الهام بادپا (بیتا)* در هفته‌ میلادی گذشته عواملی نظیر اعلام درآمد فصلی شرکت‌ها، سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا، بحران سیاسی در اوکراین و نیز انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین موجب بروز نوساناتی در بازارهای سهام کشورها و قیمت کالاها از جمله طلا شد.
در اولین روز هفته گذشته ظاهرا سرمایه‌گذاران بیشتر از آنکه بروز نشانه‌هایی از تنش‌ها در اوکراین را جدی بگیرند نسبت به اوضاع اقتصادی و گزارش‌های درآمدی شرکت‌ها امیدوار بودند. در واقع خوش‌بینی مزبور که در تثبیت رشد بازارهای سهام نقش قابل توجهی داشت، با حجم اندک معاملات به دلیل تعطیلی برخی بازارهای اروپایی همزمان با فرا رسیدن عید پاک مقارن شد و بازار را تحت تاثیر قرار داد. در بازار طلا نیز با اینکه وضعیت اوکراین کمی به تقویت بهای آن کمک کرد، اما در نهایت افزایش شاخص دلار و چشمگیر بودن خروجی صندوق SPDR منجر به افت جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران شد. به علاوه شواهد حاکی از این بود که کاهش ارزش یوان چین در برابر دلار موجب گران شدن طلا شد که در نتیجه از تقاضا برای این کالا از سوی چین کاسته است.
بااینکه پیش‌بینی‌های جدید نشان‌دهنده کاهش چشمگیر رشد سودآوری شرکت‌ها در سه ماهه جاری نسبت به برآوردهای قبلی بود، اما در نهایت انتشار آمار و ارقام رضایت‌بخشی از درآمد شرکت‌ها توانست بازارهای سهام روز سه‌شنبه را رونق بخشد که این مساله همراه با افت خرید فیزیکی طلا، افزایش جریان خروجی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا و نیز بستن موقعیت‌های خرید به تنزل بهای هر اونس انجامید.
البته کم‌بودن حجم معاملات پس از تعطیلی عید پاک همراه با ابهامی که نسبت به سیاست آتی بانک مرکزی اروپا نمود می‌کرد تا حدی بر محافظه‌کاری سرمایه‌گذاران افزوده بود. در واقع این نگرش وجود داشت تا زمانی‌که ECB اقدام خاصی برای مقابله با تورم انجام ندهد احتمال کاهش ارزش یورو بسیار پایین است.
در شرایطی که دور جدید گزارش‌های مربوط به درآمد شرکت‌های آمریکایی ناامیدکننده به نظر می‌رسید بازارهای سهام روز چهارشنبه پس از چند روز صعود، روند خود را تغییر دادند و به قول معروف وارد فاز اصلاح شدند. از سوی دیگر بااینکه نسبت به تصمیم بعدی بانک مرکزی اروپا درخصوص اقدامات حمایتی آن باهدف رفع مشکل رکود ابهاماتی وجود داشت، اما امیدوارکننده بودن وضعیت بخش خصوصی منطقه به افزایش ارزش یورو منجر شد.
در عین حال با اینکه اندک بودن خریداران فیزیکی طلا قیمت این کالا را به سمت پایین سوق می‌داد، افت شاخص دلار و ضعف موجود در بازارهای مسکن و سهام فشار رو به بالایی بر بهای طلا در روز چهارشنبه وارد ساخت. در چین نیز با توجه به گزارش منتشر شده از بخش تولیدی این کشور به نظر می‌رسید همچنان باید نگران روند بهبود اقتصادی بود.
تشدید تنش‌ها در اوکراین همراه با انتشار آمارهای مختلفی از وضعیت درآمد شرکت‌ها رشد بازارهای روز پنج‌شنبه را محدود کرد و به افت شاخص دلار منجر گردید. رضایتمندی ازخبرهای مربوط به اوضاع اقتصادی اروپا و آمریکا نیز عامل اصلی افزایش ارزش یورو بود. از سوی دیگر در بازار طلا شدت یافتن درگیری‌ها بین اوکراین و روسیه بر جذابیت طلا به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر افزود. اگرچه بستن موقعیت‌های خرید و احتمال ادامه روند کاهشی برنامه حمایتی فدرال رزرو فشار فروش این کالای گرانبها را تقویت کرد.
به علاوه در این روز پس از آنکه رئیس بانک مرکزی اروپا ماریو دراگی بار دیگر صراحتا اعلام کرد ECB درصدد انجام اقداماتی برای مقابله با رکود در منطقه است، نرخ برابری یورو به دلار تنزل یافت. وی اظهار کرد: یورو قوی تهدیدی برای ادامه روند بهبود بوده و چنانچه چشم‌انداز تورم در میان‌مدت وخیم‌تر شود سیاستی انبساطی به اجرا درخواهد آمد. ادامه نگرانی‌ها از بحران سیاسی در اوکراین ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را کاهش داد و موجب ریزش بازارهای سهام و رشد بهای طلا در آخرین روز معاملاتی هفته شد. البته گزارش‌های مربوط به درآمد شرکت‌ها هم آنقدرها که باید، قوی نبود تا بلکه بتواند مانع افت بازارها شود.
انتظار می‌رود در هفته آینده نیز همچون هفته‌های پیشین، وجود ابهام و عدم اطمینان نسبت به روند رشد اقتصادی و جو سیاسی موجود در جهان کاملا محسوس باشد. در همین راستا با توجه به بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران می‌توان گفت نشست مقامات فدرال رزرو و اطلاعیه‌های مربوط به درآمدهای سه‌ماهه شرکت‌ها تحت نظر خواهند بود و قطعا بازار به‌طور محافظه‌کارانه‌ای به گزارش‌های مختلف حساسیت نشان خواهد داد. این در حالی است که هرگونه خبر درخصوص بحران سیاسی در اوکراین نیز جو روانی بازارهای جهانی از جمله طلا را دستخوش تغییر خواهد نمود.
*تحلیلگر بازارهای جهانی - شرکت کارگزاری بهمن