معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از کشف خاک‌های نادر در پهنه سنگان خبر داد و گفت: در مرحله شناسایی فلزات و مواد کشف‌شده در پهنه سنگان هستیم و باید به‌صورت ویژه روی این موضوع کار شود تا اکتشاف به اتمام برسد.

به گزارش «ایسنا» بهروز برنا درخصوص فلزات کشف ‌شده در پهنه سنگان اظهار کرد: طلا، مس، سرب، روی، طلای آبرفتی و آهن از عمده ذخایری هستند که در پهنه سنگان کشف شده‌اند. همچنین خاک‌های نادر نیز در این بخش دیده شده است.

وی با اشاره به میزان پیشرفت در اکتشاف فلزات پهنه سنگان گفت: اکتشاف چهار مرحله دارد که مرحله اول آن شناسایی است و در مراحل بعدی عیار و میزان ذخیره فلزات مشخص می‌شود. در منطقه سنگان در حال حاضر در مرحله اول هستیم و باید به‌صورت ویژه روی این موضوع کار شود تا اکتشاف آن به اتمام برسد.

برنا درباره نحوه اقدامات انجام‌ شده برای کشف فلزات بیان کرد: مساحت پهنه سنگان ۱۲ هزار کیلومتر مربع است که آن را به هزار کیلومتر مربع در ۷۵ محدوده و در واقع از یک محدوده بزرگ آن را به مناطق مشخص تبدیل کردیم و سیاست وزارتخانه این است که با برگزاری مزایده یا با مشارکت دولت و بخش خصوصی این بحث پیگیری شود.

استقبال از حضور بخش خصوصی در اکتشافات

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران با بیان اینکه دولت از ورود بخش خصوصی توانمند در حوزه اکتشافات استقبال می‌کند، اظهار کرد: در ایران به دلیل اینکه ریسک اکتشافات بالاست دولت‌ها وارد حوزه اکتشافات شدند اما غالبا دولت‌ها اکتشافات پایه را انجام داده و اطلاعات پایه را تکمیل می‌کنند و بخش‌های خصوصی ادامه‌دهنده راه هستند.

وی به راهکارهای لازم برای تشویق بخش‌های خصوصی در جهت ورود به حوزه اکتشافات اشاره کرد و گفت: قوانین این حوزه باید شفاف شود. همچنین بانک‌ها باید تسهیلات لازم در بخش معدن را در اختیار بخش‌های خصوصی قرار دهند. دستگاه‌های موازی مانند محیط زیست، جنگل‌بانی و غیره نیز باید شرایط را برای فعالیت‌های معدنی تسهیل کنند تا بخش خصوصی وقت خود را صرف حاشیه‌ها از جمله گرفتن مجوز نکند.

برنا افزود:‌ در حال حاضر بخش خصوصی کلیه معادن را در دست دارد و تنها دو درصد معادن دست دولت است.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران با اشاره به رکود در بخش استخراج بیان کرد: در دنیا قیمت‌ها افت کرده و این موضوع سبب شده کشش برای خرید مواد معدنی کم شود، زیرا قیمت تمام‌شده خروج مواد از زمین یا از آنچه در بازار عرضه می‌شود کمتر یا با آن مساوی است و چون سودی ندارد باعث افت شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ارزش افزوده مواد خام بالاتر رود و ذخایر فرآوری شوند، به رشد خوب و منطقی خواهیم رسید و سپس فعالیت بخش‌های خصوصی افزایش می‌یابد.