نوردکاران را دریابید

حدیث موسوی: چند روزی است که در بازار آهن از نوسان قیمت محصولات فولادی مورد مبادله تا حدود زیادی کاسته شده و اغلب آهن‌آلات بدون نوسان محسوس به خریداران عرضه می‌شود. این مساله که بیشتر ناشی از تعطیل یا نیمه تعطیل شدن فعالیت‌های مبادلاتی در بازار فولاد به دلیل آغاز دهه محرم و نزدیک شدن به تعطیلات چند روزه این ایام است موجب شده تا از میزان استعلام قیمت‌ها و حجم معاملات در این بازار به میزان زیادی کاسته شود. روز گذشته نیز در ابتدای هفته معاملاتی فولادی‌ها بهای اغلب مصنوعات فولادی داخلی و وارداتی بدون تغییر چندانی نسبت به آخرین قیمت‌های چهارشنبه هفته قبل اعلام شد. در این روز اغلب نوردکاران بخش خصوصی قیمت محصولات تولیدی را در کارخانه ثابت یا در محدوده همان قیمت‌های هفته پیش اعلام کردند، کما اینکه برخی تجار هم مقاطع تخت و طویل واحدهای بزرگ فولادی از قبیل ذوب آهن، فولاد مبارکه و... را با قیمت‌های ثابتی به خریداران عرضه کردند. هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت هر کیلو میلگرد حدود ۱۸۴۰ تومان است. متوسط قیمت تیرآهن در شاخه‌های سبک هم ۳۵۰ هزار تومان بوده و شاخه‌های سنگین این محصول در بازه ۸۰۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. در مبادی وارداتی هم نرخ هر کیلو شمش فولاد در بندر انزلی و بندر امام به ترتیب ۱۷۰۰ و ۱۶۸۵ تومان است که ثبات دو هفته‌ای را در روند تغییرات قیمت این محصول نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» پیرامون تحولات بازار آهن در خلال روزهای اخیر گفت: اگر در زمان رونق مبادلات فولاد بودیم با شروع دهه محرم، از حجم مبادلات در بازار تا حدودی کاسته شده و پس از این ایام دوباره خرید و فروش‌ها از سر گرفته می‌شد، اما هم‌اکنون که بازار فولاد خود درگیر رکود بوده و از قبل از آغاز این ایام، فعالیت‌های معاملاتی در حالت نیمه تعطیل قرار داشته است، این بی‌رونقی روال جدی‌تری

به خود گرفته است.

محمد آزاد افزود: متاسفانه با ادامه این روند باید کم‌کم به انتظار تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از واحدهای نوردی بخش خصوصی باشیم که این روزها با حاشیه سود پایین یا بعضا در شرایط ضرر به تولید ادامه می‌دهند. او توضیح داد: در شرایطی که تولید واحدهای نوردی به سختی در بازار به فروش می‌رسد و همین مساله نقدینگی این واحدها را به شدت کاهش داده است، الزام این واحدها به پرداخت هزینه‌های جاری و ثابت تولید از قبیل هزینه‌های انرژی، حقوق و دستمزد، تامین مواد اولیه، هزینه‌های انبارداری و... تنها گزینه‌ای را که پیش روی آنها به خصوص واحدهای کم‌توان‌تر قرار می‌دهد، تعطیلی و اعلام ورشکستگی است.

به گفته رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد، برخی واحدهای نوردی در شرایط اخیر به‌صورت اعتباری اقدام به فروش محصول می‌کنند، به این معنی که بازپرداخت وجه را برای خریداران به‌صورت مدت‌دار و چند ماهه قرار می‌دهند تا از این راه انگیزه خرید در مشتریان ایجاد کنند، اما به هر طریق تحمل این شرایط نیز در صورت ادامه رکود کاری غیرممکن است و لزوم توجه مسوولان مربوطه را برای اتخاذ سیاست‌های حمایتی از این واحدها بیش از گذشته گوشزد می‌کند.

آزاد به سیاست‌های خروج غیرتورمی از رکود دولت هم اشاره و بیان کرد: به رغم صحبت‌های زیادی که در محافل رسمی و غیررسمی پیرامون این سیاست‌ها می‌شود، اما تاکنون آثار مثبت این سیاست‌ها را در دوباره جان گرفتن معاملات در بازار فولاد مشاهده نکرده‌ایم. او ادامه داد: در این شرایط اصرار دولت نیز برای کنترل تورم فشار بیشتری به رکود موجود در برخی بازارها از جمله فولاد وارد کرده و از این جهت که به‌طور شفاف مشخص نیست سیاست‌های دولت برای تحریک تقاضا در اقتصاد کشور چیست، زمان خروج از رکود در این صنعت و سایر صنایع درگیر رکود را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.