محمدحسین بابالو: در بخش‌های قبل شرایط عمومی عرضه، تقاضا، شرایط معامله و رخدادهای موثر بر بازارهای جهانی به تفصیل بررسی شده و نهایتا در بخش هفتم نیز ویژگی‌های فنی و شرایط بازار سنگ‌آهن و برخی موارد نیاز برای تحلیلگران بنیادین ذکر شد. سنگ‌آهن یک کالای استراتژیک است یعنی مشابهی نداشته؛ بنابراین کالای جایگزینی هم ندارد. برای سال‌هایی متمادی بازار سنگ‌آهن بازاری یک‌طرفه بود؛ به طوری که تولیدکنندگان بزرگ استرالیا و برزیل هر چه می‌گفتند فولادسازان چینی باید قبول می‌کردند. افزایش سرمایه‌گذاری چینی‌ها در معادن شمال این کشور در کنار رشد شدید حجم تولید در دیگر کشورها باعث شد این بازار انحصاری اندکی بهبود یابد. البته هنوز هم تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن استرالیا و برزیل برای این بازار تعیین تکلیف می‌کنند. این شرکت‌ها با افزایش حجم تولید و کاهش قیمت فروش، بسیاری از تولیدکنندگان غالبا چینی را از بازار اخراج کردند و سپس با افزایش قیمت سعی کردند فروش بازار خود را بهبود بخشند، اما تاکنون این رخداد محقق نشده و موجودی بالای انبارها و حجم تولید فراگیر آنها بازار سنگ‌آهن را مجددا وارد یک فاز نزولی دیگر کرده‌ است. نهایتا باید گفت هنوز هم در این بازار، واله برزیل و دیگر تولیدکنندگان بزرگ استرالیایی تعیین تکلیف می‌کنند، پس باید تلاش کرد تا تصمیمات و استراتژی‌های آنان را در کنار شرایط تقاضا با محوریت چین رصد کرد. شرکت‌های واله برزیل و ریوتینتو، بی‌اچ پی بیلتون، فورتسکیو وOZ مینرال استرالیا به ترتیب مهم‌ترین بازیگران این بازار و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن در جهان هستند. این شرکت‌ها اغلب استراتژی و شرایط تولید را در وب‌سایت‌های خود به اشتراک می‌گذارند.
سودآوری و قیمت سهام در بازارهای بورس جهانی نکته مهمی برای تخمین استراتژی این قبیل شرکت‌ها است. در روزهای قبل شاهد ریزش قیمت سهام آنها بودیم که نشان‌دهنده کاهش سودآوری آنها بود. این موضوع باعث شد که اقدام به رایزنی برای افزایش قیمت‌های خود کرده و این روند صعودی هم محقق شد. چین با جذب نزدیک به ۶۷ درصد از تولیدات سنگ‌آهن در جهان بزرگ‌ترین بازار مصرف این کالا به شمار می‌آید که مهم‌ترین مقصد صادراتی این کالا است. برآوردها نشان می‌دهد ۶۷ درصد از مصرف سنگ‌آهن در چین تنها به بازار مسکن مربوط است و نوسان این بازار می‌تواند دورنمای تقاضای سنگ‌آهن را به سادگی تخمین بزند. چین بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد در جهان هم هست، ولی تقاضای سنگ‌آهن با محوریت صادرات فولاد چندان بر بازار سنگ‌آهن موثر نیست. هم اکنون اوج صادرات فولاد چین از سال ۲۰۰۸ تاکنون است که حجم صادرات به تولید فولاد خام این کشور توانسته به رکورد ۹ درصد برسد. در سال‌های اخیر تولیدکنندگان اروپایی به جای استفاده از قرار‌دادهای نقدی که خود آنها در بازار چین این شیوه قرارداد را ترویج می‌کنند به عقد قراردادهای ۱۰ساله و با تعیین قیمت سالانه اقدام می‌کنند؛ زیرا نوسان قیمت سنگ‌آهن برای این صنعت بیشتر زیان‌آور بوده تا سودده. برآوردها نشان می‌دهد هزینه تولید نزدیک به ۸۰ درصد معادن سنگ‌آهن بین ۸۰ تا ۹۰ دلار در هر تن است که البته این رقم با احتساب بهره مالکانه محاسبه شده است. تخمین تولید داخلی چین که نزدیک به ۱۳۲۰ میلیون تن تولید می‌کند پس از فرآوری و پرعیارسازی برابر با ۳۷۰ میلیون تن با استانداردهای بین‌المللی خواهد بود که اصلا کفاف تقاضای این کشور را نداده و هزینه تولید بالای آن باعث شده که احتمال جایگزینی ۲۵۰ میلیون تن سنگ‌آهن وارداتی با تولید داخل این کشور وجود داشته باشد.

قیمت تمام شده سنگ‌آهن استخراج شده تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، ولی هزینه‌های حمل و مخصوصا بهره مالکانه مهم‌ترین نقش را در قیمت تمام شده دارد. واله برزیل چون یک شرکت دولتی است مشکلات بسیاری در این خصوص دارد. پس از آن فورتسکیو استرالیا شرایط سختی دارد. البته در کاهش قیمت‌ها انتظار کاهش بهره مالکانه وجود دارد؛ بنابراین می‌توان به افت نرخ تمام شده فعلی امیدوار بود. قیمت تمام شده یا هزینه تولید در معادن روباز با احتساب چند فاکتور تغییر می‌کند. اول عیار و عیار حد، نسبت باطله‌برداری، فاصله معدن از کارخانه، قیمت نفت که هزینه استخراج را تخمین می‌زند، شرایط زمین‌شناسی، آب و هوایی و سختی فعالیت معدنکاری. در بخش‌های بعد قیمت تمام شده و هزینه استخراج سنگ‌آهن را به‌صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.