گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: مساله اوکراین اجازه نداد تا بازار سکه روزهای منتهی به پایان سال را در آرامش بگذراند. پیش از این، پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش تدریجی تقاضا برای دلار و بازگشت آرامش به بازار این ارز بود و در کنار آن به نظر نمی‌رسید بحران اوکراین تا این اندازه تنش‌زا شود که بتواند بهای جهانی طلا را به شکستن سطح 1380 دلاری وادار کند. حالا اما ناآرامی‌های کریمه هر روز رنگی جدید به خود می‌گیرد و این مساله قیمت طلا در بازارهای جهانی را بسیار زودتر از زمان مورد انتظار، به شکستن پی در پی سطوح مقاومتی ترغیب می‌کند.
جمعه گذشته وزیر خارجه آمریکا و همتای روسی او پیرامون همه پرسی امروز در مورد جدایی کریمه از اوکراین
گفت و گو کردند، اما این دیدار بی‌نتیجه بود و سرمایه گذاران طلا را همچنان نامطمئن نگه داشت. این رفراندوم قرار است امروز برگزار شود و این در شرایطی است که بازارهای جهانی در تعطیلات پایان هفته به سر می‌برند، اما بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها این مساله در شروع به کار این بازارها از فردا بر روند آن اثر خواهد گذاشت. بر همین اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی کیتکو نیوز از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار طلا نشان می‌دهد که قیمت جهانی این فلز گرانبها طی هفته جدید میلادی با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد و همچنان برخی تحلیلگران بر رسیدن قیمت طلا به ۱۴۰۰ دلار در آینده نزدیک تاکید می‌کنند.
جنگ فاندامنتال‌ها و تکنیکال‌ها
پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته روز نزاع فاندامنتالیست‌ها و تکنیکالیست‌های بازار طلا بود. بر‌اساس محاسبات تکنیکال‌ها قیمت طلا باید رو به نزول می‌گذاشت و فاندامنتال‌ها معتقد بودند که بحران کریمه نخواهد گذاشت، طلا نزولی شود. در نهایت طلا در نتیجه افت شاخص سهام در بازارهای جهان که به تضعیف دلار در برابر ین انجامید، به نفع فاندامنتال‌ها صعود کرد. حالا برخی پیش‌بینی‌ها حاکی است که طلا در کوتاه‌مدت صعودی و در
میان مدت نزولی خواهد بود؛ چراکه دیر یا زود بحران کریمه حل خواهد شد.
تصمیم فدرال رزرو در حاشیه
این همه در حالی است که یک روز بیشتر تا برگزاری نشست ماهانه
فدرال رزرو آمریکا که در آن پیرامون میزان خرید اوراق قرضه و کاهش یا تداوم این روند تصمیم گیری خواهد شد باقی نمانده، اما این مساله بسیار مهم در میان اخبار اوکراین تا حدودی در حاشیه قرار گرفته است. در صورتی که بانک مرکزی آمریکا اعلام کند که ۱۰ میلیارد دلار دیگر از خرید اوراق قرضه کم خواهد کرد، این مساله به ضرر طلا خواهد بود و می‌تواند به کاهش قیمت این فلز منجر شود؛ اما از سویی برخی کارشناسان بازار طلا معتقدند از آنجا که رئیس فدرال رزرو پیش از این اعلام کرده که به تدریج از میزان خرید این اوراق کاسته خواهد شد و با توجه به آمادگی سرمایه گذاران طلا برای شنیدن این خبر، نباید انتظار کاهش چشمگیر بهای طلا را داشت، ضمن اینکه تنش به‌وجود آمده بین غرب و روسیه پیرامون پیوستن اوکراین به این کشور در حال حاضر از کاهش سیاست انبساطی بانک مرکزی آمریکا قدرتمندتر است.
طلا در هفته گذشته توانست سطوح مقاومتی ۱۳۶۲، ۱۳۷۰ و ۱۳۸۵ دلاری را پشت سر بگذارد و در معاملات روز جمعه در بیشترین قیمت به ۱۳۸۸ دلار در هر اونس برسد. در پایان معاملات این روز قیمت طلا در بازار لندن ۱۳۸۲ دلار بود و این رقمی بود که از نهم سپتامبر ۲۰۱۳ تا این روز (حدود ۶ ماه) تکرار نشده بود.
اکنون نوک نمودارهای ماهانه و سالانه طلای جهانی روبه بالا است؛ اما در این میان هستند کسانی که همچنان این روند را ناپایدار ارزیابی می‌کنند و بر این باورند که رویدادهایی که جزو شاخص‌های ماندگار و پایدار بازار نیستند و به عبارتی شوک به حساب می‌آیند - همچون بحران‌های سیاسی - پس از پایان یافتن، طلا را به حال خود رها خواهند کرد و قیمت این فلز با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در پایان سال ۲۰۱۳ صورت گرفته بود، رو به نزول خواهد گذاشت. البته مساله کاهش خرید فیزیکی کشورهایی مثل چین در پی صعود بیشتر قیمت هم یکی از دلایل این گروه برای دیدن چشم‌انداز نزولی اونس در سال ۲۰۱۴ است.
