گروه بورس کالا: در بازارهای داخلی وضعیتی شکننده و چندوجهی در حال تجربه شدن است که در کنار افزایش غیرمنتظره قیمت دلار، رخدادهای متناقضی را در بازار ایجاد کرده است. در بازار پتروشیمی‌ها قیمت‌ها به طرز غیرمنتظره‌ای افزایش یافته که ضعف عرضه و افزایش قیمت دلار و البته رشد تقاضا از دلایل اصلی آن بوده است. در بازار فلزات پایه با رشد تقاضا و البته کاهش قیمت‌های جهانی بازار در برابر افت نرخ‌ها مقاومت کرده ولی در بازار فولاد قیمت میلگرد کف‌های قیمتی پیشین را شکسته و وارد یک فاز کاهشی دیگر شده اما تیرآهن با شتاب پیشین به رشد قیمتی خود ادامه می‌دهد. این شرایط متناقض باعث شده تا جهت‌گیری بازارهای کالایی که همیشه از یک روند نسبتا یکسان تبعیت می‌کردند، شکسته شده و چندگانگی خطرناکی را موجب شود. تنها دلیلی که می‌تواند توجیه‌گر این وضعیت باشد، رشد قیمت دلار است که در شرایط کاهش قیمت‌های جهانی پلیمرها و فلزات پایه و همچنین افزایش محدود قیمت دلار، می‌تواند روند عمومی قیمت‌ها را با تغییر رو‌به‌رو سازد.


دور تسلسل در بازار فولاد

بازار فولاد مدت‌ها است که با اتفاق تازه‌ای جز رکود مواجه نبوده‌ است، رکودی که به تازگی وارد عمق بیشتری شده است. بر این اساس اعمال تخفیف ۵۰ تومانی فولاد خوزستان روی شمش آهن کافی بود تا میلگرد واکنشی نزولی نسبت به این اتفاق داشته باشد.


روز گذشته و در شرایطی که تقاضا در بازار فولاد کمترین تغییری نداشت و قیمت‌ها نیز به دنبال اقدام فولاد خوزستان با کاهش همراه بودند، فولاد نیشابور، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد قزوین قیمت‌های خود را بین 5 تا 10 تومان کاهش دادند. این کاهش قیمت در حالی از سوی تولیدکنندگان در بازار رخ داده است که میلگرد A2 فولاد قزوین در سایز 10 و 12 پس از دو هفته مقاومت در بازار سرانجام کف قیمت 1400 تومان را شکست و به 1390 تومان رسید.


اقدام این تولیدکنندگان برای کاهش قیمت به خوبی نشان‌دهنده شرایط فعلی است؛ به این ترتیب که تولیدکننده در پی یافتن مشتری تخفیف بیشتری را اعمال می‌کند مشتری نیز برای کاهش بیشتر قیمت‌ها به جای خرید، ترجیح می‌دهد صبر کند. در این میان بورس کالا نیز شاهد عرضه یا معامله چشمگیری نبود. بر این اساس ۱۱۰ تن سبد میلگرد ۲۸تا۱۴-A۳ مجتمع فولاد خراسان با قیمت ۱۳۵۰ تومان نقدی بدون معامله باقی ماند. در مقابل تولیدی فولاد سپید فراب کویر ۱۶۵۰ تن سبد میلگرد مخلوط به‌صورت نقدی در بورس کالا عرضه کرد که تمام این عرضه با قیمت ۱۳۳۰ تومان معامله شد. اما به عقیده کارشناسان کاهش قیمت و تخفیف‌های پی‌درپی اتفاقی است که از این پس باید انتظار آن را داشته باشیم زیرا بازار در حال حاضر وارد دور نزولی قیمت‌ها شده است. یک کارشناس بازار فولاد در این زمینه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در حال حاضر شرایط نزولی شده است و معمولا در چنین شرایطی مصرف‌کنندگان برای کاهش بیشتر قیمت‌ها صبر می‌کنند و دست از خرید می‌کشند. مهدی سرلک در ادامه می‌گوید: البته این ریزش‌ها به نفع هیچ کس نیست، زیرا هم حاشیه سود تولیدکننده را بیش از پیش کم می‌کند و هم اینکه مصرف‌کننده پروژه خود را برای کاهش بیشتر قیمت‌ها تعطیل می‌کند.


