‌ها به‌ویژه در گروه خودرویی با کاهش تب و تاب و انگیزه خرید معامله‌گران مواجه شد. در همین حال دیروز صف خرید پتروشیمی فجر نماد تازه‌وارد بازار با عرضه سنگین از میان رفت و تمرکز معامله‌گران بر این نماد و نماد پالایشگاه بندر‌عباس که در روزهای اخیر با شایعه افزایش سرمایه شاهد معامله ۱۱۶میلیون سهم همراه بود، از بین رفت تا بازار با کاهش قیمت‌ها مواجه شود.دیروز در نهایت با معامله ۱۲۴میلیون سهم پتروشیمی فجر به ارزش ۲۰۰میلیارد تومان و معاملات پالایشگاه بندر‌عباس به ارزش ۵۵میلیارد تومان تقریبا ۴۲درصد معاملات بورس در این دو نماد خلاصه شد. در این شرایط نگاه‌ها به سوی روز‌های باقی‌مانده هفته است تا با اعلام نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، بازار فرصت رشد مجدد را در ایام باقی‌مانده سال به‌دست آورد.

در بازار دیروز در گروه خودرویی شایعات در مورد بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری رنا واقعیت پیدا نکرد.توقف درازمدت نمادهای خودرویی موجب شده بازار بار دیگر همانند سال‌های گذشته با مشکل نقدینگی ناشی از حبس آن در نمادهای خودرویی مواجه شود. در همین حال عدم انجام معامله مالیبل سایپا در روز شنبه نیز بر شایعات در گروه خودرویی افزود.گفته می‌شود عرضه این بلوک به هفته‌های آینده موکول شده است. طبق اعلام قبلی قرار بود شرکت سایپا بلوک ۹/ ۹۹ درصد مالیبـل سـایپا را در معامله‌ای درون‌گروهی به شرکت زیر‌مجموعه یعنی مگاموتور واگذار کند تا این شرکت قادر به انجام افزایش سرمایه شود. این عرضه درحالی به دلایلی انجام نشد که به گفته یکی از مسوولان ناشی از لزوم تکمیل مدارک بوده و طی روزهای آینده نهایی و عرضه این دارایی انجام خواهد شد.

در گروه ساخت محصولات فلزی دیروز رئیس هیات مدیره ماشین‌سازی اراک از موافقت یک شرکت کره‌ای برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد یورویی خبر داد. در گروه حمل‌ونقل‌، مدیرعامل کشتیرانی از اعزام اولین کشتی بعد از ۷ سال به اروپا و اعلام برنامه‌های جدید این شرکت ۶/ ۱ هزار میلیارد تومانی حاضر در بورس خبر داد. محمد سعیدی در حاشیه دیدار با هیات سنگاپوری گفت:‌ با اجرای برجام تحریم‌های کشتیرانی حذف و مقدمات از سرگیری تردد کشتی‌های ایرانی به بنادر اروپایی فراهم شده است. به‌طوری‌که با ایجاد شرکت مشترک کشتیرانی در آلمان و ایتالیا برای پوشش بنادر شمالی و جنوبی اروپا، بعد از ۷ سال اولین کشتی کشتیرانی به سمت اروپا اعزام شده است.

وی ادامه داد: این کشتی حامل محصولات پتروشیمی مورد نیاز کارخانه‌های اروپایی درحالی طی روزهای آینده به بنادر تعیین شده می‌رسد که ایجاد خط کشتیرانی از بنادر خلیج‌فارس و آسیای شرقی به سمت بنادر آمریکای لاتین در حال پیگیری بوده و مقدمات ایجاد خط کشتیرانی به آمریکا برای ماه‌های آینده فراهم شده است. این مقام مسوول پیش‌بینی کرد با رفع تحریم‌های ایران توسط کانادا، حمل تجهیزات نفتی مورد نیاز کشور نیز توسط کشتی‌های ایرانی انجام شود. سعیدی با اشاره به به‌کارگیری ۱۶۰ کشتی با ظرفیت ۵ میلیون تن (DWT) در ناوگان کشتیرانی و برنامه توسعه، از مذاکره با سازندگان داخلی و خارجی خبر داد و افزود: هر هفته با ۲ تا ۳ هیات خارجی از شیپ‌یاردهای مختلف دنیا مذاکره می‌کنیم و علاوه بر این رویکرد حمایت تولید داخل را نیز با هدف فعال‌سازی صنایع کشتی‌سازی در دستور کار قرار داده‌ایم.

در گروه شیمیایی دیروز پلی‌اکریل ایران بالاخره درخواست افزایش سرمایه بیش از ۱۲۰۰ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی را ارائه کرد و منتظر دو قدم بعدی شد. درحالی موضوع داغ افزایش سرمایه بیش از ۱۰۰۰ درصدی پلی‌اکریل ایران از ماه‌های گذشته مطرح شده اما بی‌نتیجه مانده بود که بعد از توضیح هفته گذشته مدیرعامل این شرکت، درخواست افزایش سرمایه بیش از ۱۲۰۰ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی ارائه شد. به این ترتیب هیات‌مدیره «شپلی» بعد از مصوبه ۲۶ بهمن، گزارش توجیهی این تامین مالی سنگین را به حسابرس ارسال کرده تا درصورت تایید درمرحله اول و سپس صدور مجوز سازمان بورس، آماده افزایش سرمایه از ۱/ ۴۹ به بیش از ۶۳۸ میلیارد و ۲۸۸ میلیون تومان شود.