گروه بنگاه‌ها: حفظ و احیای محیط‌زیست برعهده همه فعالان اقتصادی است.

سید‌محمد ابریشمی، مدیر مجتمع چادرملو با اشاره به اهمیت پیشگیری از تخریب محیط زیست در اثر فعالیت‌های معدنی و صنعتی گفت: بازسازی محیط‌زیست پیرامون معادن در تمام دنیا انجام می‌شود. این موضوع در معادن اروپا نیز به خوبی قابل مشاهده است. وی افزود: به‌عنوان مثال در معادن زغال سنگ اروپا یک لایه ۱۰ تا ۲۰ متری زغال‌سنگ در میان لایه‌ای از رسوبات قرار گرفته است. آنها پس از استخراج زغال‌سنگ از میان این لایه از این منطقه به‌عنوان محیطی برای پرورش گیاهان استفاده می‌کنند و به این روش محل برداشت زغال‌سنگ بازسازی خواهد شد. در معادن زیر‌زمینی نیز با پر کردن حفره‌های ایجاد شده از نشست ناگهانی زمین جلوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت بازسازی محیط‌زیست، هنگام و پس از اتمام فعالیت‌های معدنکاری افزود: بحث بازسازی زیست‌محیطی به‌عنوان بحثی علمی و به‌عنوان دانش در بخش معدن وجود دارد. در واقع این موضوع اقدامی علمی در فعالیت‌های معدنکاری است. کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی در برخی کشورها ضوابط و قوانین سختی در زمینه فعالیت‌های معدنی ایجاد شده است. در این میان می‌توان به اقدام سختگیرانه چین در زمینه مقررات محیط ‌زیست اشاره کرد. به نحوی که برخی معادن و واحدهای صنایع معدنی در این کشور تعطیل شده و برخی از معدنکاران به دنبال فعالیت در بخش معدن کشورهای دیگر ازجمله آفریقا هستند. این موضوع حاکی از آن است که بحث رعایت قوانین و بازسازی محیط‌ زیست در فعالیت‌های معدنی در برخی کشورها به شدت در حال پیگیری است. ابریشمی درباره بازسازی محیط ‌زیست در فعالیت‌های معدنی ایران اظهار کرد: اینکه این مساله تا چه اندازه در ایران اجرا و پیگیری می‌شود موضوعی است که باید از مسوولان مرتبط با بخش معدن پرسیده شود. اما در مجتمع معدنی چادرملو بازسازی محیط‌زیست در حال اجرا است. به‌عنوان مثال پساب‌های کارخانه در زمان ورود به حوضچه‌ها (لاگون) از نظر غلظت مواد موجود کنترل شده و پس از خشک شدن و انتقال لایه ۳۰سانتیمتری از مخلوط‌های اطراف حوضچه‌ها آنها را بازسازی کرده و به‌عنوان محلی برای رویش گیاهان مورد استفاده قرار می‌دهند.

مدیر مجتمع چادرملو با بیان این موضوع که طرح اجرایی در مجتمع چادرملو طرحی بومی است، افزود: خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح بازسازی محیط‌زیست در معادن وجود دارد. البته در برخی موارد شاید نیازمند واردات فناوری‌های ویژه باشیم، اما به‌طور کلی دانش لازم برای اجرایی شدن این موضوع در کشور وجود دارد. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که در کشورهای معدنی دنیا برای بازسازی محیط‌زیست، هنگام یا پس از فعالیت‌های معدنی مقررات و قوانین ویژه‌ای وجود دارد و مسوولان از بهره‌برداران می‌خواهند که این قوانین را به خوبی رعایت کنند. در واقع برای اجرای این قوانین الزام وجود دارد.

ابریشمی تصریح کرد: سختگیری‌های زیست‌محیطی در کشورهای معدن‌خیز منجر به حفظ محیط‌زیست در کنار فعالیت‌های معدنی می‌شود، در برخی موارد اگر معدنکاران این قوانین را رعایت نکنند با جریمه‌های سنگین مواجه می‌شوند. به‌عنوان مثال نزدیک به یک ماه گذشته سازمان محیط‌زیست شیلی به دلیل تخلفات زیست‌محیطی یک معدن مس با مالکیت ژاپنی‌ها را در این کشور به پرداخت جریمه‌ای بسیار سنگین محکوم کرد. وی ادامه داد: سازمان محیط‌زیست شیلی، معدن مس «کاسرونز» در شمال این کشور را که در مالکیت شرکت ژاپنی پان پاسیفیک کاپر قرار دارد به دلیل تخطی از قوانین محیط‌زیستی به پرداخت جریمه سنگین ۱۱/ ۹ میلیون دلاری محکوم کرد. این معدن زمانی به پرداخت این جریمه محکوم شد که مشخص شد برنامه جلوگیری از نفوذ مواد معدنی سمی به آب‌های زیرزمینی به‌وسیله این معدن شکست خورده است. ابریشمی افزود: این جریمه از نظر میزان، دومین جریمه سنگین یک شرکت معدنی از سال ۲۰۱۲ تاکنون محسوب می‌شود. سنگین‌ترین جریمه مربوط به شرکت «بریک گولد» می‌شود که در سال ۲۰۱۳ به دلیل اهمال کاری در معدن طلا و نقره «پاسکوالاما» به پرداخت ۱۶ میلیون دلار محکوم شد.