حدیث موسوی: روز گذشته در حالی که روند معاملات محصولات فولادی در بازار آزاد با ضعف نسبی همراه بود و نشانه‌ای از رونق خرید و فروش‌ها مشاهده نشد، اما تا ساعات میانی مبادلات این روز نوسانات مختلفی از قیمت‌ها به ثبت رسید که از جذابیت برخی محصولات فولادی و عدم جذابیت بعضی دیگر از آهن‌آلات برای سمت تقاضا حکایت می‌کرد. روز سه‌شنبه در شرایطی که قیمت شمش وارداتی به کشور بدون نوسان و در بازه قیمتی روزهای قبل (۱۷۱۰ تومان شمش ۵SP روس در بندر انزلی و ۱۶۹۰ تومان شمش ترکیه‌ای و کره‌ای در بندر امام) اعلام شد، اما بهای فولادهای صنعتی مانند ورق فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها افزایش ۵ تا ۱۰ تومانی را به ازای هر کیلو تجربه کرد. کمااینکه در این روز میلگرد نوردکاران بخش خصوصی نیز در یکسری از سایزها با کاهش ۵ تا ۱۵ تومانی و در دیگر سایزها بدون تغییر به خریداران اعلام قیمت شد. هم‌اکنون در بازار آزاد در حالی که حجم دادو‌ستد فولادهای ساختمانی به خصوص با نزدیک شدن به روزهای سرد سال و افت بیش از پیش فعالیت‌های ساختمان‌سازی به‌طور چشمگیری کاهش یافته، اما روند معاملات انواع ورق و به‌طور کلی فولادهای صنعتی شرایط بهتری را در خرید و فروش‌های روزانه تجربه می‌کند.

طبق برخی اظهار‌نظرها کسادی بازار فولاد موجب شده تا نزدیک به ۱۵ میلیون تن فولاد در انبارها رسوب کند که اگر این شرایط به همین منوال ادامه یابد، باید انتظار داشت در طول ماه‌های آینده با کاهش حجم تولید واحدهای فولادی برخلاف رقم‌های هدف‌گذاری شده مواجه شویم.

به هر ترتیب به گفته یکی از معامله‌گران، در بازار انواع ورق اعم از گالوانیزه، قلع اندود، سیاه و روغنی در مقایسه با محصولی مانند میلگرد شاهد معاملات پررونق‌تری هستیم که از تعادل نسبی حجم عرضه با تقاضای این محصول حکایت می‌کند. در واقع روند رو‌به رشد مصارف صنعتی ورق در صنعت خودروسازی، ساخت لوازم خانگی، لوله و پروفیل‌سازی معاملات به نسبت بهتری را برای این محصول رقم زده در حالی که فولادهای ساختمانی به علت رکود در بخش مسکن و کاهش بودجه‌های عمرانی طرح‌های بزرگ از این مزیت برخوردار نیست.

به‌عنوان مثال صنعت خودرو به‌عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان ورق در طول چند ماه گذشته با بهبود حجم تولید روبه‌رو بوده است. بر اساس اعلام رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در شهریور ماه امسال ۵/۷۳ درصد و در شش ماه نخست امسال ۳/۷۴ درصد افزایش یافته است. طبق این گزارش تولید انواع خودروی سواری در شهریور ماه امسال با رشد ۱/۷۳درصدی از ۵۶ هزار و ۱۷۵ دستگاه در شهریور ماه ۱۳۹۲ به ۹۷ هزار و ۲۵۵ دستگاه رسیده، تولید انواع وانت نیز با رشد ۳/۷۴ درصدی از ۹۳۳۱ دستگاه به ۱۶ هزار و ۲۶۰ دستگاه رسیده است.

این معامله‌گر با اشاره به اینکه هم‌اکنون در بازار با کمبود ورق روغنی ضخامت‌های ۲ و ۵/۲ میلی‌متری به علت تولید محدود فولاد مبارکه و کاهش حجم واردات روبه‌رو هستیم، گفت: در حالی که دیگر ضخامت‌های ورق با روند با ثبات قیمت‌ها همراه هستند، اما نرخ این ضخامت‌ها به علت کمبود عرضه به‌طور چشمگیری بالا رفته که با افزایش نسبی حجم واردات از کشورهای کره‌جنوبی و چین در طول چند ماه آینده پیش‌بینی می‌شود قیمت آن متعادل شود.

روز گذشته در بورس کالا نیز فولاد مبارکه ۱۱۰ هزار و ۵۲۰ تن انواع ورق را در سیستم مبادلات مچینگ توسط کارگزاران ثبت کرد که به این ترتیب از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۲ میلیون و ۸۸ هزار و ۹۵۰ تن ورق توسط این شرکت در بورس کالای ایران به فروش رسیده است.