محمد حسین بابالو: معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران در هفته گذشته جذابیت محسوسی نداشت و کاهش تنوع عرضه‌ها در کنار ضعف شدید نقدینگی و انتظار خریداران برای کاهش قیمت‌های پیشنهادی باعث شد که روزهایی کم رونق در بورس کالای ایران ثبت شود تا جایی که حجم تقاضا در هفته گذشته به کمترین حد در یک ماه اخیر رسید. با توجه به نزدیکی به ماه مهر و زمان اعلام قیمت‌های پایه جدید در کنار کاهش قیمت‌های جهانی، انتظار برای کاهش قیمت‌های پایه وجود دارد که این امر در کنار افزایش نسبی قیمت ارز در بازار غیررسمی این انتظار را اندکی محدود کرده است. کاهش شدید حجم تقاضا، ضعف نقدینگی و ضعف معاملات در بورس کالا پتانسیل‌های مهمی برای کاهش قیمت پایه به حساب می‌آید که امید است مورد توجه واقع شود. هر‌چه می‌گذرد جذابیت معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران بیشترکاهش می‌یابد. عواملی همچون کاهش تقاضا و تنوع عرضه ها، کاهش آرام و چراغ خاموش عرضه‌های جذاب در کنار حجم بسیار بالای عرضه‌های عمومی (که جذابیت کمتری دارند )،

ضعف شدید نقدینگی، کاهش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی محصولات پتروشیمی، نوسان قیمت‌ها در بازار داخلی و شایعه وجود اجناسی با قیمت‌هایی کمتر از قیمت تمام شده در بورس کالا، شایعه عدم تحویل به موقع کالاهای معامله شده در بورس، عدم وجود حمایت‌های اعتباری در بورس کالا و وجود چنین شیوه معامله در بازار و خرید مدت‌دار، ضعف بازارهای صادراتی برای محصولات نهایی، توجه بیشتر به انواع Off گرید در بورس کالا، بالابودن قیمت‌ها و تمایل خریداران به کاهش قیمت عرضه‌کنندگان اصلی، احتمال کاهش قیمت‌های پایه در روزهای آینده، شرایط وخیم بازارهای جهانی در کنار افزایش نسبی و مجدد نرخ ارز در بازار داخلی، ورود کالاها به فاز مچینگ، پیش قدم شدن پتروشیمی اروند برای کاهش قیمت PVC و عدم افزایش محسوس حجم معاملات آن، همچنین انتظار سرایت این روند کاهش قیمت به سایر عرضه‌کنندگان اصلی (که چنین امری محقق نشد) و سایر شرایطی را که باعث ضعف مبرم مبادلات و عقب‌نشینی خریداران در بازار شده است، می‌توان از واقعیت‌های این بازار دانست.

هفته گذشته بسیاری از کالاهای عرضه شده مهم در بورس کالا شاهد ثبت هیچ معامله‌ای نبود که ضعف شدید نقدینگی در بازار و تضعیف جذابیت تولید را در ذات خودنهفته دارد. پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG۷۸۵ و OFF - BG۸۲۱ درجه ۱ پتروشیمی تندگویان، پلی‌پروپیلن نساجی RG۱۱۰۲XK و پلی‌پروپیلن شیمیایی RG۳۲۱۲E پتروشیمی رجال، استایرن بوتادین رابر تیره ۱۷۱۲ و استایرن بوتادین رابر روشن OFF - ۱۵۰۲ درجه ۱ پتروشیمی بندر امام، پلی‌وینیل کلراید S۶۵، پلی‌وینیل کلراید OFF - E۷۲۴۴ درجه ۲، پلی‌وینیل کلراید OFF - E۶۸۳۴ درجه ۱ پتروشیمی اروند، پلی‌اتیلن ترفتالات آمورف - OFF درجه ۱ و درجه ۲ پتروشیمی تندگویان، اپوکسی رزین جامد محلول در زایلین E۱X۷۵LC و پلی‌کربنات OFF - ۱۲۱۸ درجه ۱ پتروشیمی خوزستان، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی I۴ و پلی‌اتیلن سنگین OFF - PEWAX درجه ۱ پلیمر کرمانشاه، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۲۲۰۰J پتروشیمی ایلام، پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۴۲۰H، پلی‌اتیلن سنگین OFF - PEWAX درجه ۱ پتروشیمی امیر کبیر، استایرن بوتادین رابر گرید لاتکس، استایرن بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲- OFF درجه ۱ و درجه ۲ پتروشیمی تخت جمشید، پلی‌اتیلن سنگین فیلم EX۵ پتروشیمی جم، پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳، پلی‌پروپیلن شیمیایی X۳۰G و پلی‌پروپیلن نساجی Z۳۰G پتروشیمی مارون، پلی‌پروپیلن شیمیایی OFF - EP۲X۸۳CE درجه ۱ پتروشیمی شازند، پلی‌پروپیلن نساجی ZH۵۵۰J نوید زرشیمی، اکریلونیتریل بوتادین استایرن ۵۰ - گرید طبیعی پتروشیمی قائدبصیر و پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۱۰۲TX۰۰ پتروشیمی لاله کالاهایی بودند که در عین وجود عرضه هیچ معامله‌ای برای آنها ثبت نشد.

