سنا: روز گذشته جلسه هم‌اندیشی مدیران ارکان بازار سرمایه و دیگر مدیران بازار سرمایه درخصوص نقشه استراتژی سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور مدیران این سازمان و مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد. در این جلسه، دکتر محمد فطانت با اشاره به حل مسائل مربوط به تحریم‌ها ابراز کرد: رشد 8 درصدی به این معنا است که باید در 5 سال آینده، 800 تا 900 هزار میلیارد تومان در کشور سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و بانک‌ها برای این منظور به تنهایی پاسخگو نیستند و بازار سرمایه در این زمینه باید به کمک بیاید.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهار کرد: در دوران تحریم‌ها که ارتباطات و نظامات پولی و مالی ما با دنیا قطع بود، اتفاقات زیادی در دنیا رخ داد. یکی از این موارد بحران اقتصادی ۲۰۰۸ بود. پس از بحران ۲۰۰۸ و رکودی که در دنیا اتفاق افتاد، تمامی مقررات و نظامات حاکم بر دستگاه‌های پولی و مالی دنیا عوض شد. اما تحریم‌ها باعث شده بود که از زبان مشترک گفت‌وگو با دنیا مقداری عقب بیفتیم. فطانت افزود: نظام بانکی فعلی، نظامی نیست که پاسخگوی تامین مالی‌ در مقیاس‌های بزرگ باشد. حرکت تامین مالی دنیا هم‌اکنون به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کرده است. دلیل آن هم نظارت دقیق حاکم بر این بازار است.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: بازار سرمایه شفاف و بر‌اساس جامع‌نگری کامل تامین مالی، درخواست‌کننده را رصد می‌کند حتی در همان ابتدا، تمامی اجزای پروژه مانند خریدار محصول، نحوه ساخت‌و‌ساز و نقدشوندگی اوراق هم مشخص است. وی در ادامه با اشاره به اینکه نقشه استراتژیک تدوین شده می‌خواهد یک زبان مشترک ایجاد کند، تاکید کرد: البته این نسخه ویرایش اول بوده و مبتنی بر ۶۰ هدف مختلفی است که همه بازار سرمایه در آن نقش ایفا می‌کنند، در عین حال رابطه علت و معلولی بین هر کدام از این اهداف و هدف غایی تعریف شده را مشخص می‌کند. فطانت خاطرنشان کرد: در نقشه استراتژی سازمان بورس و اوراق بهادار، استانداردهای آیسکو تطبیق داده شده و مدل سایر بورس‌ها نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. اما هنوز هم نیازمند تکمیل است و نظرات جمع‌آوری شده و در صورت لزوم اصلاحات روی نقشه اعمال شود.

وی اضافه کرد: هدف نهایی این است که برای شروع کار در سال ۹۵، یک نقشه منسجم داشته باشیم تا برنامه‌ریزی‌ها بر آن اساس شکل بگیرد. برای هم جهتی در کل مجموعه لازم است که هر کدام از ارکان نقش و وظایف خود را به‌صورت منسجم تعریف کنند تا طی برنامه ۵ ساله ششم، به اهداف طراحی شده دست یابیم. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در توضیح مدل کارت امتیازی متوازن، گفت: براساس مدل BSC، همه اهداف در نظر گرفته شده هم وزن هستند و از همین رو به کارت امتیازی متوازن معروف شده است. بنابراین درخصوص بین‌المللی شدن اقداماتی صورت می‌گیرد. درخصوص مقررات هم بهبود فرآیند تدوین و ارتقای سیاست‌ها در بازار دیده شده است. همچنین افزایش مشارکت در تدوین قوانین مرتبط با بازار نیز دیده شده است.