اما اتفاق تازه‌ای که پس از مطرح شدن تخفیف‌ها در بازار فولاد در حال رخ دادن است، ورود دلالان به بازار است. سرلک در این زمینه می‌گوید: با روند کاهش قیمتی که اخیرا آغاز شده است و تولیدکنندگان را برای ادامه بقا مجبور به اعمال تخفیف‌های بیشتر می‌کند، واسطه‌گری رشد خواهد کرد به این ترتیب که تولیدکننده برای جذب مشتری محصول خود را با 5 یا 10 تومان تخفیف در هر کیلو همراه می‌کند اما کسی که از این تخفیف بهره‌مند می‌شود الزاما آن را بر قیمت فروش خود اعمال نمی‌کند و در این میان این تخفیف به سود واسطه می‌شود و نه کارخانه یا مصرف کننده نهایی. با تمام این تفاسیر کارشناسان عقیده دارند تا انتهای امسال شاهد تغییر یا بهبود در بازار فولاد نخواهیم بود، زیرا از یک سو باید در انتظار تصمیم دولت برای پروژه‌های عمرانی باشیم و از دیگر سو با ورود به فصل سرما عملا تقاضایی برای ساخت و ساز وجود نخواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد انتهای امسال بهترین زمان برای دست دادن یک پیش‌بینی از وضعیت بازار فولاد باشد.


بازگشت خریداران به بازار فلزات رنگی

ثبات قیمت‌ها طی روز شنبه توانست فضای معاملاتی بازار فلزات پایه داخلی را اندکی رونق بخشد، به‌طوری که به گفته برخی از فعالان بازار حجم معاملات در نخستین روز از هفته نسبت به پنج‌شنبه گذشته اندکی بهبود یافته بود. البته این در شرایطی است که به عقیده کارشناسان حوزه فلزات پایه این روند خیلی دوام نخواهد آورد و بازار مجددا به حالت رکود بازمی‌گردد، چرا که در حال حاضر وضعیت بازار داخلی به گونه‌ای است که با توجه به شرایط سیاسی کنونی رکود قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و این ثبات‌ها پایدار نخواهد بود.


به گفته یکی از معامله‌گران بازار فلزات رنگی یکی از دلایل بهبود تقاضا در بازار فلزات پایه، افزایش نرخ ارز طی معاملات این روز بوده است، زمانی که بهای دلار در بازار داخلی روند صعودی در پیش می‌گیرد معامله‌گران در بازار محصولات فلزی صف خرید تشکیل می‌دهند.


این فعال آگاه در ادامه به عوامل بی‌رونقی بازار فلزات اشاره و اظهار کرد: علاوه بر کاهش تقاضا در بازار جهانی فلزات، رکود بازار مسکن نیز می‌تواند عامل اساسی بر رکود بازار داخلی باشد، چرا که در ۲سال اخیر بازار ساخت‌وساز بی‌رونق شده، درحالی‌که در این مقطع زمانی، هر ساله اوج تقاضا بود. وی افزایش تقاضای فلزات پایه را تنها راه‌ خروج این بازار از وضع کنونی اعلام کرد و افزود: این موضوع البته با توجه به تجربه‌های مشابه سال‌های گذشته، چندان هم عجیب نیست و معمولا هر سال اواسط فصل تابستان بازار فلزات پایه با رکود مواجه می‌شود. اما این در حالی است که این رکود طبیعی با شرایط سیاسی فعلی تداخل پیدا کرده و این روند را برای بازار سخت‌تر از سال‌های پیش کرده است. این کارشناس در پایان تاکید کرد: بی‌رونقی بازار فلزات، از رکود اقتصادی سرچشمه می‌گیرد بر همین اساس دولت باید بسترهای لازم را در زمینه ارائه تسهیلات و فراهم کردن زمینه صادرات در جهت رفع مشکلات اقتصادی مهیا کند؛ البته روزنه‌های بهبود روند اقتصادی در کشور در حال نمایان شدن است که در صورت تحقق این مهم، بازار فلزات نیز در مدار صعودی و رونق قرار می‌گیرد.