سکه تا پایان، اونس را همراهی می‌کند؟
در این سوی مرزها آنچه دیروز بر بازارهای نقدی و آتی سکه گذشت، باز هم افزایش قیمت بود که در پی حرکات صعودی اونس طلا صورت گرفت. قیمت طلا در فاصله هفتم تا ۱۴ مارس، ۴۲ دلار معادل ۳ درصد رشد داشته است که این میزان از ابتدای سال ۲۰۱۴ تاکنون ۱۶۶ دلار یعنی بیش از ۱۳ درصد است. بازار دلار اما روز گذشته باز هم پر نوسان بود، و به ۳۰۰۰ تومان هم نزدیک شد. این ارز تا میانه معاملات این روز بین ۳۰۰۲ تا ۳۰۴۵ تومان (تا ساعت ۱۶:۰۰) دادوستد می‌شد. دلار همچنان قیمت‌های بالای ۳۰۰۰ تومان را امتحان می‌کرد اما با توجه به افت تقاضا برای این ارز، نوسان در زیر سطح ۳۰۰۰ تومانی در چند روز پیش رو برای آن چندان بعید نیست. سکه‌های تمام بهار بازار نقدی روز گذشته تا ۸۰۰۰ تومان هم افزایش قیمت داشتند که البته پایدار نبود و عواملی از جمله ریزش دلار در نهایت سکه‌ها را در مسیر نزولی هم قرار داد. این در حالی بود که سررسیدهای بازار آتی سکه در آغاز معاملات خود به دلیل صعود اونس طلا بین پنج تا ۱۵ هزار تومان صعود کردند و کمی بعد این افزایش قیمت برای سررسید دور این بازار به ۲۴ هزار تومان رسید. با مشخص شدن قیمت بازار نقدی و ریزش دلار تا ۳۰۰۲ تومان، اما سررسیدهای آتی تاحدودی از شدت افزایش بهای خود کاستند. سررسید شهریور همچنان بیشترین حجم و ارزش معاملات و همچنین بیشترین تعداد قراردادهای باز را به خود اختصاص داده و جذاب‌ترین سکه آتی بود و سررسید آبان در جایگاه دوم قرار داشت. افزایش قیمت سررسید شهریور هم روز گذشته بیش از آبان بود. از سوی دیگر سررسید نزدیک آتی (سکه اسفند) که دیروز آخرین روز معاملاتی خود را می‌گذراند، شاهد کمترین میزان معاملات به نسبت سایر سررسیدها بود. فرآیند تحویل در قرارداد سکه اسفند ۹۲ امروز و فردا مطابق ضوابط مندرج در سایت بورس کالای ایران از طریق شعب منتخب بانک سامان انجام خواهد شد. بنابراین کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند بر اساس این ضوابط جهت تحویل سکه خود اقدام کنند. سکه اسفند تنها سررسیدی بود که روز گذشته در ساعاتی شاهد کاهش بها به نسبت قیمت تسویه روز پنج‌شنبه بود.
تسویه حساب‌های پایان سال
ریزش دلار تا نزدیکی ۳۰۰۰ تومان اما تنها دلیل افت قیمت سکه‌ها نبود؛ در این میان یکی دیگر از دلایل ریزش سکه‌های نقدی و آتی پس از صعود صبح دیروز این بود که همچون تسویه سررسید اسفند آتی، سکه‌های نقدی هم روز گذشته و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با حجم فراوان در بازار فروخته می‌شدند. همین روند برای دلار هم وجود داشت و کسانی که دلار و سکه دارند برای
پر کردن حساب ریالی خود در آستانه سال نو، اقدام به فروش در بازار می‌کنند. در این میان برای بسیاری از صرافان و
معامله‌گران، سود پایان سال اهمیت زیادی دارد و در حال جذب نقدینگی ریالی هستند. در همین حال حجم معاملات کاغذی در بازار دیروز بسیار افت کرده بود. این مسائل موجب شد تا سکه نقدی پس از گذشت سه چهار ماه، روز گذشته زیر قیمت طلای خود معامله شود. حجم روزانه قراردادهای معامله شده این بازار که تا روز چهارشنبه هفته گذشته همچنان پنج رقمی باقی مانده بود، روز پنج‌شنبه با ریزش قیمت‌ها به کمتر از ۹۰۰۰ قرارداد رسید و دیروز با صعود قیمت‌ها دوباره از این سطح فراتر رفت. حالا که پیش‌بینی روند روزهای پیش رو برای اونس طلا صعودی است، احتمالا سررسیدهای آتی به همراه سکه نقدی تا حدودی بر قیمت‌ها خواهند افزود، اما در عین حال از تاثیر دلار بر این بازارها نمی‌توان صرف‌نظر کرد. دلار از دوشنبه هفته گذشته تا دیروز شاهد کاهش تدریجی قیمت بوده است که موجب شده تا سکه‌های نقدی نتوانند واکنش شدیدتری به صعود مهم اونس طلا از خود نشان دهند.
برخی کارگزاران بازار آتی سکه روزهای پیش رو و تا قبل از تعطیلات نوروز را برای سکه نقدی به تبع صعود اونس طلا، افزایشی پیش‌بینی می‌کنند، اما برای بازار آتی سکه انتظار صعود شدید قیمت ندارند، چراکه اختلاف میان سررسیدهای این بازار اکنون زیاد است و به ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان هم می‌رسد و احتملا بازار این تفاوت قیمتی را تا حدود ۳۰ هزار تومان برای سررسیدهای نزدیک کاهش خواهد داد.

تاثیر بحران اوکراین بر بازار سکه تا پایان سال

تاثیر بحران اوکراین بر بازار سکه تا پایان سال