ساز ناکوک قیمت‌ها  در بازار آهن
سارا مالکی: بازار تیرآهن هفته گذشته را در حالی پشت سر گذاشت که قیمت‌ها در بازار آزاد سیر نزولی را تجربه کردند. این اتفاق در حالی رخ داد که برخی عقب‌نشینی‌ها نیز در بورس کالا مشاهده شد تا جایی که طی هفته‌ای که گذشت در مجموع 13 عرضه از سوی کارخانه‌های تولیدکننده صورت گرفت که البته تمام این عرضه‌ها با معامله همراه نشدند. رکود در بازار آهن در حالی مانند هفته‌های قبل پررنگ‌ترین اتفاق بازار بود که این رکود با توجه به عواملی مانند ماه رمضان، نبود تقاضا برای ساخت‌وساز، بازار مسکن یا پروژه‌های عمرانی، ادامه انتظار برای مشخص‌شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای و نبود نقدینگی ادامه یافته است.

اما کالاهایی که در هفته گذشته در بورس کالا عرضه شدند شامل سبد میلگرد، انواع ورق، سبد تیرآهن و شمش بودند که به‌صورت نقدی و سلف عرضه شدند. این تعداد عرضه در حالی در بورس کالا انجام شد که به عقیده فعالان این بازار به دلیل ضعیف بودن عرضه‌ها و معاملات، عملا نمی‌توان از آن به‌عنوان معاملاتی قدرتمند نام برد.


شمش 1212 تومانی برای یک مشتری خاص

فولاد خوزستان یکی از تولیدکنندگانی بود که در هفته گذشته دو عرضه شمش بلوم به صورت سلف و نقدی داشت. این عرضه‌ها به ترتیب ۷۵ هزار و ۴۹ هزار تن بودند. به این ترتیب عرضه سلف فولاد خوزستان با قیمت ۱۲۰۲ تومان در حجم ۱۳ هزار تن معامله شد و عرضه نقدی آن که ۱۲۱۲ تومان قیمت داشت با حجم ۴۸ هزار و ۷۰۰ تن معامله شد. آن‌طور که فعالان بورس کالا می‌گویند، نخستین عرضه که به صورت سلف بوده به دو طلبکار فولاد خوزستان تحویل شده است و دومی که قیمت بالاتری دارد توسط یک شرکت دولتی از فولاد خریداری شده است. به این ترتیب مشتری دولتی فولاد خوزستان (فولاد آذربایجان که در حال حاضر بانک ملی متولی آن است) ۴۸ هزار و ۷۰۰ تن از ۴۹ هزار تن فولاد عرضه شده از سوی فولاد خوزستان را با قیمت ۱۲۱۲ تومان خریداری کرده است که برای بازار فعلی قیمتی بسیار بالا به‌شمار می‌رود.


تعیین قیمت 1212 تومان برای شمش از سوی فولاد خوزستان برای مشتری خاص خود در حالی است که به گفته کارشناسان بازار حتی برای قیمت 1202 تومان (که به صورت سلف عرضه شده است) نیز کشش ندارد. به عقیده فعالان بازار چنانچه 9 درصد ارزش افزوده، کارمزد و هزینه حمل‌ونقل به قیمت 1202 تومان اضافه شود، قیمت شمش از قیمت تمام شده میلگرد بالاتر تمام خواهد شد. در چنین شرایطی چشم بازار به فولاد خوزستان است تا قیمت شمش را کمی متعادل‌تر کند. فولاد خوزستان در حالی از قیمت‌های خود برای شمش کوتاه نیامده است که کارخانه‌هایی که امکانات ذوب دارند به دلیل قیمت پایین‌تر به استفاده از قراضه روی آورده‌اند و برخی تولیدکنندگان نیز از شمش‌های متفرقه استفاده می‌کنند. درنهایت به عقیده فعالان بورس کالا نه بر عرضه‌هایی که صورت می‌گیرند می‌توان نام عرضه نهاد و نه فروش‌هایی که رقم می‌خورند فروش واقعی به‌شمار می‌روند؛ چراکه برخی از عرضه‌ها صرفا برای تحویل به طلبکاران است و باقی‌مانده نیز منجر به تزریق چشمگیر نقدینگی به کارخانه‌های تولیدکننده نمی‌شوند.


معاملات افتان و خیزان میلگرد

ذوب‌آهن اصفهان و مجتمع فولاد خراسان دو کارخانه‌ای هستند که در هفته گذشته سبد میلگرد در بورس کالا عرضه کرده‌اند. به این ترتیب که ذوب‌آهن اصفهان ۲۲۰ تن سبد میلگرد مخلوط را به صورت سلف عرضه کرد که تمام این عرضه با قیمت ۱۴۵۰ تومان معامله شد. مجتمع فولاد خراسان نیز دو عرضه نقدی سبد میلگرد ۲۸تا۱۴-A۳ در حجم‌های ۱۱۰ تن و ۱۱۰۰ تن با قیمت ۱۳۷۰ تومان داشت که اولی بدون معامله باقی ماند و دومین عرضه نیز در حجم ۱۱۰ تن با معامله همراه شد.


دیگر عرضه میلگرد مخلوط مربوط به کارخانه نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد با قیمت 1460 تومان بود که تمام عرضه 1100 تنی آن بدون معامله باقی ماند.


ذوب‌آهن اصفهان در هفته گذشته تنها شرکتی بود که سبد تیرآهن ۲۲ تا ۲۷ عرضه کرد. این عرضه که در واقع از سوی سازمان امور مالیاتی کشور و با قیمت ۲۵۲۵ تومان انجام شد، در نهایت به دلیل قیمت بالای آن معامله نشد.


فولاد مبارکه اصفهان نیز شرکتی بود که در هفته گذشته ورق گرم، سرد، گالوانیزه و قلع‌اندود را در بورس کالا عرضه کرد. ورق گرم ‌B با قیمت 1620 تومان، ورق گرمC با قیمت 1635 تومان، ورق سرد B با قیمت 1980 تومان، ورق گالوانیزه G با قیمت 2195 تومان و ورق قلع‌اندود با قیمت 2915 تومان محصولاتی بودند که تمام عرضه‌های آن با معامله همراه شد. نگاهی به بازار آزاد نیز نشان می‌دهد که اگرچه قیمت تیرآهن در مقایسه با میلگرد از ثبات بیشتری برخوردار بود، اما تیرآهن نیز از رکود بازار در امان نماند و چهارشنبه گذشته در سایزهای کوچک با افت قیمت همراه شد.