روند نوسانی در بازارهای سهام و کالا

منیره نظامیوند: در هفته‌ای که گذشت، بازارهای سهام در جهان و البته اروپا به‌دنبال سقوط هواپیمای مسافربری مالزی در نزدیکی مرز اوکراین و روسیه که تقریبا ۳۰۰ نفر کشته بر جای گذاشت و همچنین افزایش موج حملات رژیم صهیونیستی به غزه و نیز تحولات عراق و سوریه، واکنش نوسانی از خود نشان دادند؛ در حالی که قیمت‌ها در بازارهای کالایی نیز همگام با تغییرات مثبت نفت خام و طلا نوسانی شد. اما سرمایه‌گذاران در بازارهای آسیایی، ضربه‌های نسبتا سنگین‌تری از این اتفاقات خوردند. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از خبرگزاری فرانسه، بازارهای جهانی سهام در هفته گذشته همگام با سایر بازارها با تغییرات مثبتی به کار خود پایان دادند. در حالی که روند بازارهای سهام ایالات متحده تحت تاثیر اتفاقات اخیر متفاوت از بازارهای جهانی بود. در واقع در ایام اخیر، بازارها متاثر از رویدادها و مخاطرات ژئوپلیتیک بوده که هر یک از آن فاکتورها به نوبه خود می‌تواند تغییرات محسوسی در بازارها ایجاد کند.

همچنین در بازارهای کالایی، قیمت نفت با افزایش قابل توجهی همراه شد، کاهش ذخایر استراتژیک ایالات متحده همراه با موج تنش‌های سیاسی اخیر سبب افزایش ۲ دلاری قیمت نفت خام آمریکا در پایان هفته گذشته شد و در بازارهای نیویورک و لندن به ترتیب هر بشکه نفت خام ۱۰۲ و بیش از ۱۰۷ دلار معامله شد.

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که ذخیره انبارهای نفت این کشور، با کاهش ۵/۷ میلیون بشکه‌ای به ۳۷۵ میلیون بشکه رسیده است. در این میان خبرهایی از افت سهم و تولید اوپک در سال گذشته میلادی به گوش رسید. به گزارش داوجونز تولید نفت خام اوپک و نیز سهم آن از بازارهای نفت در سال ٢٠١٣ میلادی به دلیل افزایش تولید شیل اویل آمریکا کاهش یافت. این در حالی است که عبدالله سالم البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیش از این گفته بود عرضه و تقاضای جهانی نفت خام در سال ٢٠١٤ میلادی به تعادل خواهد رسید.

اوپک در گزارش ماهانه خود در ماه آوریل پیش‌بینی برای تقاضای جهانی نفت خام را کاهش داده بود که نگرانی‌ها درباره شرایط اقتصادی و تاثیر رشد عرضه نفت خام کشورهای غیرعضو اوپک بر بازارهای جهانی نفت از دلایل عمده آن به شمار می‌رفتند. همچنین همان زمان، آژانس بین المللی انرژی نیز در گزارشی جداگانه به دلیل چشم انداز شرایط اقتصادی روسیه، پیش بینی برای تقاضای جهانی نفت خام را در برآورد خود کاهش داده بود. اما با توجه به روند نوسانی بازارها در مدت اخیر و به دنبال موج رخدادهای ژئوپلیتیک؛ در همین حال، صندوق بین المللی پول هشدار داد که اقتصاد اوکراین به شدت از بحران به‌وجود آمده آسیب دیده و اکنون انتظار می‌رود رشد اقتصادی این کشور در سال‌جاری کاهش شدیدی را تجربه کند.

بحران در اوکراین علاوه بر آسیب زدن به اقتصاد داخلی، بازارهای جهانی را نیز هدف قرار داده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ در میان تشدید تنش‌ها در اوکراین و خاورمیانه، شاخص

S & P ۵۰۰ در سه ماه گذشته کاهش یافته است. در آخرین روز کاری هفته گذشته شاخصS & P ۵۰۰ در بازار نیویورک با ۲/۱ درصد کاهش به عدد هزار و ۹۶۰ واحد سقوط کرد. میانگین صنعتی داوجونز نیز در حدود ۳۹/۱۶۱واحد یا ۹/۰ درصد تضعیف شد و به ۱۶ هزار و ۹۷۶ واحد رسید. در این روز بیش از ۶/۶ میلیارد سهم در بورس آمریکا دست به دست شد که ۱۵ درصد بالاتر از متوسط سه ماهه اخیر بوده است. به گفته کارشناسان، فعالان و سرمایه‌گذاران بازارهای مختلف جهانی از ترس خطرات ژئوپولیتیک در حال فروش سهام خود هستند. با توجه به شوک‌های سیاسی و موج تنش ها، بازار واقعا در شرایطی حاد و حساس به سر می‌برد. به گزارش جهان سهم همچنین در آخرین ساعات معاملات بازارهای جهانی، قیمت مس در بورس‌های فلزی بزرگ کاهش یافت. در بورس لندن قیمت هر تن مس با بیش از یک درصد کاهش روبه رو شد و به نظر می‌رسد بازار این مواد خام برای مدتی تحت تاثیر تحولات ژئوپلیتیک قرار خواهد داشت نه شاخص‌های بازار.

در هفته‌ای که گذشت آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید و فراگیر علیه مسکو اعمال کردند و اکنون انتظار می‌رود بر شدت این تحریم‌ها افزوده شود. بروز تنش‌های ژئوپلیتیک از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته و آنها را به نقدکردن دارایی‌های پرریسک خود از جمله سهام و مواد خام تشویق می‌کند. قیمت مس هفته گذشته حدود ۲درصد و در سال جاری میلادی تاکنون ۵درصد کاهش یافته است. غیر از تحولات ژئوپلیتیک، کند شدن رشد قیمت مسکن در چین نیز یک عامل برای ضعف قیمت مس است. از دید تحلیلگران، بازار مس و دیگر فلزات اساسی برای مدتی تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیک هستند، اما بعد از کاهش این تاثیر وضعیت بازار این فلزات به حالت طبیعی بازخواهد گشت.