گروه بورس، زهرا رحیمی: بورس اوراق بهادار تهران پس از یک دوره رشد شتابان قیمت‌ها و افزایش بی‌وقفه ارزش سهام سرانجام هفته جاری تغییر جهت داد و با افت 1/ 0 درصدی شاخص کل، اولین کاهش هفتگی خود را، پس از هشت هفته متوالی رشد تجربه کرد. بررسی شاخص هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها در آن) در این بازه زمانی نیز حاکی از افت 2/ 1 درصدی است. این موضوع نشان می‌دهد فضای اصلاح قیمتی و نوسانات منفی بیشتر در سهم‌های کوچک بازار رخ داده و این معاملات سهم‌های شاخص ساز و بزرگ بوده که شاخص کل را از کمند نوسانات بیشتر نجات داده است.

به نظر می‌رسد رشد چشمگیر قیمت‌ها در یک بازه کوتاه‌مدت زمانی که سودهای خیره‌کننده‌ای را نصیب سهامداران کرده، توجیه درستی از فاز اصلاحی قیمت‌ها در بورس باشد. موضوعی که از سوی بیشتر کارشناسان بازار سهام مطرح می‌شود. کارشناسان می‌گویند: نوسانات مثبت پردامنه قیمت‌ سهام در حدود دو ماه گذشته سبب شده است که خریداران در کوتاه‌مدت با احتیاط بیشتری عمل کنند. از سوی دیگر نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان از جمله دلایل حرکت محتاطانه برخی سهامداران بوده که این مساله در کاهش حجم و ارزش معاملات به خوبی مشاهده می‌شود. به هر ترتیب، تحلیلگران بازار سهام اصلاح قیمت‌ها در شرایط فعلی را هم‌راستا با منافع کلی بازار سهام می‌دانند و معتقدند اصلاحاتی از این دست می‌تواند زمینه رشد پایدارتر بورس را رقم بزند.

استراحت بازار ضروری است

در همین راستا، علیرضا مستقل، کارشناس بازار سهام فضای استراحت شاخص کل را طبیعی دانست و اظهار کرد: از اواخر دی ماه تا کنون بازار رشد بسیار خوبی را تجربه کرد، رشدی که هر‌چند دیرتر از انتظار فعالان و کارشناسان بازار سهام آغاز شد امابه هر حال توانست زیر سایه اجرایی شدن برجام و انتظار از تغییر وضعیت اقتصادی کشور بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود کند (برخی سهم‌ها رشد‌های خیره‌کننده بیش از 100 درصدی را تجربه کردند). از این رو نوسانات منفی قیمتی سهام در روزهای اخیر بسیار طبیعی بوده است و اتفاقا به نفع کلیت بازار سهام کشور است چرا که اگر قیمت سهام به‌طور مداوم بر مدار رشد حرکت کند، اجازه ورود به سرمایه‌گذاران جدید داده نمی‌شود و این عدم ورود نقدینگی جدید به معاملات بورس می‌تواند به ضرر بازار تمام شود.

این کارشناس بازار سهام افزود: به نظر می‌رسد بازار سهام در یک بازه دو الی سه هفته‌ای در فاز اصلاحی و استراحت حرکت کند چرا که همان‌طور که اشاره شد، برخی سهامداران سودهای خیره‌کننده‌ای را تجربه کرده‌اند و به همین دلیل در شرایط فعلی مترصد زمان برای خروج از سهام و کسب سود هستند. مستقل به کاهش صف‌نشینی در معاملات اشاره کرد و افزود: فرصت به وجود آمده می‌تواند فرصتی برای تصمیم‌گیری سهامداران برای ورود یا خروج از بازار باشد و بر همین اساس شاهد کاهش پدیده صف‌نشینی در معاملات بورس تهران هستیم.

