گروه بورس کالا - منیـره نظامیوند: دیروز بازار آتی، تحت تاثیر روند صعودی دلار، کار خود را با افزایش قیمت آغاز کرد؛ روندی که در روزهای اخیر در بازار حاکم شده و به نظر می‌رسد تحت تاثیر قیمت ارز و احتمالا اونس در هفته پیش رو تشدید شود.
طی روز شنبه براساس صحبت‌های سیف در مورد ورود دلار پتروشیمی‌ها به بازار، انتظاری که فعالان بازار از تزریق این ارز در بازار آزاد داشتند، محقق نشد؛ در نتیجه دلار موفق به شکستن کف قیمتی ۳۲۴۵ تومان نشد و برعکس تا ۳ هزار و ۳۰۷ تومان هم افزایش یافت. با توجه به اینکه بخشی از موجودی دلار و سکه نقدی براساس انتظار و پیش‌بینی ریزش قیمت در اوایل هفته به فروش رفته است، دیروز بازگشت تقاضای خرید این بخش و جایگزینی این موجودی، بازار با روند افزایشی همراه شد. همین اتفاق باعث شد تا قیمت دلار و سکه از اواسط روز شنبه تا انتهای وقت همان روز، صعود قیمتی قابل توجهی داشته باشد که البته دیروز هم این روند تشدید شد. در همین راستا این افت و خیزها موجب شد تا سررسیدهای آتی دیروز با رشد قیمت کار خود را شروع کنند.
با توجه به اینکه در حال حاضر، مهم‌ترین خبر تاثیرگذار روی اونس، قضیه بحران اوکراین است و به‌نظر نمی‌رسد که پیشرفت چندانی طی تعطیلات آخر هفته در بازارهای جهانی (شنبه و یکشنبه) حاصل شده باشد، انتظار معامله گران این است که اونس امروز (دوشنبه) کار خود را با صعود قیمتی آغاز کند. به همین دلیل انتظار می‌رود سکه از قیمت طلای موجود در خود قدری فاصله گرفته و به اصطلاح حباب قیمتی سکه بیشتر شود؛ کما اینکه دیروز نیز شاهد حباب قیمتی
در بازار سکه بودیم.
به گفته یکی از کارشناسان؛ بازار آتی دیروز کاملا متناسب با بازار نقدی صعود کرد و این موضوع به این معنا است که اختلاف سررسیدها در همان سطوح قبلی خود باقی مانده است. دیروز سررسید آبان موفق شد از مرز ۶ هزار موقعیت باز عبور کند که بعد از مدت ها، رکورد قابل توجهی برای آن محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد بازار آتی به آرامی در حال بازیابی رونق سابق خود است.
وی ادامه داد: دیروز البته سکه سررسید اردیبهشت موفق شد سقف یک ماه گذشته خود را بشکند. سررسید تیر، اما هم‌چنان حدود ۲۵ هزار تومان با سقف قیمتی خود فاصله دارد که این عمدتا به‌دلیل سود آربیتراژی پایین بازار و اختلاف کم سررسیدها است. این کارشناس افزود: آنچنان که از شواهد امر پیداست خبر کم کردن سود بانکی هم به نوعی زمینه را برای افزایش قیمت سهام از یکسو و رشد قیمتی ارز و سکه از سوی دیگر فراهم کرده است. همچنین به‌نظر می‌رسد مقداری از منابع بانکی حداقل در کوتاه مدت در حال انتقال و ورود به بازار سهام، ارز و سکه است. این انتقال به بازار سهام پیرو دستور وزیر اقتصاد مبنی بر تزریق نقدینگی به بورس است و انتقال این منابع به بازار ارز و سکه از سوی مردم عادی است، چراکه برای حفظ ارزش سرمایه خود اقدام به ورود به این بازارها می‌کنند.
این کارشناس بازار آتی همچنین گفت: در مجموع در کوتاه مدت، روند حرکتی اونس و نیز تزریق یا عدم تزریق دلار پتروشیمی‌ها به بازار مهم‌ترین فاکتور برای ایجاد تغییر و تاثیرگذاری بر روند بازار آتی است. در میان مدت، روند مذاکرات ژنو و چند و چون حواشی آن، تعیین‌کننده خواهد بود. همچنین به‌نظر می‌رسد که روند بلندمدت بازار، از فاکتورهای اساسی تری همچون نرخ تورم، سود بانکی و نیز حصول یا عدم حصول توافق نهایی خط گرفته و تبعیت خواهد کرد.
وی بر این باور است که با توجه به اینکه سود آربیتراژی بازار آتی در محدوده ۲۰ درصد قرار دارد و نیز از سوی دیگر حداقل در کوتاه مدت دورنمای مثبتی برای دلار و اونس قابل پیش‌بینی است، بازار آتی پتانسیل رشدی حتی بیشتر از بازار نقـدی را نیز دارد. گفتنی است این بازار، طی یک ماه گذشته حتی سود آربیتراژی ۳۰ تا ۳۶ درصد را نیز به خود دیده است. در حال حاضر، سود ۲۰ درصدی برای کسانی که تمایل به خرید با شرایط فعلی و اختلاف سررسیدهای کنونی دارند، چندان توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین بازار تا زمان ورود آربیتراژورها، پتانسیل و امکان رشد قیمتی و نیز افزایش قیمت سررسیدهای دور
را داراست.
در این راستا رسا اردوبادی کارشناس بازار آتی معتقد است: به نظر می‌رسد همان‌طور که روز شنبه نیز پیش‌بینی شده بود سکه آتی سررسید آبان روند نزولی خود که حدود ۱۱۶۰۰۰۰ تومان بود را رو به بالا شکست و در صورت تثبیت بالای ۱۱۷۰۰۰۰ تومان انتظار می‌رود این سررسید بتواند روند صعودی را تایید کند. به گفته وی پیش‌بینی می‌شود این سررسید بتواند تا ۱۱۹۶۰۰۰ تومان بالا برود، اما اگر محدوده ۱۱۷۰۰۰۰ تومان حفظ شود، شاید بتوان به روند نزولی بیشتر امیدوار بود.
با در نظر گرفتن عوامل بنیادین تاثیرگذار بر نرخ دلار، انتظار می‌رود که با توجه به تخصیص ارز به گروه‌های خودرو و لوازم خانگی در اتاق مبادلات ارزی، شاهد کاهش تقاضا برای ارز در بازار آزاد باشیم، به دلیل اینکه این ۲ گروه بخش بزرگی را در بازار تشکیل می‌دهند و انتقال تقاضای این گروه از بازار آزاد به اتاق مبادلات می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت داشته باشد. در مجموع تا زمانی‌که دلار حرکت خاصی از خود بروز ندهد که بتوان جهت آن را تشخیص داد بازار در سردرگمی به سر می‌برد؛ چه بسا که این سردرگمی در صورتی که دلار و اونس در جهت مخالف هم حرکت کنند بیشتر خواهد شد.

پتانسیل رشد «آتی» بیشتر از نقدی