دور خیز «مس» برای اجرای 17 طرح توسعه‌ای

گروه بنگاه‌های اقتصادی - آزاده حسینی: مدیر‌عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران از بازنگری در طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی مس و اجرای ۱۷ طرح توسعه‌ای خبر داد. احمد مرادعلیزاده گفت: این طرح‌ها به منظور دستیابی به تولید ۴۰۰ هزار تن مس، تا پایان سال ۹۸ مورد بازنگری قرار گرفتند و ۱۷ طرح برای اجرا تعیین شدند.

وی اظهار کرد: طرح توسعه فاز دوم تولید کنسانتره در شرکت مس آذربایجان در معدن مس سونگون و طرح فاز سوم تولید کنسانتره مس سرچشمه، در مجموع با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن تولید کنسانتره آماده بهره‌برداری هستند. وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها در ‌آذر‌ماه امسال، طی ۳ سال آینده به ظرفیت اسمی ۱۰۰درصدی تولید خواهیم رسید و سالانه ۷۰ هزار تن مس محتوا و ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس از این طریق تولید خواهد شد. وی ادامه داد: با بازنگری در طرح‌های شرکت ملی مس، در پروژه‌های کرمان و آذربایجان به میزان ۴۵۰ میلیون یورو از هدر‌رفت سرمایه جلوگیری شده است. با اجرای این دو طرح طی سه سال آتی ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی برای شرکت ایجاد خواهد شد. وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: شرکت ملی مس برای اجرای این ۱۷ طرح مهم، ۱۹۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۴۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی انجام خواهد داد که تاکنون ۶۱۵ میلیون یورو و ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. مراد علیزاده همچنین از برگزاری فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذاری در معادن مس کشور خبر داد و گفت: در این فراخوان محدودیتی برای سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی وجود ندارد و از پیشنهاد‌های مناسب استقبال خواهیم کرد. وی ادامه داد: در اجرای این طرح‌ها ۳۰ درصد منابع مالی توسط شرکت مس و بقیه از محل سرمایه‌گذاری‌های جدید تامین خواهد شد.

تشکیل هلدینگ مالی و اقتصادی

وی همچنین از تشکیل هلدینگ مالی اقتصادی این شرکت خبر داد و اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای تبدیل شرکت ملی مس به یک هلدینگ مالی، اقتصادی انجام شده است و در مرحله اول، معادن سونگون و کرمان به دو شرکت مس آذربایجان و مس کرمان تبدیل می‌شوند و به این ترتیب هلدینگی متشکل از شرکت ملی مس، شرکت مس آذربایجان و شرکت مس کرمان تشکیل خواهد شد.

وی توضیح داد: برای ایجاد این هلدینگ، منتظر تایید نهایی از سوی هیات پذیرش بورس هستیم.

وی تصریح کرد: با ایجاد این هلدینگ فعالیت و گردش مالی این شرکت‌ها به‌صورت مستقل و در استان مربوطه انجام خواهد شد و شرکت ملی صنایع مس ایران در تهران دفتر مرکزی این هلدینگ است.

وی همچنین ادادمه داد: با ایجاد این هلدینگ برای پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های مس آذربایجان و کرمان در بورس و فرابورس اقدام خواهیم کرد.

افزایش صادرات برای تحقق EPS

وی همچنین با اشاره به صادرات ۲۸ هزار تن مس کاتد طی ۶ ماه اول امسال، گفت: این رقم تا پایان سال به ۷۰ هزار تن خواهد رسید و بیش از ۸۰ هزار تن کنسانتره مس نیز صادر خواهد شد تا به پیش‌بینی سود مدنظر برای شرکت دست یابیم. مدیر‌عامل شرکت ملی مس اظهار کرد: پیش‌بینی سود هر سهم تعیین شده برای نیمه اول امسال ۲۳ تومان بود که تا پایان سال حتما رقم ۴۵ تومان در این مورد محقق خواهد شد. وی تصریح کرد: در ۷ ماه سال جاری، حدود ۱۸ درصد بیشتر از برنامه پیش‌بینی‌شده، تولید مس داشتیم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال نیز بیشتر از برنامه پیش‌بینی‌شده، تولید داشته باشیم.

