گروه بورس- سلیمان کرمی: روز گذشته از 37 صنعت بورسی، 16 گروه با رشد شاخص مواجه شدند و از سوی دیگر، افت 18 صنعت را شاهد بودیم. در این میان، گروه استخراج نفت و گاز با رشد 98/ 4 درصدی در روز نزولی بازار بیشترین رشد را در میان صنایع به ثبت رساند و استخراج سایر معادن با افت بیش از 6/ 4 درصدی بیشترین افت روزانه را به ثبت رساند. در میان صنایع صعودی، شاهد رشد صنعت بزرگی مانند فرآورده‌های نفتی بودیم. خوشبینی به اتمام طرح‌های در دست اقدام این پالایشگاه‌ها و اثر مثبت این طرح‌ها بر سودآوری این شرکت‌ها در کنار برآورد مثبت از عوامل بنیادی مانند رشد اندک قیمت نفت در معاملات روز گذشته و همچنین انتظار برای رشد نرخ دلار مبادله‌ای با انتظار برای یکسان‌سازی نرخ دلار، هیجان خرید در نمادهای زیرمجموعه به‌خصوص پالایشگاه‌ها را افزایش داده است. با وجود خوشبینی‌های موجود، همچنان انتظار برای عملکرد ضعیف این شرکت‌ها، با توجه به افت شدید قیمت نفت از آخرین پیش‌بینی سود این شرکت‌ها که در ماه‌های اخیر به بازار منعکس نشده است، وجود دارد. این موضوع همچنان ابهام بزرگ این گروه محسوب می‌شود. نفتی‌ها روی مدار صعود

شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در روز گذشته با رشد ۲/ ۲ درصدی مواجه شد. در حالی که شاخص کل با افت بیش از ۴/ ۰ درصدی مواجه شد، به نظر می‌رسد خبرهای مثبتی از راه‌اندازی طرح‌های تولید فرآورده‌های اصلی (بنزین و نفت گاز) در کنار توقف ریزش قیمت نفت عامل حمایتی از قیمت سهام این شرکت‌ها شد. طرح‌های کیفی‌سازی و تولید بنزین و گازوئیل با کیفیت کمتر از استاندارد‌های جهانی مشکلات زیادی را برای این شرکت‌ها در سال‌های اخیر رقم زد. توقف بیش از یک سال نماد این شرکت‌ها در سال ۹۳ از جمله مواردی بود که سهامداران این نمادها را با مشکلات زیادی مواجه کرد که در ادامه با ریزش شدید قیمت سهام پس از بازگشایی در آن دوره مواجه کرد. بررسی صورت‌های مالی این شرکت‌ها حاکی از حاشیه سود بالاتر محصولات باکیفیت‌تر نسبت به تولیدات عادی این شرکت‌ها است. در آخرین برآورد سود شرکت پالایش نفت لاوان برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۴ که در هفته‌های اخیر منتشر شد، تولید بیش از ۱۷۰ هزار مترمکعب نفت گاز با استاندارد یورو ۴ پیش‌بینی شده است. حاشیه سود بالاتر این محصول نسبت به تولیدات عادی در این گزارش مشخص است. در شرایط کنونی و پس از مدت‌ها، به نظر می‌رسد برخی طرح‌های کیفی‌سازی پالایشی‌ها در مراحل پایانی خود قرار گرفته‌اند. مدیر‌عامل شرکت پالایش و پخش در روز گذشته درخصوص طرح‌های جدید پالایشگاه گفت، طرح جدید بهبود کیفیت و ارتقای تولید پالایشگاه لاوان آماده بهره‌برداری شده است. این طرح ظرفیت تولید روزانه بیش از ۲ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و بیش از ۵۵۰ هزار لیتر سوخت جت را دارا است. وی درخصوص طرح‌های دیگر شرکت‌های پالایشی به ظرفیت تولید بیش از ۷ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پالایشگاه اصفهان اشاره کرده است.

