رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: به‌زودی با همکاری بخش خصوصی ایران دو شهرک صنعتی مرتبط با صنایع پتروشیمی در مناطق سلیمانیه و گرمیان در اقلیم کردستان عراق ایجاد می‌شود. سید‌روح‌الله وحید کیانی در گفت‌وگو با «شانا»، با اشاره به برد سیاسی و اجتماعی ایران در کشور عراق، به‌زودی با همکاری بخش خصوصی ٢ شهرک صنعتی در سلیمانیه و گرمیان در اقلیم کردستان عراق ایجاد می‌شود و شرکت‌ها و سازندگان ایرانی می‌توانند در این شهرک سرمایه‌گذاری کنند و محصولات و تجهیزات خود را بفروشند.

وی رکود در فضای کسب و کار کشور را دلیل عمده کاهش تولید در صنایع پایین‌دستی کشور دانست، گفت: در حوزه صادرات نیز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، ورود ترکیه به‌عنوان رقیب کشورمان به بازارهای منطقه و ناآرامی‌های موجود در کشور عراق نیز به کاهش صادرات محصولات پایین‌دستی پتروشیمی در کشور کمک کرده است.

کیانی با اشاره به تغییرهای صورت گرفته در قیمت مواد اولیه پتروشیمی در سال‌های اخیر، افزایش تورم و کاهش سرمایه در گردش در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و پرداخت نشدن یارانه صنایع را از دیگر دلایل کاهش تولید محصولات پتروشیمی در ایران اعلام کرد و گفت: از طرف دیگر به دلیل به روز نبودن تجهیزات در صنایع پایین‌دستی ظرفیت تولید در این صنعت کاهش یافته است.

وی با انتقاد از نحوه همکاری بانک‌های داخلی برای توسعه صنایع تکمیلی در صنعت پتروشیمی، گفت: در سال‌های گذشته بانک‌ها تنها به فکر اخذ سودهای کلان از کارخانه‌ها بودند و در مواردی به دلیل پرداخت نشدن اقساط بانک‌ها کارخانه‌ها را مصادره کرده‌اند. رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه بهترین کار احیای صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور عملیاتی کردن ظرفیت‌های خالی واحدهای موجود است، گفت: البته در عین حال باید نیم‌نگاهی به بحث جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید داشت. کیانی گفت: امروزه باید به سمت ایجاد ارزش افزوده در صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی بود، هم‌اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال حمایت از سرمایه‌گذاران و جذب فناوری‌های تازه برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. وی ارائه ایده و طرح‌های توجیهی با ارزش افزوده بالا را از خدمات کنونی دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در شرایط کنونی دانست و گفت: همچنین با حمایت از مجموعه‌های ملی در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی اقدام به همگرایی و یک‌صدایی در این مجموعه‌ها کرده‌ایم و توانسته‌ایم کمک‌های خوبی برای خرید مواد اولیه آنها از بورس کنیم.