کاهش قیمت‌های آتی کلید خورد

منیره نظامیوند: روند بازار آتی سکه در هفته گذشته در شرایطی با نوسان مایل به کاهش همراه بود که طی ۲ روز ابتدایی هفته مسیر افزایشی را طی کرد و از روز دوشنبه روندی نزولی بر آن مستولی شد. این در حالی است که در بازارهای جهانی نیز اونس طلا روند کاهشی را از هزار و ۳۰۵ دلار تا محدوده هزار و ۲۸۵ دلار در پیش گرفت. بازار آتی اولین روز هفته گذشته را در شرایطی آغاز کرد که در آخرین روز معاملاتی پیش از آن (چهارشنبه)؛ تکلیف قیمت حامل‌های باقیمانده از جمله بنزین و گازوئیل مشخص شد و به این ترتیب انتظارهایی که بازارهای ارز و تا حدی سکه را طی هفته‌های اخیر تحت تاثیر قرار داده بود، به پایان رسید. طی هفته گذشته، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که بازار آتی را تحت تاثیر خود قرار داد؛ حباب سکه و نیز اختلاف قیمتی سررسیدهای مختلف بود. سود آربیتراژی نیز به عنوان مولفه‌ای که با تغییرات خود، می‌تواند به خوبی بازار را از نظر روانی تحت کنترل بگیرد طی هفته گذشته در حدود ۲۰ درصد بود.

در روزهای آغازین هفته‌ای که گذشت؛ بحث نرخ سود بانکی و تعدیل نرخ سود سپرده‌ها دوباره در صدر اخبار و مباحث اقتصادی قرار گرفت. به عقیده کارشناسان؛ کاهش نرخ سود سپرده البته می‌تواند انگیزه افزایش تقاضا برای خرید سهام را در پی داشته باشد؛ اما در صورتی که عرضه متناسبی در بازار ارز ایجاد نشود، وسوسه سفته‌بازی در بازار دوباره جان می‌گیرد. روز شنبه، بازار داخلی در حالی به افزایش قیمت بنزین و گازوئیل واکنش منفعلانه‌ای نشان داد که افزایش ۳۴ دلاری بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی، هیجان جدیدی به قیمت‌های داخلی داد. همچنین در بازارهای جهانی افزایش تنش‌ها بین روسیه و اوکراین، دولت‌های غربی رویکرد تندی علیه روس‌ها اتخاذ کردند؛ تا جایی که هفت کشور غربی برای قطع سوئیفت روسیه آماده شدند. قطع مبادلات بانکی روس‌ها با دنیا از اینکه به بروز مشکلات هرچه سریع‌تر این کشور خواهد انجامید، بحثی بود که ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرده بود. سایه نگرانی مساله درگیری‌ها در اوکراین همچنان طی هفته گذشته بر بازار طلا مستولی بود.از طرفی، خبر مهم دیگری که بازار را ابتدای هفته گذشته تحت تاثیر قرار داد؛ خبر توافق برای تعیین سود سپرده‌ در دامنه ۱۰ تا ۲۱ درصد بود که به نوبه خود به رشد و جهش قیمتی ارز و سکه دامن زد. بر این اساس توافقاتی میان بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری صورت گرفت و دامنه‌ای برای نرخ‌های سود تعیین شد و در نهایت کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی توافق کردند که نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بین محدوده ۱۰ تا ۲۱ درصد باشد. این موضوع نیز در بازار آتی سکه به برخی هیجانات منجر شد. همزمان با انتشار این خبر کارشناسان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کردند در صورتی‌که این تصمیم عملی شود باید منتظر سایر مولفه‌های موثر بود چراکه بر خلاف چند ماه اخیر که بازار در آرامش خبری به سر می‌برد و متغیرهای تاثیرگذار بر بازار به حداقل رسیده بودند، اما کم کم شاهد بروز متغیرهای جدید در محاسبات آتی هستیم که در این شرایط علاوه‌بر مناسبات اقتصادی جهانی و قیمت اونس باید منتظر گروهی از تصمیمات در حوزه داخلی هم باشیم.

در روز یکشنبه اما خبری اعلام شد مبنی بر اینکه بانکداران برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی سه شرط اعلام کرده‌اند؛ ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، بازنگری در نرخ موثر سپرده قانونی و اوراق مشارکت بانک مرکزی سه شرط بانکداران ایرانی برای کاهش نرخ سود بانکی بود. انتشار این خبر بازار ارز و سکه را بر خلاف انتظارها با یک جهش شدید قیمت‌ها همراه کرد. در این روز سکه با تقریبا ۳۳ هزار تومان جهش قیمتی، به ۱ میلیون و ۳۵ هزار تومان رسید.

در این بین اما انتشار خبر عرضه ماهانه ۱/۲ میلیارد دلار توسط شرکت‌های پتروشیمی در بازار، نرخ دلار را در بازار داخلی با ریزش تقریبا ۷۰ تومانی روبه‌رو کرد. این اتفاق البته بر قیمت سکه و طلا نیز تاثیر خود را باقی گذاشت. در این روز بازارهای جهانی در حالی کار خود را آغاز کردند که بهای اونس طلا نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه قبل، ریزش داشت و در سطح ۱۳۰۰ دلار باقی ماند. با انتشار این خبر احتیاط‌ها در بازار آتی افزایش یافت و به این ترتیب روند کاهشی قیمت سررسیدهای آتی آغاز شد. کارشناسان معتقدند بازار آتی به سودآوری بلندمدت چندان امیدوار نیست و معامله‌گران به دنبال سودآوری‌های کوتاه مدت متناسب با شرایط بازار هستند. به گفته آنها، به محض بازگشت بازار به شرایط باثبات، چه از جنبه سیاست‌های داخلی و چه جهانی، می‌توان انتظار داشت بازار آتی دوباره به لاک احتیاط خود بازگردد. در روز سه‌شنبه؛ شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار ارز و سکه بودیم و درواقع می‌توان گفت که ترمز نوسان قیمت در این بازارها کشیده شد، با این حال در بازار آتی روند کاهشی قیمت‌ها ادامه داشت.

همچنین در روز چهارشنبه؛ ثبات تقریبی در قیمت طلای جهانی و خوش‌بینی به وعده‌های مسوولان در جهت تزریق دلار به بازار، قیمت‌ها را با تعدیل آرام مواجه ساخت. در این روز اونس طلا در یک جهش تا ۱۲۹۰ دلار افزایش ثبت کرد، اعلام نرخ کمتر از انتظار تولید ناخالص داخلی در آمریکا، موجب این جهش شد. بر این اساس نرخ تولید ناخالص داخلی این کشور در ۳ ماهه اول ۲۰۱۴، ۰/۱ درصد گزارش شد، در حالی که در فصل قبل این میزان ۱/۱ درصد افزایش ثبت کرده بود. در عین حال فدرال رزرو آمریکا در نشست اخیر خود ۱۰ میلیارد دلار دیگر از محرک پولی را کاهش داد و رقم این محرک پولی به کمتر از ۴۵ میلیارد دلار رسید، با این حال بازار طلا نسبت به این خبر عکس‌العمل خاصی نشان نداد. کارشناسان معتقدند کاهش تدریجی محرک‌های مالی در ایالات متحده باعث شده است بازار مقاومت بیشتری نسبت به کاهش قیمت‌ها از خود نشان دهد؛ چراکه آمادگی بازار از مدت‌ها قبل از اجرای این تصمیمات باعث می‌شود تصمیمات معامله گران به تدریج به خورد بازار رفته و تغییر قیمت‌ها بطئی و کنترل شده باشد. به عقیده فعالان جهانی طلا، خروج حدود ۱۰ تن طلا از بزرگ‌ترین صندوق ذخیره طلای جهان (SPDR) طی مدت اخیر که به تدریج صورت گرفته نوعی پیش‌بینی‌ از وضعیت کاهش محرک‌های مالی است.

طی هفته گذشته، انتشار آمارهای ضد و نقیض در خصوص وضعیت اقتصادی آمریکا و روشن شدن سیاست‌های جدید پولی فدرال رزرو آمریکا؛ قیمت طلا را به هزار و ۲۸۴ دلار رساند و پیش‌بینی‌ها بر این است که احتمالا در همین سطح نیز حفظ خواهد شد. بر این اساس طی روزهای پایانی هفته گذشته، قیمت سکه نیز در بازارهای آتی و نقدی همگام با اونس طلا روندی نزولی را در پیش گرفت.

بر اساس گفته کارشناسان؛ فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بالاخره تاثیر روانی خود را نشان داده و قیمت تعادلی ۳۳۰۰ تومان را با نوسان اندک برای دلار ثبت کرده است. پیش‌بینی می‌شود این قیمت برای دلار تا حداقل ۲ ماه آینده باقی بماند.

همچنین طی هفته گذشته، نرخ تورم در فروردین ماه امسال به ۳۲/۵ درصد رسید. بانک مرکزی نرخ تورم در پایان فروردین ‌ماه امسال را با ۲/۲ درصد کاهش، ۳۲/۵ درصد و تورم نقطه به نقطه این ماه را ۱۷/۴ درصد اعلام کرد. به گفته مسوولان نرخ تورم به شرط کنترل انتظارات تورمی باز هم کاهش خواهد یافت. این شرایط می‌تواند همچنان نرخ سود ۲۲ درصدی بانکی را جذاب باقی بگذارد و نقدینگی را از بازار پر ریسک ارز و سکه بیرون بکشد. در این راستا البته خبرهایی نیز از سوی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری مطرح شده است.

به عقیده فعالان بازار آتی در صورتی که تورم به رقم‌های اعلامی دولت برسد، اولا قیمت کالاهای سرمایه‌ای نیز کاهش می‌یابد و در عین حال انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران به میزانی کمتر به سمت دارایی‌هایی از جمله طلا و ارز حرکت کنند. در حالی نرخ ارز طی روزهای گذشته روند افزایشی را برخلاف سیاست‌های دولت و باب میل سفته‌بازان در پیش گرفت که هیچ‌گونه موضع‌گیری در‌خصوص این میزان افزایش نرخ گرفته نمی‌شود و سفته بازان همچنان در برابر کاهش قیمت دلار و سکه مقاومت می‌کنند.

کاهش قیمت‌های آتی کلید خورد

کاهش قیمت‌های آتی کلید خورد

کاهش قیمت‌های آتی کلید خورد