چادر‌ملو در مسیر پیشرفت قرار دارد

سحر نمایشی: وجود ذخایر غنی مواد معدنی در کشورمان موجب شده است تا در تامین سنگ‌آهن داخلی خودکفا بوده و نیازی به قیمت‌گذاری‌های بین‌المللی در این زمینه نداشته باشیم؛ ذخایر معدنی که شاید در کمتر کشوری تا این حد متنوع و فراوان است. اما در سال‌های اخیر توجه خاصی به این ذخایر ارزشمند شده و سرمایه‌گذاری‌هایی نیز برای بهره‌برداری از آنها صورت گرفته است، افزون بر این همسو با این رشد و توسعه، فولاد خام نیز از رشد بالایی در ظرفیت تولید برخوردار شده است.

در نشست خبری که هفته گذشته در مجتمع معدنی چادرملو با حضور برخی از مدیران این مجتمع برگزار شد، مدیر معدنی چادرملو گفت: قیمت سنگ‌آهن تولیدی ایران براساس قیمت‌های جهانی تعیین نمی‌شود و بسیار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است.

غلامرضا صحرایی اردکانی افزود: در چند سال گذشته سنگ‌آهن معادن کوچک هم وارد بازارهای صادراتی شده‌اند که گاهی عیار محصول صادراتی آنها به نسبت از معادن بزرگ، پایین‌تر است. از طرفی عیار سنگ‌آهن صادراتی ایران در برخی مواقع ممکن است کمتر از عیار مورد‌نظر چینی‌ها باشد که البته این مساله به معنی کیفیت پایین این محصول در معادن کوچک نیست.

به گفته وی، معادن کوچک امکانات لازم را برای پرعیارسازی سنگ‌آهن صادراتی خود ندارند و در همین حال تقاضای بازار به سمت سنگ‌آهن با عیار بالا است.

به گفته مدیر معدنی چادرملو ذخیره زمین‌شناسی این معدن ۴۰۰ میلیون تن برآورد شده در حالی‌که ذخیره قابل استخراج ۳۲۰ میلیون تن است. علاوه بر این، معدن چادرملو دارای ۲ توده اصلی است که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که توده شمالی از سه قله تشکیل شده و توده جنوبی دارای یک قله است. این در حالی است که ۸۵ درصد از ذخیره ماده معدنی در توده شمالی و ۱۵ درصد از ذخیره آن در توده جنوبی است. از لحاظ ارتفاع بالاترین افق توده شمالی یک هزار و ۶۳۰ متر از سطح دریا بوده و اکنون پایین‌ترین افق یک هزار و ۲۸۵ متر از سطح دریا است یعنی ۳۴۵ متر تا عمق این معدن پیش رفته‌ایم. ما باید تا افق یک هزار و ۳۰۵ متر پیش برویم یعنی ۱۸۰ متر دیگر تا انتهای این معدن باقی مانده است.

وی گفت: تا‌کنون ۱۹ پله احداث شده که ارتفاع هر پله ۱۵ متر است و ما باید تا انتهای این معدن ۱۱ پله دیگر احداث کنیم. حفر این تعداد پله از سال ۱۳۷۰ تا کنون زمان برده است در حالی که ۱۰ سال دیگر عمر این معدن به پایان خواهد رسید.

صحرایی در مورد تعداد ماشین‌آلات موجود در این معدن به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر ۵۸ دستگاه دام‌تراک در چادرملو مشغول به کار است که مالکیت ۳۷ دستگاه با گنجایش حمل هر دستگاه ۱۳۰ تن ماده معدنی در اختیار شرکت قرار داده و ۲۱ دستگاه با ظرفیت ۳۵ تا ۱۰۰ تن ماده معدنی نیز برای سایر پیمانکاران مشغول به کار است که بارگیری این تعداد دام‌تراک توسط ۸ دستگاه شاول صورت می‌گیرد.

خط تولید چادرملو

در همین حال مدیر تولید چادرملو هم در ارتباط با آنالیز برداشت سنگ‌آهن از این معدن گفت: محصول برداشت شده از معدن، درون سنگ شکن‌ها ریخته می‌شود، به طوری که سنگ با ابعاد ۹۰ سانتی‌متری وارد سنگ شکن شده و با ابعاد ۳۰ سانتی‌متری از آن خارج می‌شود. سپس این سنگ وارد انباشت‌بردار شده، در نهایت وارد خطوط فرآوری می‌شود.

وی ادامه داد: در این کارخانه ۵ خط تولید وجود دارد که در هر ورودی بین ۳۹۰ تا ۴۱۰ تن بار در هر ساعت وارد می‌شوند. در خط یک، دو و سه بازیافت آپاتیت صورت می‌گیرد در حالی که در خطوط ۴ و ۵ به علت عدم فروش آپاتیت و پر بودن انبارهای محصول، این خطوط فرآوری با ظرفیت کمتری فعال هستند.

برای تولید کنسانتره با مشکل تامین آب مواجه هستیم

از سوی دیگر جانشین مدیر مجتمع چادرملو نیز کمبود آب را یکی از مهم‌ترین مشکلات برای تولید کنسانتره عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر آب مورد نیاز این کارخانه از ۶۷ کیلومتری این مجتمع به این واحد منتقل می‌شود، اما به زودی آب مورد نیاز از دشت سپیدان و ۱۴ کیلومتری چادرملو تامین خواهد شد.

عباس بیک افزود: از سوی دیگر فولاد چادرملو با ظرفیت یک میلیون تن راه‌اندازی شده که ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا اسفند ۹۳ به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین برنامه تولید ۶/۱ میلیون تن آهن اسفنجی در دست اقدام است که تاکنون ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا سال ۹۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی میزان سرمایه‌گذاری در فولاد‌سازی و واحد تولید آهن اسفنجی را ۱۲ هزار و ۷۲۳ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: طرح‌هایی که در سال ۹۳ راه‌اندازی می‌شود شامل فاز یک و دو نیروگاه گازی، فولاد یک میلیون تنی چادرملو و نورد فولاد سرمد ابرکوه با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال است. همچنین در سال ۹۴ طرح توسعه گندله‌سازی با ظرفیت ۴/۳ میلیون تن آهن اسفنجی و در سال ۹۵ کارخانه فولاد چادرملو و در سال ۹۶ نورد فولاد ابرکوه به بهره‌بر‌داری خواهد رسید.

همچنین در پایان این نشست جانشین مدیر مجتمع چادرملو با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از تولید سنگ‌آهن داخلی در ایران مورد مصرف قرار می‌گیرد اظهار کرد: شرکت چادرملو ۱/۳۴درصد سنگ‌آهن و ۴۴ درصد کنسانتره ایران را تولید می‌کند. این در حالی است که گل‌گهر تولید ۲۵ درصد تولید سنگ‌آهن داخلی و ۳۲ درصد کنسانتره کشور را در دست دارد.