عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه و رسالت اصلی بورس کالا شفاف‌سازی و کشف منصفانه قیمت محصولات است، گفت: در شرایط فعلی مهم‌ترین موضوع برای توسعه بورس کالا، کنار رفتن قیمت‌های دستوری از روند معاملات همه محصولات است که وزیر اقتصاد هم بر این موضوع تاکید دارد.
به گزارش «سنا»، محمد حسن نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا بورس کالای ایران می‌تواند در زمینه تنظیم و تعادل قیمت محصولات، باری از دوش دولت در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها بردارد؟ گفت: بورس کالای ایران فقط به زمان هدفمندی یارانه‌ها مربوط نمی‌شود بلکه بازاری شفاف بوده که با وجود عمر کوتاهش عملکرد بسیار مناسبی داشته و به مرور هم بهتر خواهد شد.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اثرات مثبت بورس کالا در زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را در محصولاتی می‌توان مشاهده کرد که اکنون در بورس کالا حضور ندارند.
حسن نژاد در این باره توضیح داد: در فاز دوم قانون هدفمندی، احتمال افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، دلال بازی و گران فروشی در مورد کالاهایی که اکنون در بورس کالا پذیرفته نشده‌اند به مراتب بالاتر از محصولاتی است که به صورت مستمر در بورس معامله می‌شوند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: نرخ محصولاتی که در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرند به دلیل آنکه قیمت‌ها و حجم عرضه و تقاضا قابل رصد است، حداکثر به میزان هزینه‌های حاصل از فاز دوم قانون هدفمندی‌ گران می‌شود؛ به این ترتیب نظارت منطقی مسوولان در این زمینه به مراتب بیشتر و آسان‌تر از بازار آزاد خواهد بود.
حسن نژاد با اشاره به اینکه عملکرد بورس کالا در هفت سال گذشته مطلوب بوده است، گفت: به‌طور حتم هر بازاری دارای نواقصی است و بورس کالا هم از این قاعده مستثنی نیست اما باید توجه کنیم که مقایسه بورس کالای ایران با بورس‌های مطرح کالایی دنیا همچون بورس فلزات لندن و شیکاگو با بیش از ۱۰۰ سال سابقه به هیچ عنوان منطقی نیست، زیرا این بورس‌ها با توجه به تجربه طولانی مدت خود، جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشورشان دارند.
این نماینده مجلس معتقد است، رفته رفته با افزایش عمق معاملات بورس کالا، جایگاه این بورس نیز در صحنه اقتصاد ملی بیشتر می‌شود که اعتقاد دولت فعلی به بازار سرمایه می‌تواند بر سرعت پیشرفت و توسعه بورس کالا بیفزاید.