گروه بنگاه‌های اقتصادی: انجمن صنفی سازه‌های فولادی استان تهران با تشکیل تعاونی و در اختیار گذاشتن مواد اولیه با قیمت‌های پایین‌تر از نرخ بازار به اعضای انجمن کمک کرده است. مهندس اربابی دبیرانجمن صنفی سازه‌های فولادی با اعلام این خبر گفت: در ۲ سال اخیر، این انجمن با اجرای مقررات و آیین‌نامه ملی ساختمان فرهنگ‌سازی ارزشمندی را در میان فعالان این صنعت ایجاد کرده است.

وی افزود: استفاده از مواد اولیه مناسب، به‌کارگیری نیروهای فنی و متخصص و رعایت آیین‌نامه‌های جوش از جمله مفاد مورد رعایت بوده است.

وی در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با سازمان نظام مهندسی گفت: کارخانه‌ای شدن تولید اسکلت‌های فلزی و اجرای مقررات ملی ساختمان از جمله بند ۱-۴-۴-۱۰ از دیگر تلاش‌های این انجمن بوده است.

وی افزود: یکی از مشکلات صنف تحویل مواد اولیه استاندارد توسط کارخانه‌های تولید‌کننده ورق به تولیدکنندگان و سازندگان واقعی است و ما در بیشتر موارد مجبور به رجوع به بازار و خرید با قیمت‌های خیلی بالاتر از نرخ مصوب هستیم. در صورتی که کارخانه‌های معتبر تولیدی ورق می‌توانند برای رفع این مشکل با در اختیار گذاشتن ورق استاندارد کمک بسزایی برای پایین آمدن قیمت‌های ساخت‌وساز و با کیفیت استاندارد داشته باشند.

اربابی در ادامه گفت: در حال حاضر ۳۵ تا ۴۰درصد شرکت‌های عضو انجمن خارج از شهرک‌های صنعتی هستند و این شرکت‌ها برای توسعه در محدوده کاری خود دچار مشکل می‌باشند که در این رابطه نیازمند حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم.

دبیر انجمن صنفی سازه‌های فولادی استان تهران گفت: متاسفانه گاهی اوقات مسوولان شهرداری برای اجرای قانون مصوب، بخشنامه می‌خواهند در صورتی که برای اجرای قانون مصوب نیازی به ارائه بخشنامه نیست.

اربابی افزود: از مشکلات دیگر ما عدم طراحی و محاسبه اسکلت‌های فلزی توسط مهندسان مجری و سازندگان اسکلت‌های فلزی است به‌صورتی که ۸۰ درصد طراحی و محاسبات توسط مهندسان و مشاورانی انجام می‌شود که سابقه اجرایی نداشته و سازنده به ناچار با صرف زمان و هزینه و اتلاف وقت پروژه مجبور به اصلاح کردن و نامه‌نگاری‌های متعدد با طراح خواهد شد که در اکثر موارد با مقاومت طراح و مشاور مواجه می‌شود.