جهش صنعت فولاد کشور با توسعه فولاد هرمزگان
گروه بنگاه‌ها: رئیس هیات عامل ایمیدرو در مراسم تودیع و معارفه مدیر‌عامل جدید فولاد هرمزگان گفت: باید در نظر داشت توسعه شرکت فولاد هرمزگان جهش صنعت فولاد کشور است.

مهدی کرباسیان با اشاره به سرعت مناسب رشد تولید در فولاد هرمزگان از آغاز بهره‌برداری در دی ماه90 تاکنون افزود: وجود نیروی انسانی جوان و متخصص، تجهیزات پیشرفته و حمایت‌های فولادمبارکه باعث شد، این شرکت با تعریف استراتژی مناسب در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ظرفیت اسمی خود نزدیک شود.

کرباسیان تاکید کرد: دسترسی به آب‌های آزاد، دسترسی آسان به منابع انرژی، نزدیکی به معادن و شرایط مناسب برای صادرات آسان و سرمایه‌گذاری مطمئن از مزیت‌هایی است که هرمزگان را از سایر استان‌ها در این زمینه متمایز و به بهترین منطقه برای توسعه صنعت فولاد مبدل کرده است.

وی با بیان اینکه فولاد هرمزگان یکی از صنایع تولیدی نمونه در کشور است و برای راه‌اندازی و رسیدن به تولید مناسب در این شرکت زحمات زیادی کشیده شده است، افزود: سرعت و کیفیت فعالیت‌های فولاد هرمزگان بسیار خوب بوده است که امیدواریم این صنعت، هرمزگان را به مرکز توسعه و قطب فولاد کشور تبدیل کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها را تولید فولاد دانست و تصریح کرد: در حال حاضر ایران به لحاظ میزان تولید در رتبه چهاردهم جهان قرار دارد.

وی گفت: متاسفانه رکودی که در دنیا به وجود آمده قیمت‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، ضمن اینکه رقابت غیر‌منطقی چین در تولید موجب سخت‌تر شدن شرایط شده است.

کرباسیان ابراز امیدواری کرد: با گشایشی که در امور بین‌المللی و تعاملی که با جهان صورت می‌گیرد طرح‌های توسعه فولاد کشور و هرمزگان با سرعت بیشتری انجام شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: در جهان به دنبال احداث کارخانه‌های 20 میلیون تنی هستند، این در حالی است که متاسفانه در کشور ما بحث 300 و 500 هزار تن مطرح است و به همین دلیل به وزارتخانه برای اخذ مجوز فشار می‌آورند در صورتی که این موضوع غیر کارشناسی است و توجیه اقتصادی ندارد.وی ادامه داد: یک واحد تولیدی باید روی پای خود ایستاده و با قیمت‌های جهانی توان رقابت داشته باشد، چراکه دنیا از نظر اقتصادی بازار عرضه و تقاضا است و بازار کیفیت بالا و قیمت پایین را می‌پسندد.


توسعه فولاد به سمت فولادهرمزگان است

در این مراسم همچنین بهرام سبحانی، رئیس هیات مدیره شرکت فولادهرمزگان و مدیرعامل شرکت فولادمبارکه از آقاجانی به دلیل زحمات فراوان و مدیریت موفقی که در شرایط سخت راه‌اندازی و بهره‌برداری متحمل شد، قدردانی کرد و گفت: با توجه به ماموریت جدید مرتضی آقاجانی در یک شرکت بین‌المللی، امیرمسعود هراتیان با توجه به ویژگی‌های ممتاز و ارزشمندی که دارند به‌عنوان مدیرعامل این شرکت برگزیده شد تا در دوران پس از ساخت و راه‌اندازی و بهره‌برداری، مسیر جدید و محکم‌تری برای فولاد هرمزگان ترسیم و اجرا کند.

وی تصریح کرد: فولادهرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد مانند مجاورت آب‌های آزاد، منابع عظیم گاز، بندر شهیدرجایی، نزدیکی با شبکه سراسری راه‌آهن و ذخایر عظیم معدنی، مناسب‌ترین منطقه برای توسعه صنعت فولاد است و گروه فولادمبارکه توسعه‌های اصلی خود را در فولادهرمزگان دنبال می‌کند.

سبحانی با بیان اینکه فولاد هرمزگان در سال سوم تولید خود به ۹۰ درصد ظرفیت رسیده است، خاطرنشان کرد: براساس برنامه، باید میزان تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن برسد که ۲۲ میلیون تن آن سهم گروه فولادمبارکه است. با توجه به مزیت‌های موجود، ظرفیت فولاد هرمزگان از یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۵/ ۱ میلیون تن تختال در سال در برنامه توسعه برای افزایش تولید در این شرکت در فاز‌های بعدی ایجاد گندله‌سازی و خط نورد و دستیابی به تولید ۳ میلیون تن در سال و پس از آن ۶ میلیون تن فولاد خام دیده شده است.

امیر مسعود هراتیان مدیرعامل جدید فولاد هرمزگان نیز در ادامه گفت: بحث راه‌اندازی و ساخت یک کارخانه تولیدی به بزرگی و عظمت فولاد هرمزگان کار بسیار بزرگ و ستودنی است که در زمان مدیریت مهندس آقاجانی و مهندس خیاط به خوبی انجام شده است.

وی افزود: سه ماموریت مهم در فولادهرمزگان در دستور کار داریم که اولین هدف توسعه منابع انسانی در شرکت است که اعتقاد داریم نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه شرکت بوده و با توجه به اینکه اکثر کارکنان بومی استان هستند تلاش بر رشد و تعالی نیروی انسانی ماندگار است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان خاطر نشان کرد: دومین هدفی را که دنبال می‌کنیم بهره‌وری در تولید است که سعی داریم تولید به سمت بهره‌وری هدایت شود و هزینه‌ها به درستی مدیریت شود.

وی اظهار کرد: برنامه سومی که دنبال می‌کنیم توسعه بازار با تولید محصولات کیفی تر با ابعاد متفاوت تر است که بتوانیم بازار را دراختیار بگیریم و امیدوارم با کمک مسوولان کشوری و استانی و حمایت فولاد مبارکه این اهداف محقق شود.

هراتیان ادامه داد: در ماه گذشته به تولید ۱۰۲ هزارتن در ماه رسیده ایم که نشان از همکاری خوب کارکنان دارد.

وی در ادامه به طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان اشاره کرد و گفت: تلاش بر این است که در ابتدا گندله‌سازی با ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تن احداث شود و در فازهای بعدی به ۵ میلیون تن افزایش یابد. همچنین ایجاد یک کارخانه نورد را خواهیم داشت که از خام‌فروشی جلوگیری و محصول تبدیل به ورق گردد که ارزش افزوده بیشتری را برای شرکت داشته باشد.