منیره نظامیوند: بازار آتی دیروز در حالی کار خود را آغاز کرد که بازارهای جهانی با صعود اونس در اولین روز کاری هفته فعالیت‌های خود را آغاز کرده بودند. به این ترتیب، رشد قیمتی اونس، زمینه را برای صعود سررسیدهای آتی فراهم کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» حباب سکه که طی هفته گذشته تا ۲۰ هزار تومان نیز رسیده بود؛ دیروز به صفر رسید. کارشناسان معتقدند فعلا امکان حباب منفی برای سکه وجود ندارد؛ بنابراین در حال حاضر خرید سکه به لحاظ سرمایه‌گذاری بر خرید ارز ارجحیت دارد. با توجه به دو فاکتور صعودی بودن اونس و منفی نبودن حباب سکه، قیمت سکه برای فعالان بسیار جذاب است و آنها را برای سرمایه‌گذاری و خرید ترغیب می‌کند. لازم به ذکر است طی هفته گذشته که قیمت دلار در همین سطوح قرار داشت و اونس نیز زیر قیمت کنونی معامله می‌شد، قیمت سکه در حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان بالاتر از قیمت دیروز

داد و ستد می‌شد که نشان‌دهنده روند معقول بازار آتی سکه در هفته جاری است.

در این بین دیروز نسبت به روز یکشنبه تغییر خاصی در میزان سود آربیتراژی و اختلاف سررسیدها مشاهده نشد. به طوری‌که سکه سررسید اردیبهشت همچنان نزدیک به قیمت سکه نقدی معامله شد. همچنین سود آربیتراژی سررسیدهای تیر و شهریور به ترتیب ۱۳ و ۱۷ درصد بود و این رقم برای آبان تا ۲۱ درصد محاسبه شد. این آمار و ارقام حاکی از این است که انتظار فعالان بازار نسبت به روز یکشنبه تغییری نکرده است. همچنان خریداران از نتیجه مذاکرات ترس دارند و فروشندگان با توجه به اختلاف کم سررسیدها و روند صعودی اونس، به سرعت درصدد شناسایی سود بر می‌آیند؛ نتیجه این کنش و واکنش به نظر می‌رسد به رنج شدن بازار منجر خواهد شد؛ یعنی به عنوان مثال مدتی است که سررسید آبان در محدوده بین یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در حال نوسان است. همین موضوع باعث شده که هرچه قیمت به مرز بالایی نزدیکتر شود تعداد فروشنده در بازار آتی بیشتر می‌شود و هرچه این نرخ به سمت کف پایینی حرکت کند، تعداد خریدار بیشتر خواهد شد. در چنین شرایطی عمده خریداران و فروشنده‌ها برای بستن موقعیت‌های خود وارد بازار می‌شوند.

در حوزه اقتصادی خبرهایی که طی روزهای اخیر منتشر شد، از جمله روند متعادل بورس و اختصاص کارت انرژی به‌جای یارانه نقدی از جمله اخبار اثرگذار محسوب می‌شد. کارشناسان معتقدند در صورت اجرای این طرح از حجم نقدینگی که به بازارهای مالی تزریق می‌شود، کاسته شده و در نتیجه با کاهش نرخ تورم، فشار تقاضای وارد بر بازارهای ارز و سکه تا حدودی مرتفع خواهد شد.در بازارهای جهانی اما، دیروز به دنبال تشدید درگیری‌ها در اوکراین و افزایش نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به گسترش جنگ داخلی در این کشور؛ قیمت جهانی طلا افزایش یافت و به حدود ۱۳۱۲ دلار رسید. به این ترتیب باید گفت بازار طلای جهانی مقاومت هزار و ۳۰۵ دلاری خود را شکسته و همین موضوع اهداف بالاتری را برای اونس تعریف خواهد کرد.

گفتنی است ویکتور تیان پیریا کارشناس ارشد موسسه

«ای ان زد» بانک در خصوص افت و خیزهای اخیر قیمت اونس تصریح کرده است: نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به تحولات شرق اوکراین و احتمال افت ارزش دلار مهم‌ترین عوامل افزایش احتمالی قیمت طلا در کوتاه مدت خواهند بود؛ ولی به نظر من قیمت طلا در محدوده ۱۲۷۰ تا ۱۳۲۰ دلاری در نوسان خواهد بود. موسسه مالی اچ‌اس‌بی‌سی نیز اعلام کرد، با توجه به آغاز فصل جشن‌های سراسری در هند پیش‌بینی می‌شود تقاضای طلا با افزایش نسبی روبه‌رو شده و سطح حمایتی قیمت طلا به ۱۲۸۰ دلار خواهد رسید.

در بازار ارز از آنجا که روز یکشنبه دلار با افت شدیدی همراه بود و تا ۳۲۷۰ تومان نیز پایین آمد، دیروز قدری این کاهش قیمت را جبران کرد و تا ۳۲۹۵ تومان (تا ساعت ۱۶) اوج گرفت. عمده دلیل ریزش روز یکشنبه بازار ارز، تزریق و فروش دلار در بازار آزاد احتمالا از طرف پتروشیمی‌ها بود که به نزول قیمتی این ارز دامن زد. در نهایت دیروز با گشایش مثبت بازارهای جهانی و صعود قیمتی اونس طلا، دلار مجددا به کانال ۳۳۰۰ تومان نزدیک شد. این رفتار قیمتی دلار به وضوح نشان می‌دهد که عملا این ارز با سطح قیمتی ۳۳۰۰ تومان به تعادل رسیده است و پیش‌بینی‌ می‌شود طی روزهای باقی مانده هفته جاری، با توجه به خوش‌بینی‌ها به نتایج مذاکرات، قیمت دلار در همین سطح تثبیت شود.