این کارشناس بازار سهام همچنین کاهش حجم و ارزش معاملات در شرایط کنونی را به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان نسبت داد و گفت: طبق روال سنتی بسیاری از سهامداران در آستانه انتخابات در بازار محتاط‌تر فعالیت می‌کنند و ریسک کمتری به خرج می‌دهند و منتظر مشخص شدن وضعیت هستند و تصمیم خود را به بعد از برگزاری انتخابات موکول می‌کنند و این امر در شرایطی رخ می‌دهد که اثرات انتخابات مجلس به دلیل استراتژی افراد انتخاب شده در تصمیم‌گیری‌های اقتصاد کلان کشور می‌تواند بورس تهران را از خود متاثر کند و از این رو بخشی از کاهش حجم و ارزش معاملات بورس تهران در هفته جاری را می‌توان در نزدیک شدن به انتخابات مجلس جست‌وجو کرد.


در بازار چه گذشت؟

روند اصلاح قیمت‌ها در بورس تهران از ساعات ابتدایی معاملات روز گذشته بورس به خوبی مشهود بود تا جایی که شاخص کل بورس تهران تا دقایق پایانی معاملات نیز در محدوده منفی قرار داشت. در ادامه اما معاملات مثبت در دو نماد «فارس» و «اخابر» مسیر شاخص کل را تغییر داد به‌طوری که در نهایت رشد ۱۳۶ واحدی معادل ۱۸/ ۰ درصدی در کارنامه این متغیر ثبت شد و بازدهی این بازار از ابتدای سال به حدود ۲۵ درصد رسید. همان‌طور که اشاره شد «فارس» و «اخابر» در ساعات پایانی بازار، شاخص کل را از کمند منفی بودن نجات دادند. به‌طوری که این دو نماد به تنهایی ۱۷۵ واحد اثر مثبت بر شاخص کل داشتند. در همین راستا «شبندر» نیز سومین نماد با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بود. در مقابل نمادهای «فولاد» و «رانفور» بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را در اختیار داشتند.در معاملات «فارس» حقوقی‌ها خریدار و حقیقی‌ها فروشنده بودند که نتیجه این تحرکات به رشد ۷۱/ ۱ درصدی قیمت این سهم منجر شد. تحرکات حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در معاملات «اخابر» نیز مشابه «فارس» بود به‌طوری که حقوقی‌ها حدود ۸۳ درصد از خرید و حقیقی‌ها حدود ۸۴ درصد از فروش این سهم را در اختیار داشتند و در نهایت رشد ۹۵/ ۱ درصدی قیمت این سهم رقم خورد.

حجم معاملات بازار دیروز با کاهش حدود 1/ 3 درصدی به یک‌میلیارد و 529 میلیون ریال رسید. ارزش معاملات نیز با افت حدود 4 درصدی به رقم 4 هزار و 261 میلیارد و 928 میلیون رسید. بررسی‌ها همچنین افت حدود 34 درصدی حجم و افت حدود 15درصدی ارزش معاملات را نسبت به میانگین این دو متغیر در یک ماه گذشته نشان می‌دهد. در جریان معاملات روز گذشته «سدشت» و «شسپا» با رشد 5 درصدی قیمت بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند. از سوی دیگر «کترام »و «وملت» نیز در صدر نمادهای با بیشترین کاهش قیمت قرار گرفتند. «بفجر» و «شبندر» رتبه‌های نخست جدول بهترین تقاضارا از آن خود کردند. «شپلی» و «خساپا» نیز بیشترین عرضه سهام روز گذشته را در اختیار داشتند. «خودرو» پیشتاز نمادها با بیشترین ارزش معاملات بود. رتبه دوم این جدول را نیز «وغدیر» به خود اختصاص داد. بیشترین حجم معاملات نیز به معاملات حدود 122 میلیون سهمی خکاوه مربوط بود. معامله 105 میلیون سهمی «وغدیر» نیز این نماد را در جایگاه دوم جدول بیشترین حجم معاملات قرار داد.