تعلل در وضع محدودیت‌های وارداتی

حدیث موسوی: این روزها اغلب فعالان صنعت فولاد کشور تمام توان و تمرکز خود را روی بحث دامپینگ انواع محصولات فولادی به کشور و آثار ناخوشایند و خطرات ناشی از آن گذاشته‌اند و به‌طور مداوم در اظهارنظرهای خود نسبت به این مساله هشدار می‌دهند. در شرایطی که در بازار داخلی این محصول روزانه تا حداکثر ۵/۱ درصد نرخ برخی آهن‌آلات پرکاربرد مانند میلگرد تنزل می‌یابد و رقابت شدیدی میان عرضه‌کننده‌ها بر سر فروش محصولات تولیدی به کمک استراتژی کاهش قیمت رخ داده است، در بازارهای جهانی نیز روند قیمت‌ها چندان متفاوت از بازار داخل نیست و در آن فضا نیز شاهد عقبگرد نرخ انواع فولاد متاثر از مازاد عرضه این محصول به خصوص در چین و کاهش قیمت سنگ‌آهن هستیم. در واقع تولیدکنندگان داخلی که خود در هفته‌ها و ماه‌های اخیر متاثر از رکود عمیق تقاضا ناچار به افت قیمت محصولات فولادی (در برخی موارد کمتر از هزینه تمام شده تولید) بوده‌اند، به دنبال همین شرایط مشابه در بازارهای جهانی نیز در برابر خطرات ناشی از ورود گسترده فولادهای ارزان قیمت وارداتی به کشور عمدتا از جانب چین و تهدید بیش از پیش واحد تولیدی خود (در شرایط عدم وضع تعرفه وارداتی و دیگر اقدامات حمایتی) قرار گرفته‌اند.

پس از سخنان امیدوارکننده وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو که هفته گذشته خبر از حمایت از صنعت فولاد کشور به کمک وضع برخی محدودیت‌های وارداتی دادند، اما گویا هنوز وزارتخانه مذکور زمان و فضا را برای استارت رسمی این محدودیت‌ها مناسب ندانسته و قصدی برای افزایش تعرفه واردات محصولات نهایی فولادی که در داخل نیز تولید می‌شوند، ندارد. این مساله در حالی است که از چند ماه گذشته و در واقع پیش از آغاز سال جدید میلادی بسیاری از کشورها با مشاهده کمترین نشانه‌ها از خطرات دامپینگ فولاد چینی، به کمک افزایش قابل ملاحظه میزان تعرفه از صنعت فولاد خود اقدامات حمایتی را آغاز کردند. اواخر مهرماه انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه اعلام کرد برای مقابله با صادرات فولاد ارزان قیمت چینی تعرفه واردات میلگرد و مفتول به این کشور از ١٥ درصد به ٣٠ تا ٤٠ درصد افزایش یافته است. در این بین تعرفه واردات مفتول فولاد کربنی از ١٢درصد به ٣٠ تا ٤٠ درصد رسیده و مفتول حاوی برنز نیز از ٣ درصد به ٤٠ درصد رشد یافته است. از سوی دیگر بسیاری از کشورها نیز در مناطق خاورمیانه، ‌شمال آفریقا و شرق آسیا اقدام به طراحی تعرفه‌های جدید برای ممانعت از سرازیر شدن تولیدات مازاد از چین کرده‌اند.

اما همان‌طور که گفته شد تاکنون در کشور ما تنها اظهاراتی امیدوارکننده در این خصوص از جانب مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت شنیده شده و در عمل اقدام مثبتی صورت نگرفته است. چند روز پیش نیز قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدید از شرکت ذوب‌آهن اصفهان در جمع کارکنان این شرکت، با تاکید بر تعیین تعرفه واردات محصولات فولادی گفت: این موضوع برای صنایع فولادی بسیار مهم است و با جدیت پیگیری می‌کنیم که قبل از پایان سال مشخص شود.

یکی از فعالان صنعت فولاد درخصوص سخنان اخیر وزیر صنعت، معاون وی و همین‌طور قائم مقام وزیر تعاون درخصوص وضع محدودیت‌های وارداتی فولاد معتقد است، این گفته‌ها را که حاکی از اشراف مسوولان دولتی نسبت به شرایط حال حاضر صنعت فولاد و تهدیدات آن است اگرچه باید مثبت و امیدوارکننده قلمداد کرد، اما تا زمانی که اقدام عاجلی در این خصوص صورت نگرفته و کماکان شاهد کمترین میزان تعرفه روی واردات فولاد و ادامه تخصیص ارز مبادلاتی برای برخی محصولات فولادی مانند ورق سرد و میلگرد کلاف هستیم، باید مطمئن باشیم که با دست خودمان شرایط را برای نابودی صنعت فولاد کشور در وضعیتی که خود با رکود و بی‌رونقی گسترده مواجه است،

آماده کرده‌ایم.