با توجه به رویکرد مثبت ایجاد شده در دنیا در خصوص سرمایه‏گذاری در ایران در شرایط پساتحریم، شاهد ورود هیات‏های مختلف سرمایه‏گذاران خارجی مشتمل بر صندوق‏های سرمایه‏گذاری مطرح دنیا، شرکت‌های تخصصی تامین سرمایه و خدمات مشاوره مالی، شرکت‌های بخش خصوصی جهت سرمایه‏گذاری در پروژه‏های زیرساختی و گروه‏های مختلف تخصصی هستیم. با توجه به شرایط پساتحریم و فضای مثبت سیاسی، هیات‏های مختلف سرمایه‏گذاران خارجی که وارد ایران می‏شوند، غالبا علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار بدهی و سرمایه‌ای هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه در گفت‌وگو با «سنا» افزود: نوسانات نرخ ارز در ایران از جمله ریسک‏هایی است که سرمایه‏گذاران خارجی، آن را به عنوان یکی از موانع سرمایه‏گذاری در ایران قلمداد می‏کنند. بنابراین راه‏اندازی بورس ارز یا آپشن‏های ارزی می‏تواند در این راستا راهگشا باشد. موسی احمدی در ادامه گفت: نکته قابل توجه اینکه جذب سرمایه‏های خارجی در بازار سرمایه باید به نحوی باشد که مستقیما در بخش واقعی اقتصاد ایفای نقش کند و در بلندمدت موجبات ایجاد حباب نشود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت شرایط پساتحریم و فرصت‏های سرمایه‏گذاری موجود در کشور، لازم است از ظرفیت منابع خارجی برای تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های زیرساختی ملی در قالب مشارکت عمومی خصوصی بهره گرفته شود. او تاکید کرد: تاسیس نهادهای مالی تخصصی و صندوق پروژه و ایجاد تنوع در ابزارهای مالی اسلامی از جمله استراتژی‏های جذب سرمایه‏گذاری خارجی محسوب می‏شود، که می‏تواند نیاز سرمایه‏گذاران با سلایق و ذائقه‏های مختلف را پاسخگو باشد و در این مسیر، شرکت‌های تامین سرمایه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند نقش ویژه‏ای را ‌برعهده داشته باشند.

به گفته این استاد دانشگاه فرآیند افتتاح حساب و انتقال وجوه، دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، رعایت استانداردهای بین‏المللی گزارشگری مالی توسط شرکت‌ها، امکان ثبت شرکت و سهامداری شرکت‌های خارجی با شرکت‌های ایرانی و ایجاد زیرساخت‏های فنی و قانونی خرید و فروش سهام برای سرمایه‏گذاران خارجی از جمله مواردی است که باید در این راستا مورد توجه قرار گیرد. احمدی در عین حال به فقدان برخی نهادهای مالی تخصصی اشاره کرد و افزود: ایجاد و شکل‏گیری نهادهای مالی تخصصی از جمله موسسات رتبه‏بندی اعتباری و استمداد از مشاوره‏های تخصصی شرکت‌های تامین سرمایه و مشاوره سرمایه‏گذاری می‏تواند کمک بسزایی در جذب سرمایه‏گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران ایفا کند. وی با بیان اینکه سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی در میان سایر روش‏های ورود سرمایه به کشور، بیشترین کمک را به رشد و توسعه اقتصادی بلندمدت می‌کند، افزود: یکی از دلایل این موضوع، می‏تواند ورود فناوری و مهارت‏های مدیریتی به کشور میزبان باشد. از طرفی اقتصادهای در حال رشد، تمایل بیشتری به جذب این‌گونه سرمایه‏گذاری‏ها دارند. این استاد دانشگاه اظهار کرد: اقتصاد ایران از جمله اقتصادهایی است که با در اختیار داشتن منابع زیرزمینی و فرصت‏های بالقوه سرمایه‏گذاری مورد توجه بسیاری از سرمایه‏گذاران خارجی قرار گرفته است.