جایگاه اوراق سلف استاندارد در سیاست‌های کلان دولت و بسته خروج از رکود غیر‌تورمی، برای خبرنگاران حوزه بورس کالای ایران که در نخستین دوره جدید کارگاه‌های آموزشی این بورس شرکت کرده بودند، تشریح شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، در هفته‌ای که گذشت با حضور حدود ۴۰ خبرنگار رسانه‌های مختلف کشور از جمله روزنامه‌ها، مجلات، خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و صدا و سیما، نخستین دوره جدید کارگاه‌های آموزشی بورس کالا برگزار شد.

بر‌اساس این گزارش، در این دوره آموزشی با حضور خبرنگاران در تالار معاملات بورس کالای ایران، نحوه معاملات انواع کالاها و روند کشف قیمت برای آنها توضیح داده شد. همچنین تشریح جایگاه اوراق سلف استاندارد در سیاست‌های کلان دولت، معاملات اموال مازاد بانک‌ها در بازار فرعی این بورس و نحوه گزارشگیری از پورتال بورس کالا، از دیگر مباحث مطرح شده در این کارگاه آموزشی بود.

جواد فلاح رئیس اداره مطالعات و سنجش ریسک بورس کالای ایران در ابتدای این دوره آموزشی، درخصوص تاریخچه و اهمیت بورس‌های کالایی در جهان، مزایای بورس کالا، معافیت‌های مالیاتی قراردادهای مورد معامله در این بورس و معرفی بازارهای مختلف فیزیکی، مشتقه و فرعی سخن گفت.

وی سپس در بخش تشریح روند معاملات کالاها در تالار معاملات، پس از بیان مراحل مختلف کشف قیمت در تالار درخصوص تخصیص کالا از طریق سیستم و نحوه اولویت‌بندی سفارش‌ها، توضیحات کاملی را به خبرنگاران رسانه‌ها ارائه کرد. نحوه خریداری کالای مازاد و روش تسهیم به نسبت از دیگر مباحث مطرح شده در این بخش بود.

این گزارش حاکی است، در بخش دوم این دوره آموزشی پس از تشریح جایگاه اوراق سلف استاندارد در سیاست‌های کلان دولت و بسته خروج از رکود غیر‌تورمی توسط علیرضا ناصرپور رئیس اداره توسعه ابزارهای مالی نوین، به مطالبات بخش صنعت از بورس کالا درخصوص معاملات اوراق سلف استاندارد از جمله درخواست انجمن مدیران صنایع و تولیدکنندگان اشاره شد.

ناصرپور با بیان مزایای قابل توجه معاملات اوراق سلف استاندارد مانند تسهیل تامین مالی سرمایه در گردش، تامین مالی بلند‌مدت طرح‌های توسعه‌ای، معافیت مالیاتی اوراق و پوشش ریسک آنها از بدون کوپن بودن این اوراق و تضمین حداقل و حداکثر سوددهی آنها سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه اکثر کالاهای مورد معامله در تالارهای محصولات صنعتی، معدنی و پتروشیمی از قابلیت انتشار اوراق سلف استاندارد برخوردارند، بر نقش شرکت‌های تامین سرمایه به‌عنوان مشاور پذیرش، متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان این اوراق تاکید کرد.