یارکشی برابر در صنایع بورسی
گروه بورس- مهرنوش سلوکی: صنایع‌بورسی در فراز و نشیب رفع تحریم‌های هسته‌ای شاهد تحولات بسیاری بوده‌اند. بسیاری از صنایع که از ابتدای سال با روندی منفی و در رکود عمیق قرار داشتند این روزها و تحت تاثیر اجرای عملی برجام در مسیر رونق قرار گرفته و فصل جدیدی را برای سهامداران تالار شیشه‌ای رقم زده‌اند. در این میان هستند صنایعی که با تاثیرپذیری بسیار، کلیت بازار سهام را نیز تحت تاثیر قرار داده‌اند. گروه خودرو که این روزها به‌عنوان سردمدار صنایع بزرگ پساتحریم مطرح است از ابتدای زمستان تا‌کنون رشدی حدود 67 درصد را به ثبت رسانده است. در مقابل صنایع وابسته به بخش ساخت‌و‌ساز و مسکن، مانند کاشی و سرامیک، سیمان و.... کماکان در رکود باقی مانده و تغییر چندانی طی این مدت نداشته‌اند. با این وجود بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که روز گذشته صنایع بورسی با رفتاری متوازن به کار خود پایان دادند. به‌طوری‌که از میان 37 صنعت بورسی 18صنعت منفی و 17 صنعت مثبت به کار خود پایان دادند. استخراج نفت و گاز، قند و شکر و فلزات اساسی اولین‌های جدول صنایع روز گذشته بودند و سه صنعت استخراج معادن، تامین آب و برق و ساخت دستگاه‌های ارتباطی در انتهای این جدول قرار گرفتند.

خودرو و روزهای اصلاحی

صنعت خودرو در هفته اخیر دستخوش تحولات بسیاری درخصوص رفع تحریم‌های هسته‌ای بوده است. این صنعت که تحت تاثیر خبرهای خوب و خوش‌بینانه پساتحریم در یک ماه اخیر توانست روند رو به رشد قابل توجهی را آغاز کند، این روزها به یکی از گروه‌های مورد توجه سهامداران و سرمایه‌گذاران مبدل شده است. شرکت‌های خودروسازی ایران که در هفته گذشته اقدام به عقد قرار داد با شرکت‌های بزرگ جهانی کردند، طی یک ماه اخیر توانستند مورد استقبال سهامداران قرار گرفته و صف‌های خرید طولانی تشکیل دهند. با این حال، بررسی عملکرد این صنعت از ابتدای هفته تا کنون به‌گونه‌ای است که نشان از رفتار اصلاحی در قیمت سهام این شرکت‌ها دارد. به‌زعم برخی کارشناسان، رشد قیمت سهام شرکت‌های خودروسازی در هفته‌های اخیر توام با هیجان در میان سهامداران بوده که این روزها با شروع فاز اصلاحی شروع به تخلیه قسمتی از این هیجان کرده است. همچنین این نگرانی‌ها وجود دارد که این شرکت‌ها نتوانند در گزارش‌های مالی و شرایط بنیادی تغییر مثبتی داشته باشند و بعد از تاثیر خوش‌بینی‌ها بر این گروه، بار دیگر این شرکت‌ها با افت مواجه شوند. با این حال بحث افزایش سرمایه شرکت‌های خودروسازی طی روزهای اخیر مطرح است. در این میان روز گذشته مجمع فوق‌العاده شرکت سایپا برگزار شد. سایپا که طی هفته‌های اخیر با اقبال قابل توجهی در بورس مواجه و با رشد ۹۱درصدی قیمت سهام (از ۸۸ به ۱۶۸ تومان) همراه شد، در جلسه مجمع به بررسی برنامه خروج از زیان‌دهی این شرکت و افزایش سرمایه پرداخت. ایران خودرو نیز در روزهای اخیر حامل خبرهایی است که می‌تواند در صورت‌های مالی این شرکت و تصمیمات درخصوص افزایش سرمایه تاثیر داشته باشد. آمار تولید و فروش این شرکت در دی ماه حاکی از تولید ۵۴هزار دستگاه خودرو در این ماه و فروش بیش از ۵۵هزار دستگاه دارد که نسبت به یک سال قبل نشان از رونق فروش محصولات این شرکت دارد. همچنین در روزهای اخیر خبر قرارداد همکاری شرکت ایران خودرو و پژو یکی از مهم‌ترین‌ خبرهای این صنعت بود. طبق این قرارداد، تولید ۳ محصول مشترک جدید بین این دو شرکت انجام می‌گیرد که به‌زعم کارشناسان می‌تواند در زمینه قطعه‌سازی و رشد این شرکت‌ها نیز تاثیر قابل توجهی داشته باشد. به‌طور کلی و به گفته تحلیلگران خودرو، شواهد نشان از آن دارد که شرکت‌های خودرو‌سازی در مسیر خروج از تحریم در شرایطی قرار دارند که می‌تواند فصل جدیدی از سرمایه‌گذاری را برای سهامداران این گروه رقم بزند. اما این صنعت روز گذشته شاهد رشد ۹۷/ ۰ درصدی شاخص بود تا رشد از ابتدای سال خود را به حدود ۱۳ درصد برساند. در این میان ایران خودرو دیزل جایگاه بیشترین حجم معاملات را با بیش از ۱۷۵ میلیون سهم به خود اختصاص داد. «خاور» که در گزارش ۹ ماهه خود زیان هر سهم را ۹۲۳ریال اعلام کرده است، روز گذشته شاهد حضور پررنگ سهامداران حقیقی در خرید و فروش سهام بود. همچنین بیشترین رشد قیمتی روزانه را در این گروه، نماد «خمحرکه» به خود اختصاص داد. این شرکت با رشد حدود ۵ درصدی در پایان معاملات روز چهارشنبه شاهد صف خرید طولانی میان سهامداران بود. به‌طور کلی بررسی ۳۲ نماد فعال این صنعت نشان از آن دارد که ۱۰ نماد با کاهش قیمت و ۲۱نماد با رشد قیمت همراه بوده‌اند.


