گروه بورس- زهرا رحیمی: شاخص کل بورس تهران پس از تجربه یک موج صعودی نسبتا شدید، روز گذشته در تقابل پایاپای عرضه و تقاضای سهام در نهایت با افت 5/ 41 واحدی مواجه شد و در نهایت در رقم 73 هزار و 684 واحدی به کار خود پایان داد تا شاهد کمرنگ شدن هیجانات هفته‌های اخیر خود باشد. در معاملات روز گذشته بورس تهران تقابل نگاه دو دسته معامله‌گران به خوبی مشهود بود، تقابلی که در نهایت به تساوی انجامید.

نگاه اول مربوط به معامله‌گران خوشبین به وضعیت آتی بورس تهران است. گروهی که با صبر و انتظار، بازدهی سرمایه‌گذاری خود را در طولانی‌مدت جست‌وجو می‌کنند و در شرایط فعلی نیز متقاضی خرید سهام هستند. دسته دوم را اما معامله‌گران با دید کوتاه‌مدت تشکیل می‌دهند، سرمایه‌گذارانی که با شناسایی سود در معاملات یک ماه اخیر اکنون در‌صدد خروج از بازار هستند. به نظر می‌رسد پس از رشد پرشتاب قیمت بسیاری از سهم‌ها در واکنش به احیای روابط بین‌المللی کشور، قیمت‌های کنونی سهام برخی شرکت‌ها برای سرمایه گذاران کوتاه‌مدت بازدهی مناسبی داشته و این موضوع موجب حضور این معامله‌گران در صف‌های فروش شده است. با این حال، در میان خریداران نیز افرادی هستند که هیجان همچنان بر آنها غلبه دارد و با خرید هر نوع سهمی از هراس باز ماندن از قافله روی موج صعودی بازار حرکت می‌کنند. ورود هیجانی که برای پایداری رونق بورس چندان مناسب نیست. در سمت فروشندگان نیز برخی سهامداران حضور دارند که نسبت به آینده بورس همچنان تردید دارند و در نتیجه با کسب سودهای فعلی، برای خرید مجدد دست نگه داشته‌اند.

به هرترتیب کارشناسان افت اندک روز گذشته شاخص را پس از رشد پرشتاب قیمت‌ها در معاملات روزهای اخیر بازار سهام کشور، اتفاقی مثبت در معاملات می‌دانند و با اشاره به تجربه بورس تهران در مقاطع مختلف (به‌طور مثال سال ۹۲) معتقدند اصلاح قیمت در شرایط کنونی بورس تهران لازمه پایداری تحرکات مثبت این بازار است و رشدهای شتاب دار و بدون وقفه می‌تواند وضعیت نامناسبی را برای معاملات بورس تهران رقم بزند.این کارشناسان می‌گویند: ادامه روند پرشتاب قیمت‌ها در بورس تهران به معنای فاصله گرفتن از وضعیت بنیادی شرکت‌ها است و حتی با چشم انداز بهبود شرایط آنها نیز تناسبی نخواهد داشت. بر این اساس شتاب رشد قیمت برخی سهم‌ها فراتر از سطح انتظارات معقول و منطقی است و از این رو ورود به فاز اصلاحی قیمت‌ها در بورس تهران را اتفاقا باید به فال نیک گرفت. مساله قابل توجه در شرایط کنونی بورس تهران فارغ از جهت حرکت شاخص در مسیر صعودی یا نزولی مقادیر بالای حجم و ارزش معاملات است که در مقایسه با روند تاریخی متغیر‌ها یکی از دوران پررونق بورس تهران را نشان می‌دهد. در این شرایط موضوع دیگری که کارشناسان توجه به آن را برای معامله‌گران بسیار ضروری می‌دانند، توجه به شرایط بنیادی شرکت‌ها و صنایع بورسی و پرهیز از دنباله‌روی و اتکا به شایعات است، چرا‌که تجربه نشان داده همواره سرمایه گذاران بدون تحلیل و هیجان زده در بورس با زیان‌های قابل توجهی نیز مواجه شده‌اند.


در بازار چه گذشت؟

همانطور که اشاره شد کارشناسان نکته مهم معاملات روز‌های اخیر بورس اوراق بهادار تهران را حجم و ارزش بالای معاملات می‌دانند. بر این اساس روز گذشته نیز بیش از 2 میلیارد و 274 میلیون سهم به ارزش بیش از 427 میلیارد تومان در حدود 127 هزار و 241 دفعه معاملاتی داد و ستد شد که نسبت به میانگین یک سال اخیر خود، رشد خیره‌کننده 290 درصدی در حجم و رشد 272 درصدی در ارزش معاملات را نشان می‌دهد. بررسی تعداد معاملات نیز در این بازه زمانی نیز از رشد چشمگیر 171 درصدی حکایت دارد. در پایان معاملات روز گذشته در نهایت شاخص کل بورس در نتیجه معاملات مثبت در دو نماد «فولاد» و «شبندر» و معاملات منفی در نمادهای «پارسان»، «تاپیکو» و «وبملت» در نهایت افت اندک 06/ 0 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند تا بازدهی این بازار از ابتدای زمستان تا کنون به 7/ 19 درصد برسد. در پایان معاملات دیروز بیشترین افزایش قیمت به نام دو نماد «شفارس» و «قشهد» ثبت شد. «شفارس» پس از افزایش سرمایه 563 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی‌ها روز گذشته به تالار بازگشت. این سهم پیش‌بینی سود هر سهم را 29 ریال اعلام کرده است. این شرکت طی 9 ماه، 21 ریال معادل 72 درصد از آن را پوشش داده است. در مقابل نیز «لخزر» و «لابسا» در صدر جدول بیشترین کاهش قیمت قرار گرفتند. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به ترتیب در اختیار 2 نماد «فولاد» و «خاور» قرار گرفت. بررسی معاملات «فولاد» نشان می‌دهد که عمده خرید و فروش این سهم از سوی معامله‌گران حقوقی انجام شد که در نهایت رشد 68/ 4 درصدی را برای این نماد رقم زد. در معاملات «خاور» اما تحرک معامله‌گران بر دوش معامله‌گران حقیقی بود که نتیجه این تحرکات نیز به رشد 82/ 2 درصدی قیمت این سهم منجر شد.