بازار آهن به کدام سو می‌رود؟

گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی: این روزها منحنی قیمت فولاد در حال طی کردن مسیر صعودی است که از سوی بازار تمایلی به پذیرش آن نیست. این در حالی است که با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها‌، تولیدکنندگان به واسطه رشد هزینه تمام شده تولید فولاد در سال جاری تمایل بیشتری به تداوم این روند قیمتی مثبت دارند. از سویی کمبود تقاضا نقطه ضعف کنونی بازار بوده و عامل ناپایداری قیمت‌ها است. اما از طرف دیگر با توجه به تاکید دولت بر ثبات قیمت‌ها این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که نرخ فعلی فولاد نسبت به میانگین قیمت آن در سال ۹۲ در سطوح پایین‌تری قرار دارد و تولید‌کنندگان نیز با مد نظر قراردادن این موضوع است که بر رشد بهای محصولات تاکید دارند.

میانگین قیمت محصولات فولادی بورس کالا طی سال ۹۲ معادل یک هزار و ۸۱۰ تومان بود که البته این نرخ بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده است. در همین حال نرخ محصولات فولادی در بورس کالا طی فروردین ماه سال قبل نیز معادل یک هزار و ۹۵۸ تومان بوده در حالی که در فروردین ماه سال جاری میانگین قیمت محصولات فولادی یک هزار و ۶۵۲ تومان (بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده) ثبت شده است. به این ترتیب قیمت‌های فعلی حدود ۳۰۰ تومان از نرخ‌های سال گذشته پایین‌تر هستند.

با عنایت به این موضوع و افزایش هزینه‌های تولید نظیر نرخ حامل‌های انرژی، مواد اولیه، دستمزد و غیره بازار رسیدن به قیمت‌های سال قبل و ثبات در آن سطوح را منطقی دانسته و به سوی آن پیش می‌رود. از این‌رو شاهدیم بخش عمده‌ای از تقاضایی که در بورس کالا مطرح می‌شود با توجه به این موضوع و پیش‌بینی شرایط آتی و همچنین بهره‌مندی از فاصله قیمتی بین بورس و بازار است.

معاون فروش و بازاریابی شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به دلایل روند صعودی قیمت آهن آلات در بازار گفت: این روند صعودی ناشی از تورم انتظاری است که از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شده و از سویی بخشی از این رشد نیز حاکی از تحرکات مثبت قیمت دلار است.

منصور یزدی‌زاده تصریح کرد: البته تولید‌کنندگان نیز این میزان رشد را منطقی می‌دانند؛ چرا که سطح فعلی قیمت‌ها در بازار بسیار پایین‌تر از نرخ‌های سال قبل است و هنوز بازار به پایه سال قبل نرسیده است.

وی گفت: میانگین قیمت محصولات فولادی این شرکت در فروردین ماه سال جاری معادل یک هزار و ۶۵۲ تومان بوده در حالی که سال گذشته طی همین مدت، قیمت فولاد در بورس کالا یک هزار و ۹۵۸ تومان ثبت شده است، از این‌رو فعالان بازار با پیش‌بینی این روند دست به معامله می‌زنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تقاضایی که در بورس کالا مطرح می‌شود مناسب است، اما انتظار می‌رود طی روزهای آتی این میزان باز هم افزایش یابد. البته عامل تقاضا به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که با توجه به اقداماتی که از سوی دولت در دست اجرا است به نظر می‌رسد شاهد افزایش سطح تقاضا برای محصولات فولادی باشیم.

وی در خصوص میزان عرضه‌های ذوب‌آهن اصفهان در هفته‌های پیش‌رو گفت: با توجه به افزایش تولیدی که در دستور کار قرار دارد، در سال جاری این شرکت، افزایش حجم عرضه خواهد داشت و در نهایت پس از تامین نیاز داخل سعی دارد تا بر میزان صادرات نیز بیفزاید.