گروه بورس-مهرنوش سلوکی: روز گذشته صنایع بورسی همگام با شاخص بورس کارنامه‌ای موفق را به ثبت رساندند، به گونه‌ای که از میان ۳۷ صنعت بورسی، ۲۵ صنعت با روندی مثبت و ۱۰ صنعت با حرکتی منفی به کار خود پایان دادند. در این میان، سه صنعت رایانه، انتشار و چاپ و سایر واسطه گری‌های مالی در راس صنایع پربازده قرار داشته و در مقابل سه صنعت وسایل ارتباطی، محصولات کاغذی و استخراج سایر معادن در قعر این جدول قرار گرفتند. بررسی صنایع بورسی در روزهای گذشته حاوی نکات قابل‌توجهی از جمله رشد بیش از ۱۲۰ درصدی صنعت خودرو از دی ماه تاکنون بوده است. این صنعت که پیش‌بینی‌ها برای رشد در پسابرجام را همواره یدک کشیده است، این روزها و با توسل به قراردادهای تجاری بین‌الملل، از جمله قرارداد شرکت ایران خودرو با بنز در روز گذشته، چشم‌انداز روشنی را برای روزهای آتی نیز رقم زده است. با این حال، نکته قابل‌توجه درخصوص خودرو، پیشروی سریع‌تر شاخص نسبت به بهبود بنیادی شرکت‌های خودرویی است که به‌زعم بسیاری از کارشناسان با ورود به فاز اصلاحی در مقاطع زمانی آینده می‌تواند رشد این صنعت را به حالت قابل‌قبول‌تری برساند.

صف خرید طویل خودرویی‌ها

خودرو را می‌توان جزو اولین‌های صعود صنایع در پسابرجام دانست. رشد چشمگیر ۶/ ۱۲۲ درصدی این صنعت از اوایل دی ماه گواه بر این مدعا است که خودرو از اقبال بسیار خوبی در میان سهامداران برخوردار بوده است. در این بین خبرهای مثبت درخصوص روابط تجاری شرکت‌های خودروسازی داخلی با کشورهای مختلف نیز بسیار برجسته بوده، به‌طوری‌که در هفته‌های اخیر قرار‌داد ایران‌خودرو با پژو توانست تا حد زیادی سهام این شرکت را تحت‌تاثیر قراردهد. روند هفتگی این صنعت به‌گونه‌ای است که از رشد بی‌وقفه شاخص آن خبر می‌دهد. در این بین دو نماد «خساپا» و «خودرو» در یک هفته اخیر با صف‌های خرید طولانی مواجه و مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. سایپا که در این بازه زمانی از سطح ۹۰ تومان به ۲۴۵ تومان رسیده است در روز گذشته صف خریدی به حجم ۳۱۹ میلیون سهم تشکیل داد و در بحث تغییر مالکیت‌ها شاهد حضور بسیار پررنگ بازیگران حقیقی بود. همچنین ایران‌خودرو نیز روز گذشته صف خریدی در حدود ۵۵ میلیون سهم تشکیل داد و در بحث خرید و فروش شاهد حضور قابل‌توجه بازیگران حقوقی بازار بود. روز گذشته نیز گروه خودرو شاهد رشد ۸۴/ ۳ درصدی بود تا رشد هفت‌روزه خود را به حدود ۵/ ۱۷ درصد برساند. بیشترین حجم معاملات را میان نمادهای این گروه روز گذشته «خپارس» با جابه‌جایی بیش از ۱۲۷ میلیون سهم به خود اختصاص داد. پارس‌خودرو که در آخرین اطلاعیه خود افزایش سرمایه ۷۵۰۰ میلیارد ریالی را به ثبت رسانده در ۱۰ روز معاملاتی گذشته ۵ روز مثبت و ۵ روز منفی داشته است اما در میان نمادهای گروه خودرو بیشترین رشد قیمتی را سایپا آذین (۹۹/ ۴درصد) به ثبت رسانده است. همچنین کمترین رشد قیمتی را «خریخت» با افت ۵۷/ ۳ درصد به همراه داشته است.


