جهان سهم: قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائوی چین با ۶/۱ درصد کاهش به هر تن ۶۶.۸۵ دلار رسیده که این رقم پایین‌ترین میزان از ابتدای ژوئن سال ۲۰۰۹ تاکنون به شمار می‌رود. قیمت سنگ‌آهن در سال جاری میلادی تاکنون ۵۰ درصد کاهش یافته و تحلیلگران بانک‌های یو‌بی‌اس و گلدمن ساکس دیدگاه‌هایی در زمینه تغییرات قیمت‌ها در سال ۲۰۱۵ ارائه کرده‌اند که در ادامه ضمن بررسی وضعیت بازار سنگ‌آهن به آنها اشاره می‌شود. قیمت سنگ‌آهن به دلیل رشد مداوم عرضه و ضعف تقاضای چین کاهش یافته است. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن یعنی ریوتینتو، بی‌اچ‌پی بیلیتون و ویل اس‌ای به‌رغم کاهش قیمت‌ها بر ظرفیت تولید و عرضه سنگ‌آهن افزوده‌اند و بازار با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه شده است. در این میان ضعف بخش ساخت و ساز چین و رشد ظرفیت تولید سبب شده اقتصاد چین در آستانه پایین‌ترین نرخ رشد از سال ۱۹۹۰ قرار گیرد.

از سوی دیگر این هفته استرالیا پیش‌بینی خود از قیمت سنگ‌آهن در سال آینده میلادی را ۳۳ درصد کاهش داده است. دومینیک اشنایدر، تحلیلگر بانک یو‌بی‌اس در این زمینه می‌گوید: «شرایط بازار سنگ‌آهن واقعا نگران‌کننده است. حتی سال آینده میلادی نیز عاملی که از رشد قیمت‌ها حمایت کند وجود نخواهد داشت زیرا عرضه در حال افزایش است و در چین نرخ رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۵ از امسال پایین‌تر خواهد بود.»

وزارت صنعت استرالیا این هفته پیش‌بینی کرد متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن در سال آینده میلادی ۶۳ دلار باشد. در ماه سپتامبر این رقم ۹۴ دلار پیش‌بینی شده بود. تحلیلگران بانک گلدمن ساکس معتقدند سال آینده مازاد عرضه نسبت به تقاضا برای سنگ‌آهن ۱۱۰ میلیون تن خواهد بود. این رقم نسبت به ۶۰ میلیون تن امسال تقریبا دو برابر است. این بانک متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۵ را ۸۰ دلار پیش‌بینی کرده است.

عده‌ای از تحلیلگران معتقدند متوقف شدن تولید سنگ‌آهن در برخی معادن به‌ویژه در چین سبب به تعادل رسیدن بازار سنگ‌آهن خواهد شد و می‌توان به رشد قیمت‌ها در ماه‌های آینده امیدوار بود. بنا به اعلام خبرگزاری بلومبرگ، از ماه ژوئیه تاکنون ۲۲ پروژه معدنی جدید برای تولید سنگ‌آهن لغو یا عملیات اجرای آن متوقف شده است.

همچنین در چین تولید سنگ‌آهن کاهش یافته زیرا هزینه تولید برای برخی تولیدکنندگان این کشور بالا است. اگر این روند ادامه یابد مازاد عرضه نسبت به تقاضا کاهش خواهد یافت یا حتی از میان خواهد رفت. توقف ۲۲ پروژه یاد‌شده سبب می‌شود معادل ۱۴۰ میلیون تن ظرفیت جدید تولید طی سال‌های آینده وارد بازار نشود.

از ماه ژوئیه تاکنون ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت جدید تولید ایجاد شده است. اگر فرض کنیم تقاضا برای سنگ‌آهن هر سال ۵ درصد افزایش یابد در سال ۲۰۱۸ بازار سنگ‌آهن با کسری عرضه مواجه خواهد شد.