عقب‌نشینی خریداران در بورس کالا مطلبی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. در شرایط فعلی که ضعف نقدینگی در بازار محرز است و همچنین شاهد عدم تمایل دولت به اتخاذ سیاست‌های انبساطی هستیم انتظار از سیستم بانکی برای پرداخت وام بیشتر به تولید شاید بیهوده بوده یا حداقل تاثیر محسوسی بر شرایط بازار نخواهد داشت بنابراین انتظار تحریک تقاضا با محوریت بانک وجود ندارد. از طرفی شاید این حجم تقاضا از بازار داخلی تامین شود. شایعه‌ای که بارها به گوش رسیده و نتیجه کمتر بودن قیمت‌ها به نسبت قیمت تمام شده

در بورس با احتساب کارمزد معامله، معرفی شرکت خریدار و مالیات بر ارزش افزوده است. موارد ذکر شده غیرقابل تغییر است بنابراین کاهش قیمت‌های پایه شاید تنها راه افزایش جذابیت معامله در بورس کالای ایران باشد. رخدادی که افزایش رایزنی‌ها از جانب مدیران بورس کالا و حتی کارگزاران را می‌طلبد. از سویی با توجه به نزدیکی به پایان شهریورماه و اعلام قیمت‌های پایه جدید شاید این قبیل رایزنی‌ها نتیجه بهتری را در بر داشته باشد و بتواند رونق را به کل بازار بازگرداند.

در این میان شاید عجیب ترین شرایط را بتوان برای عرضه ۳۰۰۰ تن پلی‌وینیل کلراید S۶۵ پتروشیمی اروند دانست که با وجود کاهش منحصر به فرد قیمت پایه در مقایسه با دیگر عرضه‌کنندگان شاهد ثبت هیچ قراردادی نبود. البته این رخداد را باید بسیار عجیب و قابل بررسی دانست. همیشه تولید مصنوعات PVC در داخل، یک تولید جذاب به حساب می‌آمد ولی ضعف معاملات در عرضه‌های گسترده و پراکنده و افزایش جذابیت انواع Off گرید نشان دهنده ضعف شدید تولید در ضعف محسوس نقدینگی است که شاید کاهش کیفیت تولیدات و تضعیف بازار فروش را هشدار دهد. هم اکنون بازار عراق و افغانستان که بازارهای مهم صادراتی ما را تشکیل می‌دادند هر دو تضعیف شده‌اند. البته افزایش نسبی قیمت دلار در بازار داخلی شاید بتواند مجددا جذابیت صادرات را افزایش دهد اما نمی‌توان به دورنمای قدرتمند آن چندان امیدوار بود.

این موارد در حالی بود که هنوز هم بسیاری از انواع جذاب پلیمرها با بالابودن حجم تقاضا

رو به رو بودند که با سقف مجاز معامله شدند. این شرایط که توسط تولیدکنندگان بزرگ به دقت رصد می‌شود باعث شد که شاهد ثبات معاملات سلف هم باشیم که از توجه خاص مدیران فروش به شرایط بازار حکایت می‌کند. جذابیت معاملات سلف به نسبت قراردادهای نقدی کمتر است ولی در هر صورت آغاز معاملات سلف برای کالاهای جذاب نشان می‌دهد که توجه بیشتر به واقعیت‌های بازار همچنین عدم اعتماد از دورنمای عرضه و تقاضا در بازارهای داخلی و بورس کالا به وجود آمده که نشان دهنده درک شرایط کلی این صنعت و پتانسیلی برای بهبود و تقویت بنیادین این بازار به حساب می‌آید.

تمامی این موارد در حالی است که قیمت‌ها در بازارهای جهانی اغلب در مسیر کاهش قرار داشته و به نظر می‌رسد این روند نزولی ادامه یابد. با توجه به کاهش قیمت نفت خام در اغلب بازارهای جهانی شاهد کاهش قیمت مواد اولیه صنایع پتروشیمی هستیم که این کاهش هزینه تولید در حال سرایت به بازارهای فروش است. انواع پلی‌اتیلن‌ها را می‌توان پیش قراول کاهش قیمت‌ها قلمداد کرد زیرا فرآیند تولید ساده‌تری داشته و بازارهای مصرف نیز سرعت حرکت بیشتری دارند.

با توجه به ضعف نسبی تقاضا در اغلب بازارهای جهانی با محوریت آسیای جنوب شرقی

همچنین شرایط سخت تولید در صنایع پایین‌دستی به تبع کاهش رشد اقتصادی، به نظر می‌رسد جذابیت صادراتی این قبیل کالاها نیز در مسیر کاهش قرار داشته باشد که داده مهم و موثری برای توجه بیشتر به عرضه‌ها در بورس کالای ایران خواهد بود.

هفته‌ای برای عقب‌نشینی خریداران

هفته‌ای برای عقب‌نشینی خریداران

هفته‌ای برای عقب‌نشینی خریداران