منیره نظامیوند چگینی: سال ۲۰۱۴ برای بازارهای جهانی مملو از فراز و نشیب‌های بیشماری بوده است. در این بین، فلزات اساسی نیز دستخوش نوسانات بسیاری شدند که از میان آنها، مس افت و خیزهای زیادی را به خود دید. این فلز سرخ سال جاری میلادی را با روندی سینوسی همراه بوده و مدام در کوتاه‌مدت و میان‌مدت شاهد نوسانات زیادی بوده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»؛ طی سال گذشته بهای این فلز با متوسط بالاتر از ۷ هزار دلار نوسان می‌کرد، تا اینکه با آغاز سال ۲۰۱۴ نظاره‌گر اتفاقات جدیدی در مسیر حرکتی قیمت آن بودیم. در ماه مارس سال جاری میلادی، بهای مس در بازارهای جهانی با سقوطی شدید و ناگهانی همراه شد که برای بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان غیرقابل پیش‌بینی بود؛ چرا که در آن زمان، فاکتور مهم میزان موجودی انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن که در روند قیمتی بازارهای مختلف نقش بسزایی ایفا می‌کند، برخلاف روال طبیعی خود عمل کرد و به‌رغم پایین بودن میزان ذخایر، شاهد افت قیمت‌ها بودیم.

تحلیلگران برای این ریزش ناگهانی دلایلی چند را برشمرده‌اند که از جمله می‌توان به خارج شدن مس از سبد وثیقه‌گذاری برای وام اشاره کرد. همچنین در آن زمان بانک‌ها موجودی‌های خود را به‌صورت‌های دیگری همچون دلار و اوراق قرضه تغییر دادند. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران دچار بدبینی به این فلز مهم و بازار آن شدند که این عامل نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش بهای مس داشت.

پس از آن، بازار مس در پی شرایط عمومی بازار و ضعف نسبی تقاضا در برابر عرضه، همچنان به ریزش خود ادامه داد تا اینکه در ماه آگوست دوباره موفق به شکستن سقف ۷ هزار دلاری شد و مدتی نیز در قیمت‌های بالایی از آن نوسان داشت؛ هرچند این رشد با کاسته شدن از جذابیت این فلز اساسی برای فعالان آن توأم شد، در نتیجه خریداران و سرمایه‌گذاران به جای خرید مس کاتد خالص، اقدام به خرید مس قراضه کردند، چرا که قیمت تمام‌شده آن بسیار پایین‌تر از مس کاتد بود. برخی تحلیلگران بر این باورند که رشد ناگهانی، حاکی از این موضوع است که بازار مس، پتانسیل رشدهایی از این قبیل را همچنان دارا است و ممکن است در ایام آتی باز هم شاهد چنین رفتاری از سوی این بازار باشیم.

براساس گزارش‌های موجود؛ از دلایل مهم برای این صعود، می‌توان به افت بهای نفت در آن مقطع زمانی اشاره کرد؛ علاوه براین، بحران‌های سیاسی منطقه و اوج گرفتن جنگ و درگیری در غزه نیز به رشد هرچه بیشتر قیمت مس دامن زد. از دیگر سو، موجودی انبارها در اقصی نقاط جهان نیز به پایین‌ترین میزان ۷ سال اخیر خود رسید؛ تا جایی که شاهد کاهش این رقم از ۷۰۰ هزار تن به حدود ۱۵۰ هزار تن بود.

اما در ادامه روند معاملات و طی هفته گذشته، شاهد رشدی هرچند اندک در بهای فلز سرخ بودیم. در آخرین معاملات انجام‌شده در بازارهای جهانی، قیمت این فلز مهم اساسی با رشد همراه بود و مرز ۶۷۰۰ دلار را نیز رد کرد. در این میان فاکتور سقوط بهای نفت و مهاجرت سرمایه‌گذاران و سفته‌بازها از نفت به سوی مس از عوامل تاثیرگذار در این تغییر قیمتی بوده است.

همچنین کاهش محدود ارزش دلار که به دنبال انتشار گزارش وزارت کار آمریکا رخ داد نیز عامل مهم دیگر برای این رشد بوده است. در این گزارش آمده که در ماه گذشته میلادی، ۲۱۴‌هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی ایجاد شده است که بسیار پایین‌تر از میزان پیش‌بینی شده و قابل انتظار تحلیلگران و کارشناسان بوده است. این گزارش احتمال رشد تقاضا برای مس را افزایش داد. از سوی دیگر حجم خرید مس چین؛ به‌عنوان بزرگ‌ترین استفاده‌کننده فلزات اساسی نیز به یکباره با رشد فزاینده‌ای همراه بوده که در نوع خود، دلیل مهمی برای صعود قیمت مس محسوب می‌شود. براساس گزارش‌ها، قرار بود چین رقمی بالغ بر ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن مس خریداری کند؛ اما در آخرین سفارش آن رقم ۳۰۰ هزار تن خودنمایی می‌کند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که دولت چین به سبب پایین بودن قیمت مس، فرصت را غنیمت شمرده و در تلاش برای افزایش موجودی انبارهای مس خود است. به نظر می‌رسد این رخداد در پی تصمیم دولت چین برای ایجاد ذخایر بزرگ استراتژیک مس صورت گرفته باشد و انتظار می‌رود این کشور در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۴ و سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۵ میلادی، اقدام به خرید ۷۰۰ هزار تن مس کند.