تا سال ۲۰۱۸ روند مس صعودی نمی‌شود

وی در پیش‌بینی قیمت جهانی مس نیز اظهار کرد: تا سال ۲۰۱۸ روند فعلی قیمت‌ها یعنی بین ۶۴۰۰ تا ۷ هزار دلار ادامه خواهد داشت و از سال ۲۰۱۸ به بعد نیز با رشد اقتصاد جهانی، روند قیمت‌ها افزایشی خواهد بود و به بالای ۱۱ هزار دلار می‌رسد.

انتقال ارز حاصل از صادرات به شرکت

وی در مورد رسیدگی به تخلفات قبلی مرتبط با شرکت ملی مس نیز اظهار کرد: به منظور دور زدن تحریم‌ها، یک شرکت برای انتقال پول مس صادراتی به ایران تشکیل شده بود، به‌طوری که منابع مالی حاصل از فروش خارجی مس در حساب یک شرکت (EP) امین شرکت مس قرار می‌گرفت تا به ایران منتقل شود. مراد علیزاده ادامه داد: اختلافی بین مدیران آن شرکت و مدیر وقت شرکت مس وجود داشت، به‌طوری که شرکت امین خواستار دریافت حق‌الزحمه انتقال پول به ایران بود به همین دلیل مدتی از انتقال پول به ایران اجتناب کرد و در نهایت، این مساله مورد توجه دستگاه‌های امنیتی و بازرسی کشور قرار گرفت. وی اظهار کرد: بخشی از پول مربوط به مس صادراتی از طریق بانک ملت به ایران منتقل شده و حدود ۴۰ میلیارد تومان یعنی ۲ درصد از پول مس فروخته‌شده نزد شرکت امین باقی مانده و در حال حاضر سازمان بازرسی و دستگاه‌های امنیتی شاکی این موضوع هستند و پرونده مفتوح است.

تامین آب طرح‌ها با انتقال از خلیج فارس

وی در ادامه از طرح انتقال آب خلیج‌فارس به معادن گل‌گهر، سرچشمه و چادرملو خبر داد و گفت: این پروژه طی ۵ تا ۶ سال ‌آینده نهایی می‌شود و علاوه بر تامین آب مورد نیاز این معادن، مصرف شرب نیز خواهد داشت. وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال آینده میزان مصرف مس در کشور به ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید، گفت: تولید مس کشور تا سال ۹۸ به ۴۵۰ هزار تن می‌رسد که می‌توان

۲۰۰ هزار تومان آن را با ا رزش ۲ میلیارد دلار صادر کرد.

از یوزانس چینی استفاده می‌کنیم

مراد علیزاده همچنین با اشاره به استفاده از منابع یوزانس دو شرکت چینی به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو گفت: حدود ۳ سال است که از یوزانس چینی برای خرید و تجهیز معادن و کارخانه‌های اسید استفاده می‌کنیم. وی همچنین در مورد تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس گفت: گزارش‌های مربوط به این مساله تهیه شده و گزارش نهایی نیز در حال آماده شدن است که به زودی در صحن علنی مجلس ارائه می‌شود. وی با بیان اینکه متوسط مصرف مس در دنیا حدود ۳ کیلوگرم به ازای هر نفر است، گفت: در ایران این رقم حدود ۱/۴ کیلوگرم برآورد می‌شود و سالانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن مس در کشور مصرف می‌شود.

حقوق دولتی پرداختی مس ایران بیشترین رقم در جهان

مدیر‌عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه حقوق دولتی مس ایران نسبت به کل جهان بیشتر است، گفت: حقوق دولتی به ازای هر تن عیار ماده معدنی ۱۰ هزار تومان است که نسبت به سال ۹۰ معادل هزار درصد افزایش یافته است چرا که در آن زمان تنها هزار تومان پرداخت می‌شد و از سال ۹۱ شاهد افزایش چشمگیری بوده‌ایم به‌طوری که در ابتدا این میزان ۳ هزار تومان بود و بعد به ۱۰ هزار تومان تبدیل شد. وی با بیان اینکه به ازای هر تن مس محتوا ۵۹۰ دلار حقوق دولتی می‌پردازیم، گفت: این میزان بالاترین حقوق دولتی درجهان است که خوشبختانه امسال چیزی به آن افزوده نشد.