کیوان جعفری طهرانی عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در سال ۲۰۱۴ وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT) چین جمعا ۵۱.۱۳ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد را به علت مسائل زیست محیطی تعطیل کرد. اما بعضی از شرکت‌ها فقط ظرفیت‌های غیر‌استفاده خود را تعطیل کرده و کوره‌های کوچک را جایگزین کوره‌های بزرگ کردند تا از کاهش ظرفیت طفره روند. به‌طور کلی این کار نیازمند زمان بیشتری است تا سیاست‌های حفظ محیط زیست در چین اجرایی شوند. در سال ۲۰۱۴ تولید فولاد خام تا ۹/ ۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ افزایش پیدا کرد و به حد اشباع رسید. در حالی‌که این روند از ابتدای سال ۲۰۱۵ معکوس شد. در ژانویه - فوریه سال ۲۰۱۵ تولید فولاد خام نسبت به مدت مشابه آن در سال ۲۰۱۴ حدود ۵/ ۱ درصد کاهش پیدا کرد. بدیهی است اگر همین روال ادامه یابد و سود فولادسازان کاهش پیدا کند، از میزان تولید فولاد خام چین در سال ۲۰۱۵ کاسته خواهد شد. صادرات محصولات فولادی در سال ۲۰۱۴ به اوج خود یعنی رکورد ۹۳.۷۸ میلیون تن رسید که یک افزایش ۴۵/ ۵۰ درصدی را ثبت کرد. اما به نظر می‌رسد که صادرات فولاد در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال ۲۰۱۴ با مشکلات جدی مواجه شود، چون موارد متعدد ضد دامپینگ فولاد چینی که توسط کشورهای مختلف تصویب شده است، خود مانعی در جهت صادرات فولاد خواهد بود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود صادرات محصولات فولادی در سال جاری تا ۲۰ میلیون تن کاهش داشته باشد. در رابطه با مصرف فولاد چین نیز همین روال صادق است و به تدریج کاهش می‌یابد. مصرف ظاهری فولاد خام چین در سال ۲۰۱۴ به ۷۵۰ میلیون تن رسیدکه نسبت به سال قبل آن تا ۳/ ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد و در ماه‌های ژانویه - فوریه سال ۲۰۱۵ نیز مجددا حدود ۵/ ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. سود فولاد سازان به ضرر و زیان تبدیل شده است. سود آنان در سال ۲۰۱۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۳۶/ ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده بود، حال آنکه در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۱۵ به ۳.۱۵ میلیارد یوان (حدود ۵۰۰ میلیون دلار) ضرر منتهی شد.

۱- کارخانه‌های فولاد‌سازی چینی در مورد مشکلات زیست‌محیطی چگونه فکر می‌کنند؟

کارخانه فولادسازی شوگانگ Shougang: فشار زیادی بر ما وارد می‌شود اما برای آینده یک کارخانه فولاد‌سازی چندان اهمیتی ندارد.

کارخانه فولاد‌سازی ما استیل Masteel: طبق قانون جدید محیط زیست هزینه تولید ما افزایش پیدا می‌کند ولی فشار کمتری روی فولاد‌سازان مجتمع یا بزرگ مشابه ما خواهد داشت چون دارای تجهیزات کنترل آلایندگی هستیم. فشار بیشتر روی فولاد‌سازان کوچک‌تر خواهد بود که این تجهیزات را ندارند.

کارخانه فولاد‌سازی جین زی Jinxi: میزان فشار چندان شدید نیست. شرکت متالورژی شینهوا Xinhua می‌گوید این فشار نیست بلکه انگیزه‌ای است که این صنعت را بازسازی نموده و کارخانه‌های ضعیف را تعطیل نماید.

۲- آیا صنعت فولاد چین در سال ۲۰۱۵ سازماندهی اساسی خواهد شد؟

کارخانه فولادسازی شوگانگ Shougang معتقد است به زمانی طولانی برای حل معضل ظرفیت مازاد فولاد سازان نیاز است و باید سیاست‌های حمایتی از جانب دولت اعمال شود. بنابراین فرآیند سازماندهی اساسی زیاد مطرح نیست.

کارخانه فولاد‌سازی ما استیل Masteel: چون بنگاه‌های دولتی نتوانستند مشکلات بهره برداری این صنعت را حل و فصل کنند، همان‌گونه که پیش‌بینی شد کمتر از ۵ درصد کارخانه‌های قدیمی در سال ۲۰۱۵ بسته خواهند شد.

کارخانه فولادسازی جین زیJinxi: این صنعت باید زمانی سازماندهی مجدد شود چون هیچ گونه حالت تدافعی در برابر کاهش قیمت سنگ‌آهن ندارد. پیش‌بینی می‌شود کارخانه‌های فولاد‌سازی در سال جاری با افت زیاد سود مواجه شوند. همچنین احتمالا حدود ۵ درصد از کارخانه‌های قدیمی در سال ۲۰۱۵ تعطیل خواهند شد.

شرکت متالورژی شینهوا Xinhua: این صنعت باید در زمان نامشخصی مجددا سازماندهی شود.

۳- نهادهای سرمایه‌گذاری چگونه فکر می‌کنند‌؟

قیمت‌های فلزات آهنی در سال ۲۰۱۵ نوسان اندکی خواهد داشت و سپس وارد دوران نوسان شدیدی خواهد شد.