محمدحسین بابالو: پس از کاهش محدود قیمت‌های پایه محصولات شیمیایی، روز گذشته در بورس کالا شاهد بهبود بسیار آرام حجم معاملات این قبیل کالاها بودیم که البته می‌تواند دورنمای بهتری را پیش روی این بازار قرار دهد. به نظر می‌رسد هنوز برای تقویت بنیادین این بازار به زمان بیشتری نیاز باشد.

در معاملات روز گذشته محصولات شیمیایی در بورس کالا شاهد بازگشت خریداران بودیم که در کنار بالا بودن جذابیت و تنوع عرضه‌ها، معاملات نسبتا جذابی به ثبت رسید که تجربه چند رقابت محدود را می‌توان یکی از ویژگی‌های معاملات روز چهارشنبه برشمرد. این در حالی است که حجم معاملات به‌رغم بهبود آرام، ولی تفاوت چندانی با هفته‌های قبل نداشت که نشان‌دهنده شرایط نه چندان مطلوب تولید در واحدهای مصرف‌کننده این قبیل کالاها است. از سوی دیگر با توجه به ویژگی‌های فنی این قبیل کالاها، بهبود حجم معاملات و البته تقویت میزان تولید به زمان بیشتری نیاز داشته و ممکن است این شرایط باز هم ادامه یابد. به‌عنوان مثال در روز گذشته بیش از 8 هزار تن انواع محصولات شیمیایی در بورس کالا مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت که به نسبت روز مشابه در هفته قبل از افزایش نزدیک به 500 تنی این حجم حکایت دارد که با توجه به معاملات پیشین در هفته‌ها و ماه‌های قبل، رقم قابل توجهی به شمار نمی‌آید. از ویژگی‌های معاملات روز گذشته را باید افزایش جذابیت منو اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون، دی اتانول آمین پتروشیمی شازند، جوش شیرین پتروشیمی شیراز، استایرن منومر پتروشیمی پارس، رقابت بر سر اسید استیک پتروشیمی فناوران که البته با اما و اگرهای خاصی همراه بود،‌ کم توجهی بازار به کربنات سدیم سبک و سنگین و نرمال بوتانول - OFF درجه یک پتروشیمی شازند و مخصوصا دی اتیل هگزانول این تولیدکننده البته برای چندمین هفته پیاپی دانست.


بازارهای داخلی

در بازارهای داخلی محصولات پتروشیمی و شیمیایی اولین جرقه‌های افزایش قیمت‌ها در حال خودنمایی است که نشان‌دهنده افزایش حجم خرید و البته بهبود تولید در صنایع پایین‌دستی خواهد بود. این در حالی است که افزایش قیمت پلیمرها بیشتر از سایر انواع در حال خودنمایی کردن است که می‌تواند برخی موارد مهم را تبیین کند. به‌عنوان مثال روز گذشته حجم بالایی از محصولات پتروشیمی و پلیمرها در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که انتظار داریم به مرور وارد بازار شود. از طرف دیگر کاهش غیرطبیعی قیمت‌ها در بازار داخلی با تزریق کالاهای جدید از سمت بازار وارد یک فاز تعدیل شده که می‌تواند به ثبات قیمت‌ها کمک کند. این در حالی است که به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر تمایل و حتی انرژی چندانی برای خروج محصولات پتروشیمی یا اختیاری کردن عرضه‌ها در این بازار رسمی نداشته باشد بنابراین پتانسیل بسیاری از بازارسازی‌ها تقلیل می‌رود. تجمیع این موارد در بازار پلیمرها باعث شده تا از یکسو از شدت کاهش قیمت‌ها کاسته شود و از سوی دیگر برخی از گریدها افزایش نرخ نیز پیدا کنند. این در حالی است که هنوز افت قیمت‌ها گسترده‌تر و شدیدتر از افزایش نرخ‌هاست ولی همین وضعیت را باید چراغ راهنمای کوچکی برای تقویت قیمت‌ها در روزهای پیش رو دانست.

در بازار شیمیایی‌ها به دلیل ویژگی‌های فنی خاص آنها شرایط چندان روشن نیست زیرا حجم معامله در هفته‌های قبل در بورس کالا ضعیف بوده است.


بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی شاهد آن هستیم که رشد آرام قیمت نفت خام ادامه یافته که داده مهم و مثبتی برای کل بازار تلقی می‌شود زیرا پتانسیلی جدی برای تثبیت قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی به شمار می‌آید آن هم پس از افت شدید قیمت‌ها در هفته‌های گذشته. در لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا تقریبا به ثبات رسیده هر چند که کاهش محدودی را نیز تجربه می‌کند. این ثبات قیمت‌ها از آن جهت پر‌اهمیت است که تنها در روز گذشته همین کالا با کاهشی 2 درصدی همراه بود. از سوی دیگر قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز با ثبات نسبی قیمت‌ها به 49 دلار و 52 سنت رسیده است که پس از رشد قیمت‌ها، شاهد ثباتی محسوس در بازار هستیم.


به صراحت باید گفت که هنوز نمی‌توان بازار نفت را به ثبات رسیده تلقی کرد بلکه داده‌های قدرتمندی از احتمال افت بیشتر قیمت‌ها حکایت دارد ولی فعالیت‌های سفته‌بازی و برخی گمانه‌زنی‌ها شاید از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرده است. این وضعیت فعلی را تنها می‌توان یک جرقه دانست که ممکن است از کل بازار حمایت کند که مهم‌ترین‌ تاثیر آن بر بازار پتروشیمی‌ها خواهد بود. در بازارهای جهانی هنوز هم قیمت پلیمرها یا محصولات شیمیایی در مسیر کاهش قرار داشته ولی از شدت و شتاب آن کاسته شده است اما نمی‌توان یک کف قیمتی مشخص را برای آن ترسیم کرد. این وضعیت قطعا داده جذابی برای بازارهای جهانی نیست زیرا از یکسو به تبع افت قیمت مواد اولیه، هزینه تولید و قیمت تمام‌شده هنوز در مسیر کاهش قرار داشته و از سوی دیگر تردید نسبت به کاهش بیشتر قیمت‌ها باعث شده تا خریداران نسبت به ورود به بازارهای جهانی تشکیک کرده و خریدهای خود را به تعویق بیندازند. البته یکی دیگر از خروجی‌های کاهش حجم خرید، افت موجودی انبارها به شمار رفته که می‌تواند سیگنال مهمی برای تجمیع افزایش قیمت‌ها به شمار بیاید.


در نهایت باید گفت این شرایط به احتمال قوی باعث خواهد شد تا قیمت‌های جهانی هر چند آرام و مقطعی ولی به افت خود ادامه دهند. به‌عنوان مثال کاهش 20 تا 60 دلاری قیمت پلی اتیلن‌های سبک خطی در بازارهای آسیایی، کاهش موجودی انبارهای پلی اتیلن‌های سبک در آسیای جنوب شرقی، ثبات قیمت اسید ترفتالیک خالص، کاهش قیمت اکریلونیتریل و افت بهای پلی پروپیلن‌ها، رشد آرام قیمت PVC در کنار ضعف خریداران و بسیاری موارد دیگر را باید برخی از واقعیت‌های این روزهای بازارهای جهانی برشمرد که در هر حال دورنمای مبهم فعلی را ادامه‌دار ترسیم می‌کند.

تقویت بنیادی در بازار شیمیایی‌ها