شایان کرمی تحلیلگر بازار سرمایه معاملات آتی سکه در هفته‌های گذشته روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت؛ به‌طوری‌که از اواسط شهریور تا‌کنون تعداد قراردادهای باز در این بازار از ۷۵۰۰ قرارداد به ۱۱هزار و۶۰۰ قرارداد در روزهای اخیر رسیده است. این در حالی است که در ماه‌های گذشته فاصله سررسیدهای آخر مانند اسفند ماه ۹۳ حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال با سکه فیزیکی در بازار بود و پس از کاهش فاصله‌ها و رسیدن فاصله اردیبهشت ۹۴ که در حال حاضر سررسید آخر محسوب می‌شود، این فاصله به ۵۰۰ هزار ریال رسید و با این کاهش فاصله، بر تعداد قراردادهای باز بازار افزوده شد. اگر فعالان این بازار به خاطر داشته باشند در روزهایی که فاصله معاملات آتی در سررسید آخر با بازار نقدی زیاد بود، سکه طلا در بازار فیزیکی زیر ارزش ذاتی معامله می‌شد؛ اما در حال حاضر سکه فیزیکی و مظنه طلا در بازار نقدی (spot) بالای ارزش ذاتی آن است و معاملات آتی در کمترین فاصله خود در سال جاری قرار دارد؛ به‌طوری‌که قیمت سررسید اول (آبان ۹۳) پایین‌تر از معاملات بازار نقدی است.

با توصیفات فوق می‌توان نتیجه گرفت هجرها (پوشش‌دهندگان ریسک) در حال حاضر می‌توانند با خرید بازار آتی و فروش طلای بازار یک استراتژی پوشش ریسک مناسب داشته باشند، این در حالی است که هجرهای موفق در ماه‌های گذشته با فروش آتی سکه در سررسید‌های دور و خرید سکه فیزیکی سودهای بدون ریسک مناسبی کسب کردند. حجم معاملات نیز در هفته‌های گذشته با اضافه شدن قراردادها افزایش یافته و نوسانات بیشتری در هر روز در بازار دیده می‌شود.

اونس جهانی نیز با کاهش درگیری‌های نظامی در غزه و آرام شدن اوضاع سیاسی و نظامی اوکراین و همچنین سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا مبنی بر کاهش و قطع خرید اوراق قرضه و افزایش نرخ بهره این کشور و کاهش تقاضای چین و هند، با کاهش زیادی در ماه‌های گذشته همراه بوده است؛ به‌طوری که به حمایت سالانه خود (کف ۱۱۸۰ دلار) نزدیک شده؛ البته هنوز سطح ۱۲۰۰ دلار را شکست نداده است.

هرچند نقره و نیز نرخ یورو به دلار همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهند و مدام سطوح جدیدی را نسبت به حمایت‌های سال‌های گذشته تجربه می‌کنند، اما شاخص دلار برخلاف اونس و نقره روند صعودی به خود گرفته و اعداد جدیدی را در سطوح بالا تجربه می‌کند. حال به نظر می‌رسد گزارش وزارت کار آمریکا درخصوص وضعیت بازار اشتغال در ماه سپتامبر می‌تواند تاثیر زیادی بر روند اونس در هفته پیش رو داشته باشد. دلار داخل نیز در پی افزایش شاخص دلار، اخبار مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته و سخنان نخست‌وزیر کشور انگلیس هفته صعودی را سپری کرد، به‌طوری‌که تا سطح ۳۲۷۰ تومان رشد را به ثبت رساند. از منظر تکنیکال با معامله شدن دلار نقدی در بازار بالای ۳۲۵۵ تومان، می‌توان انتظار افزایش آن حتی تا سطح ۳۳۰۰ تومان را داشت؛ در غیر این صورت، با شکست سطح حمایتی ۳۲۲۵ تومان، دلار داخل امکان کاهش قیمتی را خواهد داشت که این بستگی زیادی به مذاکرات هسته‌ای پیش رو دارد.