سحر نمایشی: این روزها میزان خرید و فروش در بازار فلزات پایه به کمترین حد خود نسبت به قبل از ماه رمضان رسیده است. فروشنده‌ها اگرچه تصمیم به فروش گرفته‌اند، اما معامله گران از خرید اجتناب می‌کنند. خریداران فقط به پرسش‌ قیمت در بازار اکتفا می‌کنند و صرفا درباره قیمت‌های آتی این محصولات در حال پرس و جو هستند. در این بازار نه اینکه محصولی برای فروش وجود نداشته باشد یا اینکه همه تقاضا‌کنندگان نیازی به محصولی جدید نداشته باشند، بلکه آنچه فضای مصنوعی نخریدن و نفروختن را در بازار فلزات پایه ایجاد کرده، نامعلوم بودن وضعیت ماه‌های آتی و نگرانی خریدار و فروشنده از ضرر احتمالی در نتیجه انجام معامله در این روزها است. البته این در شرایطی است که با توجه به وضعیت فعلی بازار، پیش‌بینی روند آتی فلزات رنگی کار دشواری شده است؛ چراکه بازارهای جهانی نیز با نوسانات مکرر قیمت‌ها قدرت پیش‌بینی را از کارشناسان گرفته اند.

در سال‌های گذشته زمانی که قیمت فلزات رنگی به اوج می‌رسید، خریداران از بازار خارج می‌شدند و رکود برقرار می‌شد و بعد از مدتی که طول دوره رکود باعث فروکش شدن قیمت‌ها می‌‌شد، خریداران به تدریج به بازار برمی‌گشتند، در حالی که فروشنده‌‌ها با ناامیدی از تلاشی که برای فروش در سال‌های رکود داشتند، درست در زمان رونق، از ادامه تلاش بازمی‌ماندند و از بازار خارج می‌شدند.

به همین خاطر در سال‌های گذشته، هنگام پایان رکود، حجم عرضه محصولات فلزی در بازار تا حدودی کاهش پیدا می‌کرد و به همین علت، هنگام رونق معاملات قیمت‌ها تصاعدی افزایش می‌یافت.

اما امسال، هر زمان که رونق به بازار معاملات فلزات پایه برمی‌گردد، حجم عرضه و تقاضا تقریبا به یک نسبت افزایش پیدا می‌کند، به طوری که رونق خرید و فروش توام با آرامش نسبی قیمت‌ها، اتفاق می‌افتد. با چنین فرضیه‌ای که برای اواخر نیمه دوم امسال قابل تصور است، می‌توان به کنترل طبیعی قیمت این محصولات در سال آینده امیدوار بود.از سوی دیگر به دلیل کاهش شدید مبادلات، هنوز قیمت بازار مشخص نیست و فقط آن دسته از افرادی که نیازمند نقدینگی هستند، اقدام به عرضه محصولات خود می‌کنند. همه منتظر شنیدن اخباری هستند که بازار را از رکود خارج کند تا

هر چه زودتر وضعیت معاملات به حالت عادی بازگردد.

به این ترتیب در‌خصوص وضعیت قیمت‌ها طی روزهای آینده در بازار داخل باید منتظر ماند و دید که روند بهای جهانی فلزات پایه و نرخ ارز تا چه حدی در بازار داخل تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت این تاثیر منجر به چه اصلاحی در قیمت‌‌ها خواهد شد.

اگر چنانچه بهای ارز در برابر اخبار مثبت و سقوط قیمت‌ها مقاومت نشان دهد، احتمال آنکه قیمت فلزات پایه نیز ظرف روزهای آینده تثبیت یا حتی تقویت شود وجود دارد اما اگر بهای نرخ ارز نیز همراه با سقوط قیمت‌ها ریزشی باشد، تغییری بر روند بازار حاصل نخواهد شد هر چند که بعید به نظر می‌رسد نوسان‌های موقتی و روانی بازار ارز و قیمت‌های جهانی فلزات بتوانند وضعیت رکودی بازار را بهبود ببخشند؛ چرا که این روزها با توجه به پارامترهای تاثیر‌گذار، از افزایش نرخ فلزات پایه صحبت به میان می‌آید، اما در عمل شاهد کاهش نرخ این محصولات در بازار آزاد هستیم، البته افت قیمتی که بعد از پایان ماه رمضان امسال اتفاق افتاده در سال‌های گذشته کمتر

روی داده است.

تعلل خریداران و تداوک رکود معاملات