محمدحسین بابالو: کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا باعث بازگشت خریداران و رونق معاملات شد که وضعیت بهتری را پیش روی فعالان بازار قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد با کاهش قیمت‌ها و همچنین تبعیت از وضعیت بازار شاهد روزهای بهتری در بازار محصولات پتروشیمی با محوریت صنایع بالادستی و پایین‌دستی باشیم. با توجه به شرایط پیش رو با کاهش قیمت‌ها در بورس کالا انتظار داریم تا روند تغذیه مواد اولیه در بازار تقویت شود.

بازار داخلی
در بازار داخلی محصولات پلیمری هنوز وضعیت با ثباتی را شاهد نیستیم، زیرا هنوز کاهش قیمت‌های پایه و افت قیمت‌های عرضه در بورس کالا با تزریق مواد اولیه با قیمت‌های جدید به بازار داخلی تاثیر خود را بر جای نگذاشته است. به عبارت ساده تر کالاهای موجود در بازار که مورد داد و ستد قرار می‌گیرد همان اجناسی هستند که در هفته‌های پیش وجود داشته و در ادبیات فعالان بازار گران خرید هستند، بنابراین هنوز برای افت قیمت‌ها به زمان بیشتری نیاز داریم. همین مطلب در روز گذشته در بازار خودنمایی کرد، زیرا با افزایش ۹/ ۲درصدی ۰۲۰ و ۵۷/ ۰ درصد ۰۱۹۰ شوکی آرام به بازار وارد شد.

همان‌گونه که بارها به آن اشاره کرده ایم هم‌اکنون موجودی انبارها بسیار پایین است و هر تقاضای مهمی که به بازار تزریق شود می‌تواند قیمت‌ها را به سرعت افزایش دهد. این وضعیت شکننده احتمالا تا ورود کالاهای جدید البته با قیمت‌های فعلی به بازار ادامه خواهد یافت، بنابراین باید جانب احتیاط را رعایت کرد هر چند که پتانسیل رشد قیمت‌های چندانی در بازار وجود ندارد.

بازارهای جهانی
در بازارهای جهانی و پس از افت شدید قیمت نفت، شاهد افزایش محدود بهای نفت خام آمریکا و نفت برنت بودیم هر چند که هنوز تا از بین رفتن این افت به زمان بیشتری نیاز داریم، البته هنوز جهت‌گیری غالب بازار کاهشی است. در بازار پلیمرها اما هنوز هم کاهش قیمت‌ها گفتمان غالب در اغلب بازارها به شمار می‌رود و البته امیدی به رشد نرخ‌ها نیز وجود ندارد.

با توجه به جهت‌گیری کاهشی در بازار نفت و همچنین حضور در روزهای پایانی تقاضای فصلی و البته عقب‌نشینی خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها، هنوز هم باید منتظر قیمت‌های پایین‌تری باشیم که البته در رقابت معکوس بین تولیدکنندگان برای اعطای تخفیف بیشتر به امید افزایش حجم فروش هنوز کف قیمتی مشخصی را نمی‌توان برای قیمت پتروشیمی‌ها لحاظ کرد. در لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا ۳۹ دلار و ۲۳ سنت و قیمت نفت خام برنت نیز به ۴۳ دلار و ۵۴ سنت افزایش یافته است ولی این رشد قیمت‌ها را نباید چندان جدی گرفت زیرا رخدادهای منفی بزرگی بر این بازار سایه افکنده‌اند.

وضعیت معاملات در بورس کالا
روز گذشته در بورس کالای ایران شاهد رونق مطلوب معاملات بودیم زیرا به‌صورت کلی حجم عرضه‌ها افزایش یافت و البته خریداران بیشتری نیز برای خرید پیش‌قدم شده بودند تا جایی‌که بسیاری از کالاها با افزایش جذابیت و توجه خریداران با رقابت و رشد قیمت‌ها رو‌به‌رو شدند. پایین بودن موجودی انبارها و مخصوصا کاهش قیمت‌های پایه را باید دلیل اصلی این وضعیت دانست که می‌تواند نویددهنده افزایش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی باشد. با توجه به رونق نسبی معاملات در روز گذشته می‌توان انتظار داشت که حجم عرضه‌ها به بازار داخلی افزایش یافته و قیمت‌ها به ثبات نزدیک‌تر شود.
افزایش شدید جذابیت خرید گوگرد کلوخه پالایش نفت اصفهان، توجه بازار به اغلب محصولات OFF گرید، توجه جدی بازار به پلی‌وینیل‌کلراید S70 پتروشیمی آبادان (که از کیفیت بالایی برخوردار است)، کاهش التهاب در عرضه‌های EX3، توجه به گریدهای سنگین و گریدهای لوله، بازگشت تقاضا برای گریدهای سبک و سبک خطی و پت را می‌توان مهم‌ترین رخدادها در بورس کالای ایران در روز گذشته دانست.

