سحر نمایشی: بازار فلزات پایه طی یک هفته گذشته تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله اخبار مربوط به بازارهای جهانی قرار گرفت که اثر زیادی بر میزان عرضه و تقاضای این محصولات در بازار داخلی گذاشت، به طوری که افت قیمت این فلزات رنگی در اواخر هفته گذشته میلادی، موجب ریزش نرخ محصولاتی همچون قلع و سرب در بازارهای غیر‌رسمی این فلزات شد. البته این در حالی است که روی برخلاف سایر فلزات با روند صعودی قیمت مواجه شد. تحلیلگران معتقدند کاهش میزان تولیدات جهانی این فلز از عمده دلایل افزایش قیمت این فلز بوده است کما اینکه بازار این فلز نیز با افزایش تقاضا رو‌به‌رو است. به این ترتیب طی هفته اخیر دو عامل مهم موجب ریزش فلزات رنگی شد. یکی از این عوامل تقویت دلار در برابر دیگر ارزهای رایج جهانی بود. در اواخر هفته پیش ارزش دلار در مقابل یورو شروع به افزایش کرد که این امر در نهایت سبب ایجاد فشار بر قیمت فلزات اساسی شد. همچنین کند شدن رشد تولید ناخالص داخلی چین نیز در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۴ از ۷/۱ به ۴/۱ درصد نسبت به سه ماه پایانی سال گذشته میلادی شرایط ریزش بیشتر قیمت این محصولات را فراهم کرد.

مس روند صعودی در پیش گرفت

افزایش ۷۰۰ تومانی نرخ مس در هر کیلو موجب رکود معاملات این فلز از ابتدای هفته شد. با اینکه قیمت فلز سرخ طی هفته اخیر در بازارهای جهانی با نوسان‌ها متعددی مواجه شده بود، اما نرخ آن در بازار داخلی تا انتهای هفته گذشته ثابت ماند. این در حالی است که آگاهان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند با توجه به آمارهای انتشاریافته از موجودی انبار LME، روند مثبت قیمت مس در بازارهای جهانی ادامه‌دار و بلندمدت باشد.

به گفته آگاهان اقتصادی یکی از دلایل پیش‌بینی روند رو‌به رشد قیمت‌های جهانی مس، کاهش سطح ذخایر مس در بورس شانگهای و کمبود عرضه این محصول است. مضاف بر آنکه به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک روند نزولی قیمت طلای جهانی نیز با تغییر جهت همراه باشد که در صورت تحقق چنین امری ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر کاهش‌یافته و قیمت‌های جهانی مس نیز روند صعودی به خود خواهد گرفت.

نیکل به صعود ادامه داد

روند افزایشی نرخ نیکل طی هفته گذشته موجب شد تا بازار داخلی این محصول با رونق معاملات مواجه شود، البته قیمت نیکل در بازارهای جهانی نیز افزایش یافته است که به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه، انتشار گزارش مثبت صندوق بین‌المللی پول درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاری میلادی زمینه افزایش قیمت نیکل را فراهم کرده است. هم‌اکنون نیکل در بازارهای داخلی با نرخ ۶۹ هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که فاصله قیمتی قابل‌توجهی را بین نرخ جهانی و داخلی این فلز منعکس می‌کند.

روی با روند متعادل در حرکت است

روی، تنها فلزی است که در میان فلزات پایه در هر شرایطی محدوده قیمتی مشخص خود را حفظ می‌کند، به طوری که تنها تغییر قیمتی که در مورد این فلز می‌توان متصور بود حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تومان است.

به‌ترتیب جریانات هفته اخیر تنها توانست قیمت این فلز را ۵۰ تومان افزایش دهد و به محدوده قیمتی ۶ هزار و ۷۵۰ تومان در هر کیلو برساند. البته این در شرایطی است که سال گذشته در بازارهای جهانی ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس لندن حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

بازار راکد آلومینیوم

با وجود اینکه روند قیمت آلومینیوم طی هفته گذشته در بازارهای جهانی با افت و خیز زیادی مواجه شد، اما نرخ این فلز در بازار داخلی همچنان ثابت باقی ماند و نوسان قیمت این فلز نقره‌ای در بازارهای جهانی تاثیر زیادی بر روند قیمت داخلی آن نداشت.

با اینکه انتظار می‌رفت قیمت آلومینیوم داخلی هم با افزایش نرخ رو‌به‌رو شود، اما کاهش تقاضا طی هفته گذشته در بورس کالا و در بازار آزاد سبب رکود بیشتر بازار این فلز شد. از طرفی هم انتظار نمی‌رود که آلومینیوم با وجود شرایط مناسب انبارهای داخلی با افزایش قیمت رو‌به‌رو شود، اما پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت این فلز در بورس لندن، موجب ثبات روند بهای آلومینیوم در بازارهای داخلی شود.

سقوط ۳ درصدی قلع

روند نزولی فلز قلع از ابتدای هفته گذشته موجب شد تا بازار این فلز با رکود عمیقی مواجه شود. با اینکه قلع مدت‌ها است تغییر قیمت جدیدی را تجربه نکرده است، اما همچنان در بازار داخلی خریداری ندارد حتی شایعات هم نتوانسته بازار این فلز را گرم کند و معامله‌گران همچنان در انتظار کاهش بیشتر بهای این فلز و نزدیک شدن آن به قیمت واقعی‌اش هستند، چرا که معتقدند قیمت این فلز با توجه به نرخ جهانی آن، امکان ریزش بیشتری دارد.

از طرفی نیز بر اساس آمارهای منتشر شده ذخیره انبارهای این فلز در بورس جهانی لندن ۱۸۵ تن افزایش یافته و به ۹ هزار و ۵۴۰ تن رسیده است در حالی که تقاضا بعد از مقاومت اندونزی در برابر صادرات قلع به شدت کاهش یافته است.

طی هفته گذشته در بازار فلزات پایه چه گذشت؟