افزایش غیرمنتظره خرید پلیمرها

در بازار محصولات پتروشیمی شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم هر چند که انتظار کاهش قیمت‌های پایه در روز دوشنبه وجود دارد. با توجه به کاهش موجودی انبارها، ترس از وقفه عرضه و رشد تقاضا قیمت‌ها جهت‌گیری افزایشی به خود گرفتند هر چند که رشد قیمت‌ها پتانسیل بیشتری ندارد.


معاملات رینگ پتروشیمی در بورس کالا در روز گذشته جذابیت چندانی نداشت هر چند که کالاهای عرضه شده که بسیاری از آنها زیرمجموعه سامانه بهین‌یاب نبودند (هر خریدار می‌تواند درخواست خود را ثبت کند) جذابیت چندانی را به همراه نداشته و ندارند. سود کاستیک، گوگرد کلوخه، پلی اتیلن سبک فیلمTX۰۰ ۲۱۰۲، پلی‌اتیلن سبک فیلمTN۰۰ ۲۱۰۰، پلی اتیلن ترفتالات نساجی SUPER BRIGHT، وکیوم باتوم و لوب‌کات سبک جذاب‌ترین عرضه‌های روز گذشته به شمار می‌رفتند.


این در حالی بود که سود کاستیک با افزایش جذابیت و رقابت رو‌به‌رو شد. نکته دیگر درخصوص معاملات روز گذشته عرضه پلی اتیلن ترفتالات نساجی SUPER BRIGHT سلف پتروشیمی تندگویان بود که در برابر 506 تن عرضه، 693 تن تقاضا به ثبت رسید که البته تنها 363 تن آن مورد معامله قرار گرفت. این اتفاق نشان می‌دهد که خریداران از هم اکنون برای اعلام قیمت‌های پایه جدید البته با جهت‌گیری کاهشی پیشقدم شده‌اند ولی مورد توجه عرضه‌کنندگان قرار نگرفت. در بازار داخلی شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم که البته در نگاه اول از پشتوانه قدرتمندی برخوردار نبود.


این در حالی است که رخدادهای هفته پیش در بورس کالا دقیقا این سیگنال را به بازار تزریق کرده که از یکسو تزریق کالا به دلیل کاهش حجم معامله با وقفه صورت خواهد گرفت و از سوی دیگر پایین بودن موجودی انبارها داده مهمی برای پایین بودن حجم عرضه‌ها خواهد بود. برآیند این موارد باعث افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی شد هرچند که مقطعی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر در بازار داخلی برای محصولات نهایی تقاضا اندکی افزایش یافته بنابراین جذابیت خرید افزایش یافته است. البته این افزایش قیمت‌ها می‌تواند سیگنال ضعیفی در پیش روی اعلام قیمت‌های پایه باشد تا شاید رشد قیمت‌هایی را برای برخی گریدهای خاص تداعی کند. نکته دیگر درخصوص عرضه‌های روز گذشته در بورس کالا بالابودن نسبی جذابیت وکیوم باتوم بود تا جایی که تمام عرضه‌های پالایش نفت بندرعباس معامله شد ولی در مورد عرضه ۱۰ هزار تنی پالایش نفت تبریز، ۱۰ هزار و ۴۱۰ تن تقاضا ثبت شد ولی فقط ۴ هزار و ۴۱۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت.