حدیث موسوی: پس از آنکه در تاریخ ۴ اردیبهشت‌ماه دولت به‌طور رسمی نرخ سه حامل انرژی بنزین، گازوئیل و CNG را اعلام کرد، بازار فولاد با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در روند معاملات و قیمت‌ها، روزهای متفاوتی را در فاصله ۶ اردیبهشت تا یازدهم این ماه تجربه کرد. در حالی که هفته‌های ماقبل (روزهای پیش از اعلام نرخ نهایی سوخت در دور جدید از هدفمندی یارانه‌ها) شاهد روند فزاینده قیمت‌ها‌ در بازار آزاد و افزایش حجم معاملات محصولات فولادی در بورس کالا بودیم، هفته گذشته با قیمت‌های کاهشی این دسته از محصولات و معاملاتی کم رونق و بی‌تحرک در بورس روبه رو شدیم.

در طول این هفته، قیمت میلگردهای موجود در بازار از متوسط ۱۹۷۰ تومان به رقم ۱۹۳۰ تومان در انتهای هفته رسید. میانگین قیمت تیرهای ذوبی نیز با حدود

۸ هزار تومان کاهش، از عدد ۳۵۲ هزار تومان به ۳۴۴ هزار تومان تنزل یافت.

نکته قابل تامل دیگر اینکه همین روند کاهشی در مورد معاملات محصولات فولادی نیز صادق بود؛ به طوری که در این هفته حجم مبادلات نقد و سلف بورس کالا نسبت به هفته قبل از آن (فاصله روزهای ۳۰ فروردین تا ۴ اردیبهشت‌ماه) حدود ۴۳ درصد افت کرد. افتی معنادار که به خوبی نشان می‌‌دهد فولادسازان عرضه‌کننده در بورس کالا به خوبی توانسته‌اند در طول هفته‌های پیش از اعلام نرخ حامل‌های انرژی از جو روانی بازار برای فروش محصولات خود استفاده کنند، اما در هفته گذشته که این التهابات فروکش کرد و جریان اصلی بازار به شکل ضعف تقاضای واقعی و موثر فولاد خود را نشان داد، در فروش تولیدات خود ناموفق عمل کردند.

طبق آمار موجود در سایت بورس کالای ایران دو هفته پیش، حجم عرضه و معامله فولاد در بورس به ترتیب ۳۹۴ هزار و ۷۸۰ تن و ۴۹۱ هزار و ۶۳۰ تن بود که هفته گذشته این ارقام به ترتیب به ۲۵۶ هزار و ۲۷۰ تن و ۲۸۱ هزار و ۷۸۰ تن تنزل کردند و کاهش حدود ۴۳ درصدی در حجم معامله هفتگی فولاد را منعکس ساختند.

البته در طول هفته گذشته نرخ شمش‌های وارداتی به کشور به دلیل نوسانات صعودی نرخ ارز و بازارسازی برخی واردکننده‌ها با تغییرات مثبت همراه بود و در برخی روزها تا کیلویی ۳۰ تا ۵۰ تومان رشد می‌کرد. هرچند در هفته پیش رو به این دلیل که برنامه دولت کنترل نوسانات ارزی است پیش بینی می‌شود قیمت شمش ثابت مانده یا کاهش بیابد.

به هر طریق در حال حاضر بازار فولاد کشورمان در شرایطی قرار گرفته که پیش‌بینی‌ها از روال آینده قیمت‌ها بنا به دلایل گوناگون کاهشی بوده و چشم‌انداز تقاضای مصنوعات فولادی نیز به دلیل عوامل کاهنده مصرف از قبیل رکود در صنعت ساختمان‌سازی و عدم تخصیص اعتبارات موردنیاز به پروژه‌های عمرانی، تیره و تار است. از ابتدای امسال در سمت عرضه، قیمت تمام شده فولاد به دلیل اجرای فاز دوم از هدفمندی یارانه‌ها نسبت به متوسط سال گذشته افزایش یافته و در همین حال افزایش تورم تولیدکننده نیز به دلیل رشد هزینه‌های حقوق و دستمزد، کرایه حمل بار، هزینه‌های تعمیر و نگهداری و ... فشار دیگری بر سطح قیمت تمام شده محصولات فولادی وارد کرده است. از طرفی قیمت شمش وارداتی که همیشه تابعی از متوسط قیمت ارز آزاد و مبادله‌ای بوده در کنار نوسان قیمت‌های جهانی با افزایش قیمت تمام شده روبه رو شده است. از سویی قیمت شمش وارداتی در مقایسه با تولیدات شمش و محصول نهایی داخلی بیشتر بوده و جذابیت خرید محصولات نهایی از بورس کالا را افزایش داده که این موارد باعث کاهش جذابیت تولید در واحدهای نورد شده است.

با توجه به افزایش محسوس حجم تولید و عرضه در بازار رسمی با محوریت بورس کالا شاهد توجه بیشتر بازار به محصولات نهایی تولید شده از سوی تولیدکنندگان بزرگ هستیم. این مطلب در کنار کاهش قیمت‌ها و کاهش توجه به تولیدات نوردی در مقایسه با بورس باعث کاهش جذابیت تولیدات نوردی خواهد شد که می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده در کل بازار بینجامد.

به هر طریق در بازار داخل با رکودی که از سال گذشته به میراث مانده مواجهیم و از سوی دیگر به علت رشد حجم تولیدات داخلی، افزایش قیمت آهن‌آلات تولید کشور کماکان پایین‌تر از رشد قیمت محصولات وارداتی است، به این دلیل فعالان فولادی معتقدند که روند کوتاه مدت قیمت این دسته از محصولات در سال جاری می‌تواند کاهشی باشد. از سوی دیگر با توجه به حجم پایین تقاضا در کنار افزایش نسبی حجم تولید و عرضه با محوریت بورس کالا روزهای آینده می‌توان انتظار ثبات بیشتر قیمت‌ها را داشت. در شرایط فعلی کاهش نسبی قیمت‌ها می‌تواند یک فاز استراحت برای بازار تلقی شده و پس از آن امید به بهبود بنیادین کل بازار منطقی به نظر می‌رسد.

از طرفی با توجه به کاهش نسبی موجودی برخی انواع فولادهای خاص به تبع کاهش واردات می‌توان به افزایش نسبی قیمت‌ها در برخی گریدهای خاص و صنعتی امیدوار بود که به تقویت بخش صنعتی کشور منتهی می‌شود. ثبات قیمت‌ها و افزایش حجم معاملات و عرضه و تقاضای فیزیکی، بهترین رویکرد بازار برای آینده میان مدت خواهد بود.

انتظار ثبات و بهبود بازار فولاد