تبعیت از مکانیزم بازار از سوی عرضه‌کنندگان
در روزهای اخیر شرکت‌های پتروشیمی شرایط چندان مساعدی ندارند. هنوز نرخ خوراک به‌صورت رسمی ابلاغ نشد.
قیمت دلار با رشد محدودی در حال نوسان است و البته قیمت‌های جهانی به نسبت ماه‌های قبل کاهش چشمگیری پیدا کرده است. از طرفی هم حجم معامله پلیمرها در بورس کالا مدت‌هاست که کاهشی شده تا جایی که شائبه رکود در صنایع پایین‌دستی، در آمارهای رسمی به یک واقعیت مبدل شده است. از طرف دیگر برخی از سخت‌گیری‌های مالیاتی هرچه می‌گذرد عرصه را برای برخی شرکت‌های خاص تنگ‌تر می‌کند، بنابراین در این چارچوب و همچنین حفظ بازارهای فعلی، عرضه‌ها در بورس کالا توجیه بیشتری پیدا می‌کنند. تمامی این موارد تاکنون باعث شده تا وضعیت سختی پیش‌روی صنایع بزرگ پتروشیمی‌ها باشد، بنابراین راهی جز تبعیت از مکانیزم بازار پیش‌روی آنها نخواهد بود. همین وضعیت این امیدواری را تقویت می‌کند که با افزایش حجم عرضه‌ها و همچنین کاهش قیمت‌های پیشنهادی در بورس کالا تلاش شود تا بازارهای فعلی حفظ شده، فرآیند مشتری‌مداری با توجه بیشتری صورت‌گرفته و حمایت از مصرف‌کنندگان فعلی به‌صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.
به‌عنوان مثال پتروشیمی امیرکبیر قیمت کالای سبک خطی خود را ۸۰ تومان به ازای هر کیلو کاهش داد و قیمت این گرید به ۳۹ هزار و ۷۹۲ ریال رسید.

این در حالی است که دفتر توسعه صنایع تکمیلی در قیمت‌های جدید مواد اولیه، قیمت این گرید را ۴۰ هزار و ۶۰۳ ریال اعلام کرده بود. به گزارش روابط عمومی انجمن ملی پلاستیک ایران، پتروشیمی شازند هم این محصول را به قیمت ۳۹ هزار و ۳۸۱ریال یعنی ۱۲۰ تومان کمتر از قیمت اعلام شده رساند. به نظر می‌رسد این شرکت‌ها در کنار سایر شرکت‌های بزرگ پتروشیمی وضعیت دشوار بازار را لمس کرده و خطرات پیش روی ضعف بازار را حس کرده‌اند.

بهترین رویکرد چه خواهد بود؟

هم‌اکنون مدتی است که مرزهای صادراتی به ترکیه با مشکلات جدی رو‌به‌رو شده است بنابراین روند صادرات به این کشور با وقفه و حتی محدودیت همراه شده و این بازار صادراتی سنتی دیگر جذابیت گذشته را ندارد.

هنوز هم بازار اروپا بازگشایی نشده و تا بازپس گرفتن سهم بازار پیشین راه درازی در پیش است.
بازار عراق نیز وضعیت چندان جذابی نداشته و در بازارهای شرقی با محوریت چین نیز هر روز حجم بازار با افزایش تولید داخلی بر پایه زغال سنگ محدودتر از قبل می‌شود. این در حالی است که کاهش ارزش یوآن و سقوط بازار سهام این کشور آینده جذابی را پیش روی تقاضا در این حوزه مهم اقتصادی قرار نداده است.

تمامی این موارد در کنار افزایش بسیار آرام قیمت دلار از یکسو جذابیت صادرات را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر حجم صادرات را محدود خواهد کرد، بنابراین باید به فکر بود.


کاهش ادامه‌دار حجم معامله پلیمرها در بورس کالا نشان می‌دهد حجم تولید در صنایع پایین‌دستی به‌عنوان مهم‌ترین بازار مصرف پتروشیمی‌ها در حال کاهش است یعنی دیگر نمی‌توان به این شرکای تجاری سنتی همچون گذشته امیدوار بود. در صورتی که این بخش با کاهش بیشتر تقاضا رو‌به‌رو شود آن هم در شرایطی که بسیاری از پتروشیمی‌ها با افزایش سرمایه در بورس اوراق بهادار در حال افزایش حجم تولید خود هستند قطعا شرایط وخیم‌تر از حالت فعلی خواهد شد. با توجه به این شرایط اگر سرمایه‌گذاری جدید در صنایع پایین‌دستی با افزایش تقاضای آنان به ثبت نرسد دیگر رشدهای رویایی مورد انتظار فعلی در صنعت پتروشیمی محقق نخواهد شد.


مهم‌ترین‌ رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی
کاهش قیمت‌های پایه و رونق معاملات در بورس کالای ایران
پایین بودن موجودی انبارها و افزایش جذابیت خرید
تلاطم نسبی در بازار داخلی پلیمرها
توجه به گریدهای OFF همچون گذشته
استقبال بازار از کاهش قیمت‌ها با افزایش حجم خرید
کاهش قیمت 0209 خطی بیش از قیمت‌های پایه
ثبات نسبی قیمت‌های دلار در سطوح بالای فعلی
پایین بودن قیمت جهانی نفت هرچند که رشد محدودی را در روز گذشته به‌دست آورد.
ادامه کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی تا جایی که هنوز یک کف قیمتی مشخص را متصور نیست.
کاهش شدید جذابیت صادرات محصولات پتروشیمی
انتظار برای بالاماندن حجم عرضه‌ها در بورس کالا
جهت‌گیری اغلب عرضه‌ها به سمت بورس کالا با کاهش حجم فروش مستقیم در بازار
انتظار برای افزایش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی و بالادستی
پذیرش بسیاری از واقعیت‌های بازار از سوی تولیدکنندگان اصلی و امید به تلاش برای حفظ بازارهای سنتی فعلی

سیگنال بازگشت خریداران به تالار