رشد کاشی و سرامیک به لطف شاخص

کاشی و سرامیک که طی یک سال اخیر کمترین تاثیر را از ریسک‌های بازار کسب کرده همچنان در کارنامه خود افت بیش از 13 درصدی را در یک سال اخیر به ثبت رسانده است. این صنعت که در هفته اخیر رشد 4 درصدی نیز داشته در انتهای هفته با صعود 5/ 1 درصدی به کار خود خاتمه داده است. به‌زعم بسیاری از کارشناسان رشد‌های کوچک این صنعت طی چند روز گذشته تحت‌تاثیر رفتار کلی بازار بوده و هیچ دلیل بنیادینی در رشد نماد‌های آن دیده نمی‌شود. چهار نماد مثبت این صنعت در روز گذشته با رشد حدود 5 درصدی همراه بودند که در این بین بیشترین حجم را «کهرام» به خود اختصاص داد. گرانیت بهسرام که تمام معاملات آن میان بازیگران حقیقی بازار صورت گرفته، این روزها همواره با صف خرید مواجه و مورد توجه سهامداران خرد بازار قرار گرفته است. کمترین رشد قیمتی را در میان 8 نماد فعال این گروه کاشی پارس با افت 79/ 1 درصد داشته، «کپارس» که در پنج روز گذشته با روندی مثبت مواجه بوده، روز گذشته به سبب افزایش صف فروش با افت روبه‌رو‌ شده است.


حرکت پایاپای نماد‌ها در قند و شکر

رشد ۷۰ درصدی گروه قند و شکر از ابتدای سال را می‌توان تحت‌تاثیر نوسانات روبه نزولی شاخص در یک سال اخیر و عجله سهامداران خرد در کسب سود دانست. قند و شکر که در شرایط بنیادی همچنان با محدودیت واردات چغندر و عدم اعطای یارانه از سوی دولت مواجه است به سبب هیجانات بازار در روند هفتگی با رشد دو درصدی مواجه شده است. روز گذشته، از میان ۱۲ نماد فعال این صنعت ۶ نماد با روند مثبت و ۵ نماد با حرکتی منفی به کار خود پایان دادند. در میان این نماد‌ها «قثابت» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده است. بیشترین رشد قیمتی را شرکت قند مرودشت با صعود ۹۷/ ۴ درصد داشته، این شرکت که در سابقه معاملاتی ۱۰ روز اخیر خود تنها یک روز منفی داشته در بحث تغییر مالکیت‌ها تنها شاهد حضور بازیگران حقیقی بوده است. روز گذشته کمترین رشد قیمتی متعلق به نماد «قهکمت» با افت ۶۵/ ۴ درصد بوده است.


روند آرام نزولی برای بیمه

صنعت بیمه که به‌عنوان یکی از صنایع پرپتانسیل در پسابرجام شناخته می‌شد، این روزها با بی‌اقبالی در میان سهامداران مواجه شده و روند نزولی را در پیش گرفته است، با این حال یکی از مهم‌ترین خبرها درخصوص این صنعت را می‌توان از معاون رئیس‌جمهوری در روز گذشته شنید. محمدباقر نوبخت در تازه‌ترین اظهار‌نظر خود درخصوص صندوق‌های بازنشستگی، از نزدیکی این شرکت‌ها به مرز ورشکستگی پرده برداشت تا سهامداران این شرکت‌ها را با شرایطی جدید در بازار مواجه سازد. صنعت بیمه که تنها با 5 نماد در بازار سهام فعال است روز گذشته بیشترین حجم معاملات را در نماد «آسیا» مشاهده کرده است. این نماد که در هفت روز اخیر با روندی نزولی مواجه بوده؛ تمامی معاملات خود را میان بازیگران حقیقی به ثبت رسانده است. بیشترین رشد قیمتی را در روز گذشته نماد «ملت» تجربه کرده است. بیمه ملت که در روز گذشته شاهد خرید بیش از 70 درصد سهم‌ها از سوی بازیگران حقوقی بوده، در روزهای گذشته با ارائه گزارش توجیهی برنامه افزایش سرمایه معادل 54 درصد و به رقم 4 هزار میلیارد ریالی را به ثبت رسانده است. به‌طور کلی از 5 نماد فعال این صنعت در روز گذشته تنها 2 نماد با روند مثبت به کار خود پایان دادند.