رشد قندی‌ها با «قشهد»

صنعت قند و شکر طی یک سال اخیر یکی از صنایع مورد توجه نوسان‌گیران بازار بوده است؛ به‌گونه‌ای‌که در شرایط رکود عمیق بازار شاهد رشد بیش از 57 درصد از ابتدای سال بوده است. با این حال بررسی این صنعت در روزهای بعد از رفع تحریم‌های هسته‌ای حاکی از حرکت شاخص آن بر یک روند متعادل‌تر نسبت به قبل است. این صنعت در هفته جاری شاهد دو نیمه کاملا متفاوت بود که نیمه اول با افت شاخص و نیمه دوم با رشد شاخص این گروه همراه بود. بررسی‌ها حاکی از آن است که رشد این صنعت طی این روزها تحت تاثیر نماد «قشهد» بوده است. شهدخوی که در گزارش 3ماهه همزمان با افزایش سرمایه، پیش‌بینی سود هر سهم خود را 261 تومان اعلام کرده است؛ روز گذشته با بازگشایی توانست رشد بیش از 23 درصدی را به ثبت رسانده و تاثیر بسزایی بر رشد این صنعت داشته باشد. با این حال بیشترین حجم معاملات روزانه در نماد «قثابت» با حجم حدود 8 میلیون سهم به ثبت رسید که تماما میان سهامداران حقیقی صورت گرفت. این شرکت همچنین روز گذشته جایگاه بیشترین افت روزانه را نیز به ثبت رساند.


تداوم رکود در کاشی و سرامیک

رکود در بخش ساخت و ساز کماکان یکی از معضلات اصلی بخش عمرانی کشور به شمار می‌رود. در این بین صنایع زیر مجموعه این بخش نیز ماه‌ها است نتوانستند شاهد رونق قابل توجهی در بازار سهام باشند و کماکان در رکود عمیق به سر می‌برند. صنعت کاشی و سرامیک نیز مانند بسیاری از محصولات دیگر ساختمانی از ابتدای سال تا‌کنون با روند منفی همراه بوده؛ به‌طوری‌که در بازه یکساله با افت حدود ۱۸ درصد مواجه شده است. با این حال تنها نقطه روشن در برابر این صنعت را می‌توان رونق در بخش مسکن دانست که به گفته کارشناسان در سال آتی امکان‌پذیر است. کاشی و سرامیک که در میان دیگر صنایع بورسی از حجم و ارزش کمتری برخوردار است، روز گذشته شاهد افت حدود ۲ درصدی بود. روز چهارشنبه «کترام» جایگاه بیشترین حجم معاملات را با جابه‌جایی حدود سه میلیون سهم به خود اختصاص داد. این صنعت روز گذشته از میان ۸ نماد فعال تنها یک نماد مثبت داشت. «کساوه» روز گذشته تنها نماد مثبت این گروه بود که توانست پس از گذشت ۵ روز معاملاتی منفی، با روندی صعودی به کار خود پایان دهد. به‌طور کلی شواهد حاکی از آن است که رویکرد سهامداران به این گروه چندان مناسب نیست، به‌طوری‌که در دو نماد این گروه هیچ معامله‌ای صورت نگرفته است.


پتانسیل بالای بیمه برای رشد

صنعت بیمه را می‌توان از صنایع پرپتانسیل در پسابرجام نام برد. این صنعت که از ماه‌های قبل از اجرای برجام به واسطه رفع تحریم‌ها در بخش حمل و نقل دریایی و بیمه این بخش، با رشد‌های خوبی همراه شده بود، این روزها نیز حامل خبرهای خوبی درخصوص همکاری‌های بین‌المللی در زمینه خودرو است. بسیاری از کارشناسان این صنعت بر این باورند که با توجه به اینکه شرکت‌های بیمه داخلی از لحاظ بین‌المللی هنوز رتبه‌بندی نشده‌اند و بازار کنونی هم بازار محدودی محسوب می‌شود، شرکت‌های بیمه با در نظر گرفتن حجم پرتفوی خود تمایل به همکاری با شرکت‌های بیمه‌ای بین‌المللی دارند.همچنین به نظرمی رسد در دوران پسابرجام فرصتی فراهم شده تا شرکت‌های بیمه خارجی نیز وارد بازار ایران شوند و از سوی دیگر امکان تعامل بین‌المللی شرکت‌های بیمه ایرانی را نیز تا حد زیادی افزایش داشته است. روز گذشته صنعت بیمه با افت ۲۵/ ۰ درصدی شاخص روزانه همراه بود. «ملت» بیشترین رشد قیمتی و بیشترین حجم معاملات روزانه را با جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون سهم به خود اختصاص داد. بیمه ملت که روز گذشته شاهد مشارکت بیش از ۶۰درصدی سهامداران حقوقی در بخش فروش بود در سابقه ۱۰ روز معاملاتی تنها سه روز مثبت را به ثبت رسانده است. به‌طور کلی از میان ۶ نماد فعال این گروه روز گذشته تنها دو نماد مثبت بودند و دیگر نماد‌ها با روندی منفی به کار خود پایان دادند.