جهان سهم- روز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان شاخص‌های مالی در آسیا و قیمت برخی فلزات اساسی به‌ویژه مس کاهش یافت، اما دراین روز قیمت طلا و نفت رشدی قابل ملاحظه داشت. قیمت طلا به هر اونس ۱۳50 دلار رسید و قیمت نفت حدود 5/1 درصد افزایش یافت. تنش‌های ژئوپولیتیک در اوکراین و چند عامل دیگر سبب شده ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران کاهش یابد و تقاضا برای حوزه‌های امن سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند.
امروز بازارهای مختلف عموما تحت تاثیر دو عامل یعنی بحران در اوکراین و گزارش منفی اخیر از وضعیت بخش تولید کارخانه‌ای چین قرار دارند. البته در هفته جاری چند گزارش دیگر از وضعیت شاخص‌های اقتصادی در چین، منطقه یورو و آمریکا منتشر خواهد شد و نیز بانک مرکزی اروپا برای تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های پولی نشست خواهد داشت. در پایان هفته نیز گزارش وزارت کار آمریکا در خصوص وضعیت بازار کار این کشور در ماه فوریه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
در اوکراین پس از تهدید به حمله از سوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، دولت اوکراین در حال آماده کردن نیروهای نظامی این کشور است و نیروی‌های ذخیره به خدمت فراخوانده شده‌اند. این بزرگ‌ترین رویارویی روسیه و غرب از زمان جنگ سرد محسوب می‌شود که افزایش ریسک تقاضا برای حوزه‌های امن سرمایه‌گذاری بالا رفته و به همین دلیل شاهد رشد ارزش دلار و قیمت طلا هستیم.
اما در حوزه اقتصاد جهان انتشار خبر منفی از بخش تولید کارخانه‌ای چین و نگرانی از کاهش تقاضا برای مس عاملی مهم در کاهش قیمت آن به زیر ۷۰۰۰ دلار در هر تن است. البته تداوم کاهش ذخیره فلز سرخ در انبارهای تحت نظارت بورس لندن یک عامل مهار کاهش قیمت‌ها است. ذخیره مس در این انبارها برای هشتمین ماه پی در پی
کاهش یافته است. بنا به اعلام دفتر ملی آمار چین، شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای در ماه گذشته میلادی در این کشور به ۲/۵۰ واحد کاهش یافته که پایین‌ترین میزان در هشت ماه اخیر است.
در ماه ژانویه رقم شاخص ۵/۵۰ بود. دو هفته پیش نیز موسسه اچ‌اس‌بی‌سی اعلام کرده بود شاخص اولیه فعالیت‌های کارخانه‌ای در چین به ۳/۴۸ واحد کاهش یافته است. از دید این موسسه رقم شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای در ماه ژانویه ۵/۴۹ بوده است. در هفته جاری برخی گزارش‌ها درباره وضعیت بخش تولید کارخانه‌ای و خدمات در اقتصادهای بزرگ جهان منتشر می‌شود و پیش‌بینی تحلیلگران این است که گزارش‌های یاد شده مثبت نیستند. اگر این پیش‌بینی‌ها تحقق یابد شرایط برای بازار فلزات اساسی سخت خواهد شد.

قیمت مس در مسیر نزول قرارگرفته است