راه‌اندازی سیستم غبار‌گیر به مناسبت روز هوای پاک

گروه بنگاه‌های اقتصادی - زهرا مسافر: رئیس هیات مدیره شرکت کلاچ به مناسبت روز هوای پاک در مراسم راه‌اندازی سیستم گردو‌غبارگیر در واحد تولید انواع اسلب و بیلت‌های فولادی کلاچ با حضور غلامرضا حسن‌پور فرماندار شهرستان البرز و صدر‌الدین علیپور مدیر کل محیط‌زیست استان قزوین، گفت: ارزش نمونه خارجی این سیستم بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان است، اما با بهره‌گیری از توان داخلی در این واحد با هزینه‌ای به میزان ۱۸۰ میلیون تومان ساخته شد. رضا شهرستانی تصریح کرد: کاهش ۴۰ درصدی هزینه ساخت سیستم مزبور در شرایطی که در کشور، پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید است، می‌تواند نقش ارزنده‌ای در افزایش انگیزه برای ساخت داخل انواع تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز داشته باشد.

وی خاطرنشان ساخت: فعالیت سیستم گردوغبار‌گیر ظرف سه سال می‌تواند کل سرمایه‌گذاری انجام شده را بازگرداند و بازیافت حاصله برای واحد‌های تولیدکننده باتری خودرو قابل مصرف است.

به گفته وی، شرکت کلاچ با اجرای سیستم مزبور، اکنون میزان ذرات و گردوغبار حاصل از فعالیت خود را به میزان ۳۷.۱۸ میلی‌گرم بر مترمکعب هوا رسانده، درحالی که حد مجاز این مواد در بخش صنعتی کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم و مسکونی کمتر از ۱۰۰ میلی گرم تعیین شده است.

شهرستانی گفت: با استفاده از این دستگاه می‌توان از ۲۰ هزار متر مکعب در ساعت الی ۹۰۰ هزار متر مکعب در ساعت برای ذوب ۵ تن الی ۲۵۰ تن در ساعت بهره برد.

رئیس هیات مدیره شرکت کلاچ گفت: امروز فعالان بخش خصوصی باید در شرایط نابرابر با رقبای دولتی نسبت به تولید فولاد اقدام کنند، در حالی که با وضع فعلی ناگزیر از تعطیلی کارخانه‌های خود هستند، بنابراین ضرورت دارد دولت در این شرایط از آنها حمایت کند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت شرکت‌ها و کارخانه‌های فولادساز بخش خصوصی، به‌دلیل عدم امکان رقابت برابر با رقبای دولتی، در بازارهای داخل و خارج همواره به‌عنوان یک موضوع جدی محل مناقشه فعالان بخش خصوصی بوده به‌طوری که فعالان این بخش همواره معتقدند برخورداری از حمایت‌های مالی و قانونی باعث می‌شود تا فضای رقابتی یکسانی بین تولیدکنندگان وجود نداشته باشد. شهرستانی درخصوص هزینه تمام شده تولید فولاد بین صنایع دولتی و بخش خصوصی، افزود: صنایع دولتی به‌طور کل از امکانات و تسهیلاتی بهره می‌گیرند که صنایع بخش خصوصی از آن برخوردار نیستند و به این ترتیب هزینه تمام شده فولاد برای این دو بخش یکسان نیست.

وی تصریح کرد: ابتدای سال جاری هر کیلو‌گرم بیلت فولادی یک هزار و ۸۵۰ تومان فروخته می‌شد و نرخ هر دلار بالغ بر سه هزار تومان بود، اما درحالی که نرخ یک دلار به حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان رسیده، یک کیلوگرم بیلت فولادی یک هزار و ۴۵۰ تومان خریداری می‌شود و به این ترتیب افت بیش از ۲۰ درصدی را بخش خصوصی باید بدون بهره‌گیری از هیچ‌گونه امتیازی در مقایسه با بخش دولتی پذیرا باشد.

رئیس هیات مدیره شرکت کلاچ گفت: افت طرح‌های عمرانی، کاهش قیمت تولیدات فولاد، پدیده دامپینگ (فروش کالا به نرخ ارزان‌تر از قیمت تمام شده) توسط رقبای خارجی به شدت تولید‌کنندگان بخش خصوصی داخل کشور را تحت تاثیر خود دارد و باید به شکل ویژه با اعمال تعرفه بالا، دولت از تولیدکنندگان داخلی فولاد حمایت کند.

به گفته شهرستانی، فولادسازان داخلی باید علاوه بر اقلامی مانند فرومنگنز که بخش عمده آن وارداتی است، نسبت به تامین قطعات و لوازم یدکی از خارج اقدام کنند، هرچند این مساله هزینه‌های ارزی سنگینی را به این واحدها تحمیل خواهد کرد.

صدرالدین علیپور، مدیرکل محیط‌زیست استان قزوین نیز در این مراسم افزود: کاهش آلایندگی خطوط صنایع برای ما یک فرصت تلقی می‌شود از این رو مقرر شده تا به صنایعی که در راستای کاهش آلایندگی گام‌های موثر برمی‌دارند، تسهیلات ویژه با تایید سازمان محیط زیست تعلق گیرد.

وی با اشاره به اینکه نگاه سازمان ما به مجموعه کلاچ، محیط‌زیستی است، افزود: از این رو بنا داریم در نمایشگاه محیط زیست، این شرکت به‌عنوان صنعت سبز معرفی شود، چراکه ساخت سیستم غبارگیر از سوی این شرکت برای سازمان ما بسیار ارزشمند است.

شرکت تولید لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) که سال ۱۳۵۴ در شهر صنعتی البرز استان قزوین احداث شد، سال ۱۳۵۷ به بهره برداری رسید و با توجه به کاهش مصرف لوله واتصالات چدنی در کشور از سال ۱۳۸۶ این کارخانه با تغییرات و نصب کوره‌ها و ماشین ccm شروع به تولید انواع اسلب و بیلت‌های فولادی کرد و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز خطوط ذوب و نورد را در دستور کار خود قرار داده است.