محمدحسین بابالو: معامله محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها در بورس کالا به آرامی وارد فاز بهبود می‌شود به‌طوری که شاهد افزایش بسیار آرام حجم تقاضا هستیم. با توجه به عدم افزایش جدی قیمت‌ها در بورس کالا در کنار افزایش حجم عرضه و شرایط عمومی بازارهای داخلی می‌توان به ادامه روند تقویت حجم معاملات در بورس کالای ایران امیدوار بود. به نظر می‌رسد بورس و به تبع آن بازار داخلی خود را برای بهبودی آرام آماده می‌کنند. دیروز شاهد عرضه گسترده محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس کالای ایران بودیم. بنزن با پایه زغال سنگ ذوب آهن اصفهان، گوگرد گرانوله و کلوخه، برخی انواع پلی‌پروپیلن‌های نساجی، پلی‌اتیلن‌های سنگین تزریقی گریدهای UV ۶۰۵۰۷ و ۵۲۵۱۸، انواع قیر ۶۰۷۰، ۸۵۱۰۰، MC۲۵۰ و قیر امولسیون CRS۱، برخی انواع پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی، پلی‌اتیلن‌های سنگین فیلم و سنگین لوله، پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳، پلی‌اتیلن سنگین فیلم EX۵ و EX۵، لوب کات سنگین و سبک، وکیوم باتوم، اکریلونیتریل بوتادین استایرن ۵۰ - گرید طبیعی پتروشیمی قائد بصیر و زایلین مخلوط هندوستان بخش‌هایی از این عرضه‌ها را تشکیل می‌دادند.

به صورت نسبی در این روز معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی با محوریت پلیمرها به نسبت روزهای قبل از جذابیت بیشتری برخوردار بود و به نظر می‌رسد بخشی از تقاضا به بازار بازگشته است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که برآیند افزایش قیمت‌ها نزدیک به یک درصد بوده و با توجه به عدم افزایش جدی قیمت‌ها در کنار افزایش حجم عرضه می‌توان به بهبود بازار محصولات پلیمری در داخل امیدوار بود. در روزهای قبل شایعه‌ای به گوش رسید که از احتمال کاهش حجم عرضه‌ها حکایت داشت. با توجه به افزایش نسبی حجم عرضه‌ها در کنار تنوع محصولات عرضه شده می‌توان گفت که این شایعه صحت نداشته است. البته روز سه‌شنبه و زمان اوج حجم عرضه‌ها را می‌توان زمانی اصلی برای برآورد اوضاع دانست اما شرایط عمومی بازار با کاهش حجم عرضه‌ها چندان سازگار نخواهد بود. با توجه به نبود رقابت جدی برای غالب محصولات پلیمری و روند عمومی نزولی در بازار ارز به نسبت ماه‌های گذشته می‌توان افزایش حجم تقاضا و بهبود بیشتر حجم معاملات را انتظار داشت.

در روز گذشته افزایش تقاضا برای پلی‌اتیلن‌های سنگین بیشتر از سایر انواع پلیمرها بود. در این میان بالابودن نسبی تقاضا برای پلی‌اتیلن سنگین گرید لوله نشان‌دهنده افزایش جذابیت تولید آن برای روزهای گرم سال است که نقطه مثبت مهمی تلقی می‌شود. وکیوم باتوم هم شرایط مشابهی داشت و عرضه ۳ هزار تنی آن با ۲۴ هزار تن تقاضا رو به رو شد.

در بازارهای داخلی شرایط کلی بازار چندان جذاب نیست و ذهنیت دوگانه‌ای بر بازار مستولی شده است. برخی فعالان بازار از احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها صحبت می‌کنند ولی برخی دیگر با توجه به کاهش نسبی قیمت‌ها در بورس کالا از کاهش بیشتر قیمت‌های داخلی ترسیده‌اند.

این موارد در کنار ضعف نسبی تقاضا باعث شده که بازار برای بازگشتن به روزهای اوج خود تردید داشته باشد. این نوسان قیمت‌ها و احتمال کاهش بیشتر که توسط افزایش حجم عرضه‌ها در بورس کالا توجیه می‌شود باعث شده تا خریداران و فروشندگان تا حد امکان از خرید خودداری کرده و تنها به میزان ضرورت خرید کنند. این مطلب پتانسیل افزایش بیشتر قیمت‌ها را تا حدودی محدود می‌کند. این موارد در حالی است که با سپری شدن روزهای تعطیل مربوط به عید فطر انتظار افزایش تقاضا وجود دارد ولی هنوز این مطلب به افزایش محسوس قیمت‌ها منتهی نشده است. از طرفی در بازارهای مشابه شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم که این جو روانی می‌تواند به نوبه‌خود به صعود نرخ‌ها در بازار پتروشیمی کمک کند.

با توجه به این مطلب که از زمان آغاز اجرای مصوبه دولت مبنی بر آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا شاهد معامله نزدیک به ۷۳ درصد از محصولات پتروشیمی بدون رقابت و با قیمت پایه بودیم می‌توان ترس و تردیدخریداران اصلی را از کاهش بیشتر قیمت‌ها درک کرد. آمارها نشان می‌دهد که متوسط افزایش قیمت ناشی از رقابت در محصولات پتروشیمی نیز ۰۶/۱ درصد بوده که در کنار افزایش محسوس حجم عرضه‌ها در بورس کالا خروجی این موارد تنها افزایش حجم عرضه در بورس و بازار بوده است.