اقتصاد کشور با رشد و توسعه صنعت نجات می‌یابد

گروه بنگاه‌های اقتصادی- زهرا مسافر: وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از کارخانه ذوب شماره ۲ و نورد مجتمع فولاد نطنز گفت: معتقدم اقتصاد کشور با رشد و توسعه صنعت نجات می‌یابد و در این راستا دست‌اندرکاران باید تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند. محمدرضا نعمت‌زاده عصر پنج‌شنبه هفته گذشته ضمن قدردانی از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که توان، انرژی و سرمایه خود را در راه صنعت و بخش فولاد به کار گرفته‌اند، افزود: تولید و صنعت کار ساده‌ای نیست و یک صنعتگر باید از تجربه، تخصص و آگاهی بالایی در این زمینه برخوردار باشد تا بتواند این بخش را شکوفا سازد. وی تصریح کرد: ۳۷ درصد تولید ناخالص ملی در بخش صنعت و معدن است و اگر این بخش‌ها فعال شود، بهبودی در فعالیت‌های اقتصادی کشور حاصل خواهد شد.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه شرایط تولید طی چند سال گذشته به‌گونه‌ای رقم خورده که توانایی کارخانه داران را از آنان گرفته، به طوری که از حدود ۱۰۰ هزار واحد صنعتی فعال کشور، بسیاری از آنها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی گفت: ما موظفیم گره‌های کور مشکلات صنعتگران و صاحبان صنایع را باز کنیم و مسوولان ادارات شهرستان‌ها نیز با آگاهی از مشکلات این حوزه در‌خصوص رفع دغدغه‌های آنان کمک کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم بازدید از فاز دوم ذوب‌آهن مجتمع فولاد نطنز افزود: قوانین دست و پاگیر، نبود محیط برای کسب و کار مناسب، نبود سرمایه در گردش و سوء‌مدیریت، حوزه صنعت و معدن را دچار مشکل کرده است.

محمد فیروزی تصریح کرد: مجلس در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، این آمادگی را دارد تا در زمینه توسعه و شکوفایی صنعت و معدن با استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فراوان کشور، گام‌های اساسی بردارد. وی مهم‌ترین‌ مشکلات حوزه صنعت و معدن شهرستان نطنز را در خلع ید زمین‌های واگذار شده و بلا استفاده در شهرک‌های صنعتی، به‌ویژه در بخش بادرود و اوره، کمبود اعتبار و عدم پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش توسط بانک‌ها، عدم استمهال و تقسیط بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها و قبول نکردن پروانه بهره‌برداری از مدیران واحدهای تولیدی و معدنی دانست.

نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی در ادامه پیشنهاد کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت لایحه‌ای مبنی بر در اختیار قرار دادن ۵۰ درصد از عوارض تولید به هیات امنای شهرک‌های صنعتی برای تامین اعتبار و هزینه جاری شهرک‌ها به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.مدیرعامل مجتمع فولاد نطنز همچنین در این مراسم گفت: با راه اندازی و بهره‌برداری از این واحد، برای یک هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

جواد توکلی طرقی افزود: واحد توسعه ذوب شماره ۲ ذوب‌آهن و ریخته‌گری و تولید شمش در مجتمع ذوب‌آهن نطنز با ۶۰ میلیون یورو و دو هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات شامل ماشین‌آلات ذوب و ریخته‌گری و ایجاد پست برق ۲۳۰ کیلو‌ولت در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید. وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این واحد حجم تولید شمش فولاد این شرکت به ۸۰۰ هزار تن در سال افزایش می‌یابد. وی تولیدات این واحد را شامل شمش فولادی ۵SP،RST۳۴-۲ - USD۷ و C۶۲ عنوان کرد و افزود: تولیدات این مجتمع می‌تواند مواد اولیه تمامی کارخانه‌های صنایع مفتولی کشور را تامین کند.