منیره نظامیوند: دیروز بازار آتی همگام با سایر بازارهای داخلی، تحت تاثیر اخبار ناشی از مذاکرات هسته‌ای در خصوص آغاز نگارش پیش‌نویس متن توافق نهایی، رفتاری احتیاطی از خود نشان داد. دیروز تا لحظه تکمیل این گزارش، در بازار ارز نیز دلار نسبت به روز ماقبل خود که در حدود قیمت‌ ۳۲۱۲ تومان بسته شده بود؛ تا حدود ۳۲۰۰ تومان هم در دقایقی پایین آمد، اما مجددا تا نرخ ۳۲۲۰ تومان بالا رفت. به گزارش «دنیای اقتصاد»، همچنین سررسیدهای مختلف بازار آتی نیز به استثنای سررسید نزدیک تیر، معاملات خود را با افزایش قیمت آغاز کردند، اما در ادامه معاملات سررسید تیر هم با سایر سررسیدها هماهنگ شده و رشد قیمت یافت. هرچند این رشد قیمتی چندان چشمگیر نبود و بین ۳۰۰ تومان در سررسید شهریور تا ۸۵۰۰ تومان در سررسید آبان متغیر بود.

از سوی دیگر حجم معاملات انجام شده دیروز بازار آتی (تا ساعت ۱۶)؛ در حدود ۴۵۰۰ قرارداد بود که تقریبا تنها ۲ درصد آن به دو سررسید نزدیک اختصاص داشت. در این میان در دو سررسید نزدیک تیر و شهریور، شاهد آفست کردن (بستن) موقعیت‌های باز بودیم و دو سررسید دیگر برای ترغیب و ایجاد جذابیت در سرمایه گذاران و فعالان بازار موفق‌تر عمل کرد؛ اختلاف قیمتی سررسید تیر با شهریور ۲۶ هزار تومان و شهریور با آبان حدود ۴۴ هزار تومان تفاوت قیمت داشت. تفاوت قیمتی دی با آبان نیز در حدود ۴۰ هزار تومان ثبت شد. همچنین سکه سررسید تیر در حدود ۵۴/۰ درصد، سررسید شهریور ۴۳/۰ درصد، سکه سررسید آبان ۸۳/۰ درصد و نیز سررسید دی ۷۸/۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کردند که چندان چشمگیر نبود.

دیروز در بازار آتی تا هنگام تکمیل این گزارش سکه سررسید تیر قیمت ۹۵۸ هزار تومان را برای خود ثبت کرد. در همین حال سررسید شهریور ۹۸۴ هزار تومان قیمت داشت. سررسید آبان با قیمت یک میلیون و ۲۸ هزار تومان دادوستد شد و سکه سررسید دی نیز با یک میلیون و

۶۸ هزار تومان مورد معامله فعالان قرار گرفت.

روز گذشته اختلاف قیمت سررسید تیر ماه با سکه نقدی به حدود ۶ هزار تومان رسید. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد به‌طور کلی دیروز در بازار آتی، سررسیدهای مختلف روی آخرین قیمت‌های روز سه‌شنبه معامله شدند. روند کاهش حباب منفی سکه روز گذشته نیز ادامه داشت و این رقم دیروز به حدود ۵ تا ۶ هزار تومان رسید. همچنین میزان سودهای سالانه آربیتراژی سررسیدهای آتی در بازار دیروز تغییر چندانی نداشت.

در بازارهای جهانی اما اونس طی یک روند سینوسی که روز سه‌شنبه تا ۱۲۷۰ دلار نیز پایین آمده بود؛ دیروز در ساعات ابتدایی معاملات تا ۱۲۷۳ دلار نیز بالا رفت، اما به تدریج با اصلاح روند خود حتی در ساعاتی تا ۱۲۶۶ دلار نیز افت قیمت را تجربه کرد که پس از آن مجددا روندی رو به بالا را اتخاذ کرد.

به عقیده تحلیلگران، در صورت تغییر جریان تحولات عراق و بحران اوکراین، اونس نیز اقدام به اصلاح روند خود خواهد کرد. همچنین عامل دیگر تاثیرگذار بر قیمت طلای جهانی، نشست فدرال رزرو و نیز اعلام آمارهای مختلف از اقتصاد آمریکا است که می‌تواند اونس را به تغییر مسیر وادار سازد. کارشناسان بر این باورند تا زمانی که بحران اوکراین و عراق ادامه داشته باشد تقاضای فیزیکی برای طلا نیز افزایش خواهد یافت.

رفتار احتیاطی در بازار آتی