گروه بورس کالا- سحر نمایشی: در حالی بازار کالایی داخلی طی هفته گذشته به دلیل رکود و همچنین اعلام گزارش‌های اقتصادی منتشرشده از جانب ایالات‌متحده و چین با افت و خیز قیمت‌ها سپری شد که انتظار می‌رفت به دلیل نوسانات مثبت نرخ ارز و افزایش نرخ حامل‌های انرژی قیمت فلزات پایه به ویژه مس در بازارهای داخلی رشد بیشتری را تجربه کند. البته کاهش نرخ فلزات پایه جهانی در کنار پارامترهای افزایشی مثبت منجر به تعادل قیمت‌ها و بازگشت رونق نسبی در معاملات فلزات پایه در هفته گذشته شد.
برخی کارشناسان معتقدند که رکود بازار در این روزها طبیعی است، چرا که در شرایط کنونی مسائل روانی بر ترجیحات خرید و فروش سایه افکنده و در نتیجه کاهش قیمت‌ها سیگنال‌هایی به خریداران منتقل می‌کند که ممکن است به زودی به افزایش تقاضای کاذب در بازار منجر شود، اما در حال حاضر، معامله‌گران حاضر به خرید نیستند.
از سوی دیگر یکی از فعالان بازار در خصوص روند قیمت در بازار محصولات فلزی یادآور شد: بعید است افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار باشد. چراکه این عرضه و تقاضا است که قیمت‌ها را مشخص خواهد کرد، به این ترتیب احتمال دارد افزایش تقاضا به دلیل افزایش ساخت‌وساز به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی موجب افزایش اندک قیمت و بعد نیز موجب ثبات آنها شود.
کارشناسان بازار فلزات پایه معتقدند: اگر روند بازار و قیمت‌گذاری کالاها در کانال عرضه و تقاضا صورت گیرد، روال قیمت‌ها به صورت طبیعی بازار را پیش خواهد برد که این ناشی از سازوکار صحیح عرضه و تقاضاست؛ اما در صورتی که بازار دست‌کاری شده و با دخالت‌های نابجا مواجه شود، قیمت‌ها دچار آشفتگی خواهد شد.
امید به بهبود بازار فلزات پایه جهانی
انتشار گزارش شرکت‌های بورسی در آمریکا طی هفته گذشته موجب رشد شاخص‌های مالی و کاهش نگرانی درباره شرایط اقتصادی ایالت متحده شد. از طرفی سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا طی روز چهارشنبه در کنار چند خبر ناخوشایند اقتصادی زمینه کاهش ارزش دلار را فراهم کرد. این در شرایطی است که خانم یلن در سخنرانی خود گفت: بانک مرکزی همچنان نسبت به حمایت از رونق اقتصادی پایبند است و اینکه سیاست‌گذاران پیش‌بینی کرده‌اند در سال ۲۰۱۶ اقتصاد آمریکا به وضعیت اشتغال کامل خواهد رسید و در ماه مارس شرایط اقتصادی خوب بوده و سبب نخواهد شد بانک مرکزی به‌زودی از سیاست‌های حمایتی دست بردارد. به این ترتیب تشویق سرمایه‌گذاران در توجه به گزارش‌های اقتصادی، تحلیلگران را به افزایش تقاضا به ویژه در بازار فلزات پایه امیدوار کرد. درست است که چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس تاثیر‌گذاری بیشتری بر روند قیمت این فلز سرخ دارد، اما وقتی نگرانی درباره کاهش تقاضای این کشور برای فلز سرخ افزایش می‌یابد طبیعی است که اخبار مثبت اقتصادی آمریکا قیمت‌ها را تحت فشار قرار دهد. در حال حاضر سیاست‌گذاران چینی تلاش می‌کنند رشد بی‌رویه اعتبارات را مهار کنند و از مشکلات مالی که می‌تواند آشوب مالی فراگیری را پدید آورد جلوگیری کنند. اما دولت این کشور همچنین برای سال جاری میلادی مانند سال پیش نرخ ۵/۷ درصد را برای رشد اقتصادی در نظر گرفته است و قصد دارد در سال جاری میلادی ۱۰ میلیون شغل ایجاد کند. به همین دلیل پیش‌بینی‌ شده دولت اقداماتی برای حمایت از رشد اقتصادی انجام خواهد داد.
از طرفی نیز از آنجا که وضعیت دیگر شاخص‌های اقتصادی از جمله تولید کارخانه‌ای و خرده‌فروشی در ماه مارس بهتر شده با توجه به سخنان جانت یلن و اظهارات قبلی او به نظر می‌رسد این تمایل وجود دارد که سرمایه‌گذاران به پایا بودن حمایت بانک مرکزی آمریکا از اقتصاد متقاعد شوند که در این حالت هم بر میزان مصرف افزوده خواهد شد و هم تعداد بیشتری فرصت شغلی پدید خواهد آمد. از سوی دیگر نیز گروهی از برنامه‌ریزان اقتصادی پیش‌بینی کردند، میزان واردات مس در برخی از کشورها برای تامین نیاز صنایع داخلی، تا سال ۲۰۱۷ میلادی، ۹۰ درصد افزایش یابد. بر همین اساس کشوری مانند هند، قصد دارد بر بخش معادن و صنایع تولید مس، متمرکز شود. برنامه‌ریزان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که تولیدات معدنی مس این کشور در سطح پایینی قرار دارد و این وضع تا ۴ سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

رشد اندک قیمت در بازار فلزات پایه