نماد این پالایشگاه در هفت روز معاملاتی گذشته با رشد ۲۶ درصدی مواجه شده است. در شرایط توقف نماد «شبندر» در این مدت (در معاملات دیروز این نماد بازگشایی و با صف ۷۰ میلیونی خرید مواجه بود)، رشد «شپنا» به رشد ۴/ ۱۱ درصدی شاخص گروه فرآورده‌های نفتی کمک کرده است. مدیر پالایش و پخش همچنین درخصوص طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس نیز به راه‌اندازی آزمایشی این طرح تا پایان سال اشاره داشت. راه‌اندازی این فاز باعث افزایش تولید روزانه بنزین این پالایشگاه از ۸ میلیون لیتر به ۱۲ میلیون لیتر خواهد شد. به گفته کاظمی، در شرایط کنونی ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شازند، ۷ میلیون لیتر از این محصول در پالایشگاه اصفهان و حدود یک میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز تولید می‌شود. طرح‌های افزایش کیفیت و همچنین افزایش مقدار تولید پالایشگاه‌های کشور در کنار انتظار برای تکمیل دیگر طرح‌های کیفی‌سازی در سال‌های آینده، خوشبینی نسبت به تولید محصول با کیفیت بالاتر و همچنین حاشیه سود بیشتر را برای این شرکت‌ها به‌وجود آورده است.

افت جهانی قیمت نفت ریزش شدید قیمت فرآورده‌های اصلی مانند بنزین را به دنبال داشته است. به این ترتیب، افت همزمان قیمت نفت (به‌عنوان اولیه) و همچنین قیمت محصولات، کاهش مبالغ فروش و بهای تمام شده را به دنبال داشته است، این موضوع فشار زیادی بر سودآوری این شرکت‌ها وارد کرده است. در حالی که سایر پالایشگاه‌ها با ادامه اعتراض نسبت به قیمت‌های دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش از انتشار صورت‌های مالی در دور‌ه‌های سه ماهه و شش ماهه امتناع ورزیده‌اند، پالایشگاه لاوان تنها شرکتی بوده که پیش‌بینی سود بر اساس عملکرد ۹ ماهه را منتشر ساخته است. صورت‌های مالی این شرکت نیز کاملا به وضعیت نامناسب سودآوری این شرکت تاکید دارد. در شرایط تداوم نزول قیمت نفت از اواخر بهار (از زمان انتشار آخرین صورت‌های مالی این شرکت ها) تاکنون، افت از سطح ۶۰ دلاری تا کمتر از ۳۰ دلار و در نتیجه روند نزولی فرآورده‌های نفتی، احتمال کاهش سودآوری شرکت‌های پالایشی را تقویت کرده است. با این حال، به نظر می‌رسد خوشبینی نسبت به طرح‌های جدید در کنار رشد اندک قیمت نفت در روزهای اخیر عاملی حمایتی از قیمت سهام بوده است. علاوه بر این باید به انتظار برای رشد نرخ دلار مبادله‌ای در ماه‌های آتی نشست. با توجه به در نظر گرفتن این نرخ در خرید و فروش پالایشی‌ها رشد این نرخ می‌تواند سودآوری این شرکت‌ها را بهبود بخشد. روز گذشته نماد «ونفت» تنها نماد منفی این گروه بود. «شنفت» نیز بیشترین رشد قیمتی را ثبت کرد.


جهش قیمتی «کنور»

شاخص گروه کانه‌های فلزی در روز گذشته با رشد 8/ 1 درصدی مواجه شد. شاخص این گروه در هفت روز معاملاتی اخیر، جهش بیش از 20 درصدی را تجربه کرده است. روز گذشته نماد معاملاتی «کنور» که درهفته‌های اخیر با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شده بود با ارائه آخرین برآورد از سال مالی 94 بازگشایی شد. این نماد در حالی با رشد 7 درصدی قیمت مواجه شد که بر‌اساس صورت‌های منتشرشده به بازار سود خالص این شرکت با افت 96 درصدی مواجه شده است. بر‌اساس شفاف‌سازی قرار گرفته روی «کدال»، علت اصلی کاهش سود هر سهم شرکت، کاهش شدید قیمت جهانی سنگ‌آهن و کنسانتره نسبت به آخرین زمان پیش‌بینی اعلام شده است. کاهش 9 دلاری سنگ‌‌آهن و 12 دلاری کنسانتره، باعث شده که در شرایط کنونی فروش سنگ برای این شرکت هیچ توجیه اقتصادی نداشته باشد. درخصوص کنسانتره نیز هزینه سربه سر تولید در مبالغ فروش تامین می‌شود. این شرکت در پایان به این موضوع اشاره داشته که فروش سنگ‌آهن در 3 ماهه چهارم صرفا به دلیل تعهد ایجاد شده از قبل بوده است. این شرکت از طرفی مدارک افزایش سرمایه 44 درصدی را به بازار ارائه داده است. تامین مالی بابت تکمیل پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت 920 هزار تن در سال در استان کردستان،‌ موضوع این افزایش سرمایه عنوان شده است.


روزهای سبز پالایشی در فضای مبهم