گروه بورس کالا - منیره نظامیوند: دیروز در اولین روز کاری بازارهای جهانی، شاهد صعود اونس بودیم که این رشد، مقدمات رشد بازار آتی را نیز فراهم آورد. بازار جهانی طلا که روز جمعه روی قیمت 1318 دلار بسته شده بود؛ دیروز تا حدود 1330 دلار نیز صعود کرد که این رقم نشان‌دهنده رشد یک درصدی اونس جهانی است. پیش بینی می‌شود این هفته برای اونس از بابت آمارهای اقتصادی، از آنجایی که جمعه به‌دلیل همزمانی با عید پاک، بازارهای جهانی تعطیل هستند، هفته بسیار شلوغی باشد.
به عقیده یکی از کارشناسان احتمالا در هفته جاری اونس جهانی در محدوده ۱۳۴۰ دلار نیز رشد خواهد داشت و پس از آن اقدام به اصلاح قیمتی تا ۱۳۲۰ دلار خواهد نمود. در ادامه، بسته به اینکه آمارهای اقتصادی اعلام شده چگونه خواهند بود و موضوع اوکراین چطور پیش خواهد رفت؛ جهت‌گیری بازار اونس مشخص می‌شود.
دیروز قیمت جهانی طلا همچنین در پی تشدید بحران اوکراین افزایش یافت و به بالاترین حد خود در ۲ هفته اخیر رسید. تشدید تنش‌های سیاسی در اوکراین سرمایه‌گذاران بین‌المللی را برای خرید بیشتر طلا تشویق کرده است. تنش سیاسی اوکراین همچنین تاثیر منفی زیادی بر شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی داشته است؛ هرچند دیروز روند بورس‌ها مناسب بود. در این بین، آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید ضد روسیه آماده می‌شود. کشورهای غربی به شدت نگران اقدامات نظامی جدید روسیه در شرق اوکراین هستند و بازار در انتظار مشخص شدن نتایج این تهدیدها است.
در این میان قیمت جهانی طلا پس از کاهش ۲۸ درصدی درسال ۲۰۱۳ میلادی، از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹ درصد رشد داشته است. در بازارهای جهانی اما دلار در برابر سبدی از ارزها افت قیمت داشته است، با این حال بورس‌های معتبر جهانی نسبت به روز جمعه افزایش یافته‌اند. به‌رغم رشد قیمت اونس، دلار اما رفتاری نوسانی از خود نشان داد؛ به طوری‌که اگرچه تا ۳ هزار و ۱۲۶ تومان هم بالا رفت اما در میانه روز برگشت. همین روند در بازار آتی سکه نیز دیده شد. کارشناسان معتقدند دلار به چند دلیل در حال افزایش است. یکی از مهم‌ترین عوامل، ریزش سنگین شاخص بورس در حدود سه هزار واحد در دو روز گذشته است که این آمار، نشان‌دهنده خروج بالای نقدینگی از بورس بوده که گفته می‌شود ممکن است در نهایت مقدار زیادی از این نقدینگی سرگردان، جذب سپرده‌های بانکی شود. در این بین با توجه به اینکه موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، احتمالا تورم جدیدی را به همراه خواهد داشت؛ پیش‌بینی می‌شود بخشی از این نقدینگی برای حفظ ارزش دلار در مقابل تورم؛ به ارز و سکه تبدیل خواهد شد.
به عقیده یکی از فعالان بازار، به نظر می‌رسد بانک مرکزی نیز برای اجتناب از شوکی مشابه آنچه که در سال ۸۹ به بازار دلار وارد شد؛ به این ارز اجازه داده تا قیمت خود را تا حدی رو به بالا تعدیل کند. اما با توجه به اینکه اجرای موفقیت‌آمیز قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، مستلزم آرامش در بازار دلار است؛ به محض اینکه قیمت دلار قصد خروج از کانال صعودی که بانک مرکزی برای آن در نظر دارد را داشته باشد؛ گزینه تزریق دلار می‌تواند بازار دلار را به عددهای مطلوب و مورد نظر آن برگرداند.
بنابراین به‌نظر می‌رسد که در چنین شرایطی سپرده‌های بانکی با توجه به اینکه بدون ریسک هستند و سود سالانه آنها تا بالاتر از ۲۵ درصد نیز رسیده؛ همچنان جذابیت خود را نسبت به بازارهای سهام و سکه و ارز حفظ می‌کنند.
در نهایت می‌توان پیش‌بینی کرد که با این اوصاف، صعود قیمتی جدید در بازار نقدی و یا افزایش سود آربیتراژی، نامحتمل به‌نظر می‌رسد.
در این میان به گفته فعالان بازار از آنجا که مردم بر این باورند که سه هزار تومان، کف قیمتی دلار است؛ بنابراین تقاضا بر عرضه پیشی گرفته و موفق شده تا دلار را به کانال صعودی ۳۱۰۰ تومان وارد کند. هم اکنون چشم فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در انتظار اعلام قیمت نهایی بنزین و گازوئیل و معیار دولت برای حذف افراد از دریافت یارانه است. این دو فاکتور، جهت‌گیری آینده بازار دلار را تعیین می‌کنند. در بازار آتی نیز همچنان حرکت بازار بر اساس قیمت‌های جهانی طلا آرام و متناسب است. انتظار می‌رود این بازار در هفته‌های پیش رو با تبعیت از روند دلار کمی با افزایش قیمت روبه‌رو شود. در حال حاضر نیز قیمت سررسید اردیبهشت بازار آتی از یک میلیون تومان گذشته و این در حالی است که در بازار نقدی اختلاف زیادی با این قیمت داریم. این مساله تا حدی می‌تواند بازار را تشویق به خرید بیشتر کند.

همراهی آتی، اونس و دلار

همراهی آتی، اونس و دلار